Socioemotional and cognitive skills: its relation to school performance in elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-4327e3137

Keywords:

Academic achievement, Cognitive ability, Emotional intelligence, Elementary education

Abstract

Diversos construtos têm se mostrado bons preditores do desempenho escolar. Entretanto, estudos anteriores têm se concentrado em apenas parte desses preditores, dificultando a compreensão de sua interação para predição do desempenho escolar. Este estudo teve por objetivo verificar as associações (correlações), predições (regressões lineares) e dinâmicas das relações (análises de rede) de variáveis preditoras (inteligência, IE, personalidade e funções executivas) do desempenho escolar (português, matemática e geral) em crianças e adolescentes no ensino fundamental. Um total de 133 estudantes foram submetidos a instrumentos de avaliação das habilidades preditoras e das medidas de desempenho considerados neste estudo. Por meio de análises de regressão constatou-se a inteligência emocional e o raciocínio abstrato como os principais preditores positivos do desempenho escolar, e o traço de abertura/amabilidade como preditor positivo do desempenho geral e matemática. Resultados corroborados pelos indicadores de centralidade estimados por meio das análises de rede. Este estudo avança ao considerar diversas variáveis concomitantemente.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Angélica Maria Ferreira de Melo Castro, Universidade Federal de Pernambuco

    Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brazil

  • José Maurício Haas Bueno, Universidade Federal de Pernambuco

    Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brazil

  • Evandro Morais Peixoto, Universidade São Francisco

    Universidade São Francisco, Campinas-SP, Brazil

References

Boruchovitch, E., Santos, A. A. A., & Oliveira, K. L. (2007). Análise da fidedignidade entre dois tipos de pontuação do Teste de Cloze [Reliabilty analises between two types of punctuation of Cloze Technique]. Psicologia em Pesquisa, 1(1), 41-51. doi:10.24879/200700100100444

Brackett, M. A. (2018). The emotional intelligence we owe students and educators. Educational Leadership, 76(2), 12-18. Retrieved from https://www.ascd.org/el/articles/the-emotional-intelligence-we-owe-students-and-educators

Brackett, M. A., Bailey, C. S., Hoffmann, J. D., & Simmons, D. N. (2019). RULER: A theory-driven, systemic approach to social, emotional, and academic learning. Educational Psychologist, 54(3), 144-161. doi:10.1080/00461520.2019.1614447

Conselho Federal de Psicologia. (2018). Resolução No. 009, de 25 de abril de 2018. Estabelece diretrizes para a realização de Avaliação Psicológica no exercício profissional da psicóloga e do psicólogo, regulamenta o Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos - SATEPSI e revoga as Resoluções No. 002/2003, No. 006/2004 e No. 005/2012 e Notas Técnicas No. 01/2017 e 02/2017 [Establishes guidelines for conducting Psychological Assessment in the professional practice of the psychologist and psychologist, regulates the Psychological Test Assessment System - SATEPSI and repeals Resolutions No. 002/2003, No. 006/2004 and No. 005/2012 and Technical Notes No. 01/2017 and 02/2017]. Retrieved from http://crp11.org.br/upload/Resolu%C3%A7%C3%A3o-CFP-n%C2%BA-09-2018-com-anexo.pdf

Cormier, D. C., Bulut, O., McGrew, K. S., & Singh, D. (2017). Exploring the relations between Cattell-Horn-Carroll (CHC) cognitive abilities and mathematics achievement. Applied Cognitive Psychology, 31(5), 530-538. doi:10.1002/acp.3350

Cormier, D. C., McGrew, K. S., Bulut, O., & Funamoto, A. (2017). Revisiting the relations between the WJ-IV measures of Cattell-Horn-Carroll (CHC) cognitive abilities and reading achievement during the school-age years. Journal of Psychoeducational Assessment, 35(8), 731-754. doi:10.1177/0734282916659208

Resolução Nº 009, de 25 de abril de 2018. Estabelece diretrizes para a realização de Avaliação Psicológica no exercíResolução Nº 009, de 25 de abril de 2018. Estabelece diretrizes para a realização de Avaliação Psicológica no no exercicio profissional da psicóloga e do psicólogo, regulamenta o Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos - SATEPSI e revoga as Resoluções n° 002/2003, nº 006/2004 e n° 005/2012 e Notas Técnicas n° 01/2017 e 02/2017. Brasília, DF: Conselho Federal de Psicologia

