Writing when not writing: the performance in the autofiction writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2020.165634

Keywords:

Autofiction, Performance, Performative lecture, Persona

Abstract

Bringing together the concepts of autofiction and performance, the discussion will be based mainly on the studies of Diana Klinger, Diana Taylor and Renato Cohen to explore Paloma Vidal’s project, called Não Escrever (‘Do Not Write’). This project is presented to the public in two approaches, as a performance and as a “livro-cartonero”, an Argentinian practice of handcrafting cardboard books. The present article will observe how these two manifestations of her project coexist and integrate in a balanced way Vidal’s creative writing process. The analysis will shed a light to the relevance of the performative element in her work and how it configures her autofiction writing and the constitution of her persona.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Katerina Blasques Kaspar, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Mestranda no Programa de Pós-Graduação LETRA (Letras Estrangeiras e Tradução) da FFLCH/USP.

References

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. Trad. Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARTHES, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.

BAUMAN, Zygmunt. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. 3 ed. [2011]. São Paulo: Perspectiva, 2013.

KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007

PERRONE-MOISÉS, Leyla. "A literatura na cultura contemporânea”, in: Mutações da literatura contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, p. 27-37.

PHELAN, Peggy. “Ontología del performance: representación sin reproducción” [1993]. Trad. Ricardo Rubio, in : Estudios Avanzados de Performance. Ciudad de México : Fondo de Cultura Económica, 2011, p. 91-121.

SALLES, Cecilia Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística [1998]. 4 ed. São Paulo: Fapesp/Annablume, 2009.

SALLES, Cecilia Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2006.

TAYLOR, Diana. “Introducción. Performance, teoría y práctica”, in : Estudios Avanzados de Performance. Ciudad de México : Fondo de Cultura Económica, 2011, p. 7-30.

VIDAL, Paloma. Não Escrever. São Paulo: Malha Fina Cartonera, 2018.

VIDAL, Paloma. Não escrever - romance e anotação. Projeto de Pesquisa. São Paulo: CNPq, 2015. [Acesso: Arquivo disponibilizado pela escritora]

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura [2006]. Trad. Jerusa Pires Ferreira; Suely Fenerich. São Paulo: Ubu, 2018.

Published

2020-07-31

Issue

Section

Performatividade e Campo expandido na Literatura brasileira

How to Cite

Kaspar, K. B. (2020). Writing when not writing: the performance in the autofiction writing. Opiniães, 16, 17-40. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2020.165634