“The Essential Feber” of a Poet-Educator: Reflections on a teaching representations in Cecília Meireles’ Educations Chronicles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2022.194637

Keywords:

Cecília Meireles, Education intellectuals, Chronicles, Teacher representations

Abstract

By thinking of literature as a source and object of historiographical analysis, this study intends to analyze a set of chronicles by Cecília Meireles, published in the Diário de Notícias from 1930 onwards, whose theme focuses on education. From the selected corpus, we seek to characterize some representations of the author about the teaching figure, evidencing a rhetoric that privileges the identification with her interlocutor. At first, we analyze the multiple figure of Cecília, as an intellectual, highlighting her relationships in the educational, journalistic, political and literary fields. In a second moment, we discuss the formative role of the newspaper and trace reflections on the corpus, analyzing the characteristics of the teacher described and defended by the author.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Keila da Silva Vieira, Universidade de São Paulo

    Keila da Silva Vieira é mestranda em História da Educação pela Universidade de São Paulo (USP).

References

ARRIGUCCI, Davi. Fragmentos sobre a crônica. In: Enigma e comentário. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

AZEVEDO, Fernando. A Reconstrução Educacional: ao povo e ao governo. Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova. In: MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck, VIDAL, Diana Gonçalves e ARAUJO, José Carlos Souza (Orgs.). Reformas educacionais: As manifestações da Escola Nova no Brasil (1920 a 1946). Campinas, SP: Autores Associados; Uberlândia, MG: EDUFU, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2000. p. 277-326.

BOBBIO, N. Os intelectuais e o poder. São Paulo: UNESP, 1997.

BONTEMPI JR., Bruno. Os expertos e o jornalista na formação da opinião pública sobre a educação: o caso do Inquérito de 1914. In: LEITE, Juçara Luzia; ALVES, Cláudia M. Costa (org.). Intelectuais e História da Educação no Brasil: poder, cultura e políticas. Vitória: EDUFES/SBHE, 2011, v. 10, p. 141-164.

BOTO, Carlota. Faria de Vasconcelos e a Escola Nova em Portugal: do self government à educação científica. In: Revista Brasileira de História da Educação, v. 19, e 092.

BOURDIEU, Pierre. A invenção do intelectual. In: As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996, p.150-152 Trad. Maria Lucia Machado.

BRASIL, E. NASCIMENTO, L. História digital: reflexões a partir da Hemeroteca Digital Brasileira e do uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica. Estudos históricos, v. 33, nr.69, 2020.

CANDIDO, Antonio. A vida ao rés-do-chão. In: Para gostar de ler: crônicas. Volume 5. São Paulo: Ática, 2003, p.89-99.

CANDIDO, Antonio . Crítica e Sociologia. In: Literatura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.

CATANI, Denice. Educadores à meia-luz: um estudo sobre a Revista de Ensino da Associação Beneficente do Professorado Público de São Paulo (1902-1918). Bragança Paulista: EDUSF, 2003.

CATANI, Denice. A participação das mulheres no movimento dos professores e a imprensa periódica educacional (1902-1919). Projeto História, Mulher & Educação. São Paulo: PUC, N.11, 1994.

CATANI, Denice. CATANI, D B. Memória e biografia: o poder do relato e o relato do poder na história da educação. In: Pesquisa Histórica: Retratos da Educação No Brasil [S.l: s.n.], 1995.

CATANI, Denice; SILVA, Vivian Batista da. Memória e história da profissão docente: As representações sobre o trabalho docente nos manuais pedagógicos. Educação em Foco, Juiz de Fora, v.12, n. 1, p.159-183, mar/ago 2007.

CHARTIER, Roger. A história Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 2002, 2ª ed., p. 17.

CERTEAU, Michel de. Teoria e Método das Práticas Cotidianas. In: SZMRECSANYI, MariaIrene de Q. F. (Org. Edit., Trad.) Cotidiano, Cultura Popular e Planejamento Urbano (Anais do Encontro). São Paulo: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Coordenadoria de Atividades Culturais da Universidade de São Paulo, 4 e 5 de agosto de 1985.

CHALOUB, Sidney NEVES, Margarida de Souza e PEREIRA, Leonardo Afonso de Miranda (orgs). Apresentação. In: História das cousas miúdas: capítulos de história social da crônica no Brasil. Campinas: SP. Editora da UNICAMP, 2005, p. 9-22.

DOSTOIÉVSKI, Fiódor. Gente pobre. Trad. Fátima Bianchi. 5ª reimpressão. São Paulo: Editora 34, 2020.

FUCHS, Eckhardt. Networks and the history of education, Paedagogica Historica, 43:2, 185-197, 2007.

HUNT, Lynn. A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 9-43, 2001.

LAMEGO, Valéria. A farpa na lira: Cecília Meireles na Revolução de 30. Rio de Janeiro: Record, 1996.

LEITE, Juçara Luzia; ALVES, Cláudia M. Costa. “Prefácio”. In: LEITE, Juçara Luzia; ALVES, Cláudia M. Costa (org.). Intelectuais e História da Educação no Brasil: poder, cultura e políticas. Vitória: EDUFES/SBHE, 2011, v. 10, p. 141-164.

LÔBO, Yolanda L. Memória e Educação: O Espírito Victorioso de Cecília Meireles. RBEP, Brasília, v.77, n.187, set./dez., 1996. p. 525-545.

