Caranguejo Overdrive and the National Mismatch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2022.198775

Keywords:

Brazilian dramaturgy, National identity, Brazilian literature, Work in progress, Contemporary theatre, Collaborative theatre

Abstract

Like prose and poetry, Brazilian dramaturgy has also addressed issues related to national identity, however, since the history of modern Brazilian theater has traveled through more complex trajectories than other genres, the investigation about what is being Brazilian also happened in other ways. In Caranguejo Overdrive, a play by Pedro Kosovski created in a collaborative process with Aquela Cia. de Teatro, the author, telling the story of a crab-man who returns traumatized from the Paraguayan War after years on the battlefield, being no longer able to recognize his hometown that was completely modified by progress, collaborates with the identification of paths that try to elaborate the complex national scene, bringing out a text that, in its own structure, questions the socio-historical formation of Brazil, reveals the precariousness of current human relations and the truncated constitution of national identity, which, as a result of the mismatch between discourse (It is necessary to modernize) and the concrete action (Change without overcoming), shows how the history of Brazil repeats itself uninterruptedly to the point of being incorporated into the very form of the national theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gabriela Broinizi Pereira Branco, Universidade de São Paulo - USP

    Graduada em Letras, com dupla habilitação em Português e Inglês, pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Está atualmente desenvolvendo sua pesquisa de mestrado no programa de Literatura Brasileira sobre o teatro de Jô Bilac, pesquisa que recebe apoio do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

References

ANDRADE, Mário de. Macunaíma. São Paulo: Cia das letras, 2016.

ASSIS, Joaquim Maria Machado de. Iaiá Garcia. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, s. d. Disponível em: http://objdigital.bn.br/Acervo_Digital/Livros_eletronicos/iaia.pdf. Acesso em: 05/05/2022.

ASSIS, Joaquim Maria Machado de. Memórias Póstumas de Brás Cubas. Edição especial, Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.

ASSIS, Joaquim Maria Machado de. Notícia da atual literatura brasileira. Instinto de nacionalidade. 1873. Disponível em: http://machado.mec.gov.br/obra-completa-lista/item/109-noticia-da-atual-literatura-brasileira-instinto-de-nacionalidade. Acesso em: 10/05/2022.

AZEVEDO, José Fernando. Posfácio: Interrupções do processo e as formas da interrupção (Notas de trabalho). In: DIEGUES, Isabel; AZEVEDO, José Fernando; ABREU, Kill. Maratona de dramaturgia. Rio de Janeiro: Cobogó; São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2019, pp 257-261.

DIEGUES, Isabel; AZEVEDO, José Fernando; ABREU, Kill. Maratona de dramaturgia. Rio de Janeiro: Cobogó; São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2019.

KOSOVSKI, Pedro. Caranguejo Overdrive. Rio de Janeiro: Cobogó, 2016.

MAGALDI, Sábato. Panorama do Teatro Brasileiro. São Paulo: Global, 2004.

PRADO, Décio de Almeida. Teatro em progresso: crítica teatral (1955-1964). São Paulo: Martins Editora, 1964.

PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. São Paulo: Editora Perspectiva. 3ª edição, 2009.

SCHWARZ, Roberto. “As ideias fora do lugar”. In: SCHWARZ, Roberto. Ao vencedor as batatas. São Paulo: Duas Cidades, 1992.

SCHWARZ, Roberto. Um mestre na periferia do capitalismo. São Paulo: Editora 34, 2000.

SILVA, Elaine Cristina Moreira da. Nós, gritos e Caranguejo Overdrive: O sujeito pós-moderno na cena teatral brasileira contemporânea. Dissertação (Mestrado em História, Política e Bens Culturais) – Faculdade Getúlio Vargas – Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://hdl.handle.net/10438/30022. Acesso em: 10/05/2022.

SOUZA, Gilda de Mello e. O tupi e o alaúde. 2ª ed. SP: Edições 34, 2003.

Published

2022-12-22

Funding data

How to Cite

Branco, G. B. P. (2022). Caranguejo Overdrive and the National Mismatch. Opiniães, 21, 56-73. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2022.198775