Patriarchy Devoured: a Reading of “Esses Lopes” by João Guimarães Rosa
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2021.181350Keywords:
João Guimarães Rosa, Esses Lopes, PatriarchyAbstract
Starting from a perspective that articulates literature and society, the purpose of this text is to analyze the literary figuration of the Brazilian patriarchy in the short story “Estes Lopes”, from Tutameia, by João Guimarães Rosa. Patriarchy understood as a power structure that mixes the family and the social dimensions, appears in Colonial Brazil and takes up other forms, according to the demands of modernity. “Estes Lopes” presents patriarchy from the point of view of a woman who kills violent husbands. The means by which she commits the murders exposes the historical role of women in a patriarchal society. The protagonist's transgressive posture is symbolically expressed in devouring, an image that will combine, at the same time, the power of the word and the homemade artifices. This article exposes some notations achieved in the master's research that investigates the same theme in two other short stories: “Nada e a nossa condição”, from Primeiras Estórias, and “A volta do marido pródigo”, from Sagarana.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ARRIGUCCI JR, Davi. O mundo misturado: romance e experiência em Guimarães Rosa. Novos Estudos Cebrap, São Paulo n. 40, v. 3, pp. 7-29, 1994. Disponível em: http://novosestudos.com.br/produto/edicao-40/. Acesso em: 29 jul. 2021.
BRANCO, Ana Lucia. Tutaméia: do chiste à mimesis. A respeito da família. 2009. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) ¬– Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8149/tde-01122009-123414/pt-br.php. Acesso em: 29 jul. 2021.
ESTÉS, Clarissa Pinkola. Mulheres que correm com os lobos: mitos e histórias do arquétipo da Mulher Selvagem. Tradução de Waldéa Barcellos. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
HOMERO. Odisseia. Tradução de Frederico Lourenço. São Paulo: Penguin Classic/ Companhia das Letras, 2011.
HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. Tradução Jaa Torrano. 7. ed. São Paulo: Iluminuras, 2007.
LÖWY, Michael. Walter Benjamin. Aviso de incêndio – Uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.
MAGELA, Ana Lúcia. Na garupa do cavaleiro diplomata: abrindo outras trilhas. Rio de Janeiro: Usina de Letras, 2011.
MENESES, Adélia Bezerra de. “Sereias: sedução e saber”. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, v. 1, n. 75, p. 71-93, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v1i75p71-93. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/169168. Acesso em: 29 jul. 2021.
PERRAULT, Charles. Contos da mamãe gansa e outras histórias do tempo antigo. Tradução Leonardo Fróes. São Paulo: SESI-SP, 2018.
ROSA, João Guimarães. Tutameia (terceiras estórias). 9. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
ROSA, João Guimarães. Ave, palavra. 6. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 19. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
ROSA, João Guimarães. Primeiras estórias. 15. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
SÁ, Sheila Pelegri de. Ecos de Lilith: um olhar para a construção da feminilidade em romances portugueses pós-revolução. 2009. Tese (Doutorado em Literatura Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8150/tde-08022010-120401/pt-br.php. Acesso em: 29 jul. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lucas Simonette
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.