Costa, B. C. G., & Fleith, D. S. (2019). Prediction of academic achievement by cognitive and socio-emotional variables: A systematic review of literature. Trends in Psychology, 27(4), 977-991. doi:10.9788/tp2019.4-11

De Raad, B., & Schouwenburg, H. C. (1996). Personality in learning and education: A review. European Journal of Personality, 10(5), 303-336. doi:10.1002/(SICI)1099-0984(199612)10:5<303::AID-PER262>3.0.CO;2-2

Diamond, A., & Ling, D. (2016). Conclusions about interventions, programs, and approaches for improving executive functions that appear justified and those that, despite much hype, do not. Developmental Cognitive Neuroscience, 18, 34-48. doi:10.1016/j.dcn.2015.11.005

Epskamp, S., Borsboom, D., & Fried, E. I. (2018). Estimating psychological networks and their accuracy: A tutorial paper. Behavior Research Methods, 50(1), 195-212. doi:10.3758/s13428-017-0862-1

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., Lopes, P. N., & Ruiz-Aranda, D. (2014). When to cooperate and when to compete: Emotional intelligence in interpersonal decision-making. Journal of Research in Personality, 49, 21-24. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2013.12.005

Gonçalves, H. A., Viapiana, V. F., Sartori, M. S., Hofheinz Giacomoni, C., Stein, L. M., & Fonseca, R. P. (2017). Funções executivas predizem o processamento de habilidades básicas de leitura, escrita e matemática? [Executive functions predict the processing of basic reading, writing, and mathematics skills?]. Revista Neuropsicologia Latinoamericana, 9(3), 42-54. doi:10.5579/rnl.2016.0393

Herndon, J. S., & Bembenutty, H. (2017). Self-regulation of learning and performance among students enrolled in a disciplinary alternative school. Personality and Individual Differences, 104, 266-271. doi:10.1016/j.paid.2016.08.027

Hughes, D. J., & Evans, T. R. (2018). Putting ‘emotional intelligences’ in their place: Introducing the integrated model of affect-related individual differences. Frontiers in Psychology, 9, 2155. doi:10.3389/fpsyg.2018.02155

JASP. (2018). Introducing JASP 0.9 [Computer software]. Retrieved from https://jasp-stats.org/2018/06/20/introducing-jasp-0-9/

Jesus Junior, A. G., Silva, J. A., Valentini, F., & Primi, R. (2020). Inteligência fluida como preditora do desempenho acadêmico em língua portuguesa e matemática [Fluid intelligence as a predictor of academic performance in portuguese and mathematics]. Psicologia em Pesquisa, 14(esp.), 221-238. doi:10.34019/1982-1247.2020.v14.30398

Lopes, J., & Bueno, M. (2014). Construção e validação de uma prova de matemática para alunos do 1º ao 4º ano de escolaridade [Development and validation of a math test for 1st to 4th grade students]. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(3), 434-442. doi:10.1590/1678-7153.201427303

MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E. R., Double, K. S., Bucich, M., & Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150-186. doi:10.1037/bul0000219

Machado, W. L., & Bandeira, D. R. (2015). Positive mental health Scale: Validation of the mental health continuum - short form. Psico-USF, 20(2), 259-274. doi:10.1590/1413-82712015200207

Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8(4), 290-300. doi:10.1177/1754073916639667

Ministério Economia. Tesouro Nacional. (2018). Aspectos fiscais da educação no Brasil [Fiscal aspects of education in Brazil]. Retrieved from https://www.tesourotransparente.gov.br/publicacoes/aspectos-fiscais-da-educacao-no-brasil/2018/30

Morgan, P. L., Farkas, G., Hillemeier, M. M., Pun, W. H., & Maczuga, S. (2018). Kindergarten children’s executive functions predict their second-grade academic achievement and behavior. Child Development, 90(5), 1802-1816. doi:10.1111/cdev.13095

Nakano, T. C., & Zaia, P. (2012). Criatividade e inteligência emocional em crianças: Um estudo relacional [Creativity and emotional intelligence in children: A relational study]. Psico, 43(3), 388-399. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/10608

Oliveira, A. C. P., & Carvalho, C. P. (2018). Public school management, leadership, and educational results in Brazil. Revista Brasileira de Educação, 23, e230015. doi:10.1590/S1413-24782018230015

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2018). PISA 2018 Technical Report. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/data/pisa2018technicalreport/

Pallant, J. (2013). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (5th ed.). Berkshire, United Kingdom: McGraw-Hill Education.