LÔBO, Yolanda L.“O ofício de ensinar" In: NEVES, Margarida de Souza, LÔBO, Yolanda Lima & MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Orgs.). Cecília Meireiles: a póetica da educação. Rio de Janeiro: Ed. PUC Rio: Loyola, 2001.

MAGALDI, Ana Maria Bandeira. A poesia no mundo: educando educadores In: NEVES, Margarida de Souza, LÔBO, Yolanda Lima & MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Orgs.). Cecília Meireiles: a póetica da educação. Rio de Janeiro: Ed. PUC Rio: Loyola, 2001.

MARQUES, Teresa Cristina de Novaes. O voto feminino no Brasil. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2018.

MEIRELES, Cecília. Crônicas de educação, volumes 1, 2, 3 e 4. Organização: Leodegário A. de Azevedo Filho; coordenação André Seffrin - 2 ed. São Paulo: Global, 2017.

MEIRELES, Cecília. Poesia completa, vol.1 e 2. coordenação André Seffrin. São Paulo: Global, 2017.

MEIRELES, Cecília. Escolha seu sonho. São Paulo: Círculo do Livro, 1976. 3ª ed.

MEIRELES, Cecília. “A função educativa da imprensa”, Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 20 mar. 1932. Página de educação, p. 14.

MEIRELES, Cecília. “Os poetas, como precursores do novo idealismo educacional”. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 18 julho, 1930. Página de educação, p. 5.

MEIRELES, Cecília. O mal da autoridade.Diário de Notícias. Rio de Janeiro, 18 julho, 1930. Página de educação, p. 7.

MIGNOT, Ana Chrystina Venancio & CUNHA, Maria Teresa Santos (Orgs.). Práticas da memória docente. São Paulo: Cortez, 2003.

MIGNOT, Ana Chrystina Venancio & CUNHA, Maria Teresa Santos (Orgs.). Antes da despedida: editando um debate In: NEVES, Margarida de Souza, LÔBO, Yolanda Lima & MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Orgs.). Cecília Meireles: a póetica da educação. Rio de Janeiro: Ed. PUC Rio: Loyola, 2001.

MONARCHA, Carlos. Do imediato pós-30 à mitologia do Estado Novo. In: MONARCHA, Carlos A instrução pública nas vozes dos portadores de futuros (Brasil – séculos XIX e XX) [recurso eletrônico]. Uberlândia: EDUFU, 2019 [Publicado no formato impresso em 2016].

MORAES, Dislane Zerbinatti. Professores-escritores e suas práticas simbólicas de escrita ficcional: um estudo do jogo discursivo efetuado entre os campos educacional, intelectual e literário. In: LEITE, Juçara Luzia; ALVES, Cláudia M. Costa (org.). Intelectuais e História da Educação no Brasil: poder, cultura e políticas. Vitória: EDUFES/SBHE, 2011, v. 10, p. 141-164.

NUNES, Clarice. Letras femininas: missão intelectual de professoras. In: LEITE, Juçara Luzia; ALVES, Cláudia M. Costa (org.). Intelectuais e História da Educação no Brasil: poder, cultura e políticas. Vitória: EDUFES/SBHE, 2011, v. 10, p. 141-164.

PÉCAUT, Daniel. Os intelectuais e a política do Brasil: entre o povo e a nação. São Paulo: Ática, 1990.

PIMENTA, Jussara Santos. Fora do outono certo nem as aspirações amadurecem. Cecília Meireles e a criação da biblioteca infantil do Pavilhão Mourisco (1934-1937). Dissertação de Mestrado. Departamento de Educação/PUC-RJ, 2001.

PIMENTA, Jussara Santos. O Brasil e a sua educação: as conferências de Cecília Meireles em Portugal. VI Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação, Uberlândia. 2006.

POLLAK, Michel. Memória, esquecimento e silêncio. Estudos Históricos. Rio de Janeiro,

vol. 2, n. 3, 1989.

PORTUGAL, Sílvia. Contributos para uma discussão do conceito de rede na teoria sociológica. Oficina do CES. 271 (2007), 36p.

SEVCENKO, Nicolau. Introdução, Conclusão In: Literatura como Missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

SIRINELLI, Jean-François. As elites culturais. In: RIOUX, Jean-Pierre; SIRINELLI, Jean-François. Para uma história cultural. Lisboa: Editorial Estampa, 1998, 259-279.

VIDAL, Diana Gonçalves. Apêndice. In: MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck, VIDAL, Diana Gonçalves e ARAUJO, José Carlos Souza (Orgs.). Reformas educacionais: As manifestações da Escola Nova no Brasil (1920 a 1946). Campinas, SP: Autores Associados; Uberlândia, MG: EDUFU, 2011.

VIEIRA, Carlos Eduardo.Erasmo Pilotto: identidade, engajamento político e crenças dos intelectuais vinculados ao campo educacional brasileiro. In: LEITE, Juçara Luzia; ALVES, Cláudia M. Costa (org.). Intelectuais e História da Educação no Brasil: poder, cultura e políticas. Vitória: EDUFES/SBHE, 2011, v. 10, p. 141-164.

VINÃO, Antonio. Relatos e relações autobiográficas de professores e mestres. In. MENEZES, Maria Cristina (org.) Educação, memória, história. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 333-373.

Published

2022-07-07

How to Cite

Vieira, K. da S. (2022). “The Essential Feber” of a Poet-Educator: Reflections on a teaching representations in Cecília Meireles’ Educations Chronicles. Opiniães, 20, 280-305. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2022.194637