Poropat, A. E. (2009). Meta-analysis of the five-factor model of personality and academic performance. Psychological Bulletin, 135(2), 322-338. doi:10.1037/a0014996

Poropat, A. E. (2014). Other-rated personality and academic performance: Evidence and implications. Learning and Individual Differences, 34, 24-32. doi:10.1016/j.lindif.2014.05.013

Primi, R., John, O. P., Santos, D., & De Fruyt, F. (2017). SENNA inventory. São Paulo, SP: Ayrton Senna Instituto.

Ratcliff, R., Spieler, D., & McKoon, G. (2000). Explicitly modeling the effects of aging on response time. Psychonomic Bulletin and Review, 7(1), 1-25. doi:10.3758/bf03210723

Ribeiro, W. J., Nakano, T. C., & Primi, R. (2014). Validade da estrutura fatorial de uma bateria para avaliação das altas habilidades [Validity of the factor structure of a battery of assessment of high abilities]. Psico, 45(1), 100-109. doi:10.15448/1980-8623.2014.1.13636

Sanchez-Garcia, M., Extremera, N., & Fernandez-Berrocal, P. (2016). The factor structure and psychometric properties of the Spanish version of the Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test. Psychological Assessment, 28(11), 1404-1415. doi:10.1037/pas0000269

Sarrionandia, A., Ramos-Díaz, E., & Fernández-Lasarte, O. (2018). Resilience as a mediator of emotional intelligence and perceived stress: A cross-country study. Frontiers in Psychology, 9, 2653. doi:10.3389/fpsyg.2018.02653

Schneider, W. J., Mayer, J. D., & Newman, D. A. (2016). Integrating hot and cool intelligences: Thinking broadly about broad abilities. Journal of Intelligence, 4(1), 1. doi:10.3390/jintelligence4010001

Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2018). The Cattell–Horn–Carroll theory of cognitive abilities. In D. P. Flanagan & E. M. McDonough (Eds.), Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues (4th ed., pp. 73-163). New York, NY: Guilford.

Schonert-Reichl, K. A., Kitil, M. J., & Hanson-Peterson, J. (2017). To reach the students, teach the teachers: A national scan of teacher preparation and social and emotional learning. A report prepared for CASEL. Vancouver, Canada: University of British Columbia.

Siqueira, L. S., Gonçalves, H. A., Pagliarin, K. C., Prando, M. L., Jacobsen, G. M., Moraes, A. L., & Fonseca, R. P. (2009). Teste Hayling Infantil: Aplicação, registro, pontuação e dados normativos [Children’s Hayling Test: Application, registration, scoring and normative data]. In R. P. Fonseca, M. L. Prando, & N. Zimmermann (Orgs.), Tarefas para avaliação neuropsicológica [Tasks for neuropsychological assessment]: Vol 1. Avaliação de linguagem e funções executivas em crianças [Evaluation of language and executive functions in children] (pp. 66-87). São Paulo, SP: Memnon.

Sobowale, K., Ham, S. A., Curlin, F. A., & Yoon, J. D. (2018). Personality traits are associated with academic achievement in medical school: A nationally representative study. Academic Psychiatry, 42(3), 338-345. doi:10.1007/s40596-017-0766-5

Sorić, I., Penezić, Z., & Burić, I. (2017). The Big Five personality traits, goal orientations, and academic achievement. Learning and Individual Differences, 54, 126-134. doi:10.1016/j.lindif.2017.01.024

Soto, C. J. (2019). How replicable are links between personality traits and consequential life outcomes? The life outcomes of personality replication project. Psychological Science, 30(5), 711-727. doi:10.1177/0956797619831612

Soto, C. J., John, O. P., Gosling, S. D., & Potter, J. (2008). The developmental psychometrics of Big Five Self-Reports: Acquiescence, factor structure, coherence, and differentiation from ages 10 to 20. Journal of Personality and Social Psychology, 94(4), 718-737. doi:10.1037/0022-3514.94.4.718

Vermetten, Y. J., Lodewijks, H. G., & Vermunt, J. D. (2001). The role of personality traits and goal orientations in strategy use. Contemporary Educational Psychology, 26(2), 149-170. doi:10.1006/ceps.1999.1042

Downloads

Published

2021-12-31

Issue

Section

School and Educational Psychology

How to Cite

Castro, A. M. F. de M., Bueno, J. M. H., & Peixoto, E. M. (2021). Socioemotional and cognitive skills: its relation to school performance in elementary school. Paidéia (Ribeirão Preto), 31, e3137. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3137