Autobiographical narratives and research on the constitution of subjectivity in the Vygostkian perspective
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-4327e3224Keywords:
Historic-cultural psychology, Vygotsky, Lev Semenovich, 1896-1934, Subjectivity, Autobiography, MemoryAbstract
Research on the constitution of subjectivity continues to be a relevant topic for Psychology. This study aimed to analyze the relevance of exploring autobiographical narratives as a methodological resource for understanding this process. Anchored in the premises of historical-cultural psychology in dialogue with other theoretical perspectives, the defended thesis is that, through this theoretical-methodological alternative, it is possible to investigate the different interrelated domains in the processes of constitution of subjectivities, such as the works of memory, language and the dynamic character that they establish with historical and cultural circumstances. The text comprises four parts: the first explores the challenges involved in researching subjectivity; the second, the contributions of Vygotskian psychology to the understanding of the phenomenon; the third, the fecundity of narratives as methodological resources for the study of subjectivation processes. In the last topic, considerations are made about some results of research carried out from school memories.
Downloads
References
Aita, E. B., & Facci, M. G. D. (2011). Subjetividade: Uma análise pautada na psicologia histórico-cultural [Subjectivity: An analysis based on cultural-historical psychology]. Psicologia em Revista, 17(1), 32-47. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682011000100005&lng=pt&tlng=pt
Bakhtin, M. (1992). Estética da criação verbal [A esthetics of verbal art] (M. E. G. Pereira, Trans.). São Paulo, SP: Martins Fontes. (Original work published 1979)
Bauman, Z. (2005). Identidade: Entrevista a Benedetto Vecchi [Identity: Coversations with Benedetto Vecchi] (C. A. Medeiros, Trans.). Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Bourdieu, P. (1996). A ilusão biográfica [The biographic illusion]. In M. M. Ferreira & J. Amado (Orgs.), Usos & abusos da história oral [Uses & excesses of oral history] (L. A. Monjardim, M. L. L. V. Magalhães, & M. I. P. B. Almeida, Trans., pp. 183-191). Rio de Janeiro, RJ: Editora FGV.
Bruner, J., & Weisser, S. (1995). A invenção do ser: A autobiografia e suas formas [The invention of self: Autobiography and its forms]. In D. R. Olson & N. Torrance (Eds.), Cultura escrita e oralidade [Literacy and orality] (V. L. Siqueira, Trans., pp. 141-161). São Paulo, SP: Ática.
Chartier, R. (1990). A história cultural: Entre práticas e representações [Cultural history: Between practices and representations] (M. M. Galhardo, Trans.). Lisboa, Portugal: DIFEL.
Collares, C. A. L., & Moysés, M. A. A. (1996). Preconceitos no cotidiano escolar: Ensino e medicalização [Prejudices in the school day-to-day: Teaching and medicalization]. São Paulo, SP: Cortez.
Certeau, M. (1995). A cultura no plural [Culture in the plural] (E. A. Dobránszky, Trans.). Campinas, SP: Papirus. (Original work published 1974)
Del Río, P., & Álvarez, A. (2007). De la psicología del drama al drama de la psicología: La relación entre la vida y la obra de Lev S. Vygotsky [From the psychology of drama to the drama of psychology: The relationship between the life and work of Lev S. Vygotsky]. Estudios de Psicología, 28(3), 303-332. doi:10.1174/021093907782506489
De la psicología del drama al drama de la
psicología. La relación entre la vida y la
obra de Lev S. Vygotski
Delari Junior, A. (2013). Vigotski: Consciência, linguagem e subjetividade [Vigotski: Conscience, language and subjectivity]. Campinas, SP: Alínea.
Delory-Momberger, C. (2008). Biografia e educação: Figuras do indivíduo-projeto [Biography and education: Pictures of the individual-project] (M. C. Passeggi, J. G. Silva Neto, & L. Passeggi, Trans.). São Paulo, SP: Paulus.
Dubar, C. (2006). A crise das identidades: A interpretação de uma mutação [The crisis of identities: The interpretation of a mutation] (C. Matos, Trans.). Porto, Portugal: Edições Afrontamento.
Elias, N. (1994). A sociedade dos indivíduos [The society of individuals] (V. Ribeiro, Trans.). Rio de Janeiro, RJ: Zahar. (Original work published 1939)
Figueiredo, L. C. M. (1992). A invenção do psicólogo: Quatro séculos de subjetivação (1500-1900) [The invention of the psychologist: Four centuries of subjectivation (1500-1900)]. São Paulo, SP: Escuta.
Ginzburg, C. (2006). O queijo e os vermes: O cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição [The cheese and the vermin: The day-to-day and the ideas of a miller pursued by the Inquisition] (M. B. Amoroso, Trans.). São Paulo, SP: Companhia das Letras.
González Rey, F. L. (2009). La significación de Vygotsky para la consolidación de lo afectivo en la educación: Las bases para la cuestión de la subjetividad [The Vygotsky’s significance for the consideration of the affective processes in education: The bases for the topic of subjectivity]. Actualidades Investigativas en Educación, 9, 1-24. doi:10.15517/aie.v9i4.9519
González Rey, F. L., & Goulart, D. M. (2019). Teoria da subjetividade e educação [Theory of subjectivity and education]. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 3(1), 13-33. doi:10.14393/OBv3n1.a2019-50573
Halbwachs, M. (1976). Les cadres sociaux de la mémoire [The social frames of the memory]. Paris, France: Moutun.
Hall, S. (2003). Identidade cultural na pós-modernidade [The question of culture identity] (T. T. Silva & G. L. Louro, Trans., 8th ed.). Rio de Janeiro, RJ: DP&A. (Original work published 1992)
Martuccelli, D. (2010). Existen indivíduos en el Sur? [Are there individuals in the South?]. Santiago, Chile: LOM Ediciones.
Martuccelli, D., & Singly, F. (2009). Les sociologies de l'individu [The scociologies of the individual]. Paris, France: Armand Colin.
Melucci, A. (2004). O jogo do eu: A mudança de si em uma sociedade global [The I game: The change of the self in a global society] (A. Marinho, Trans.). São Leopoldo, RS: Unisinos. (Original work published 1991)
Massimi, M. (2006). Psicologia e cultura na perspectiva histórica [Psychology and culture in the historical perspective]. Temas em Psicologia, 14(2), 177-187. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2006000200006&lng=pt&tlng=pt
Maheirie, K. (2002). Constituição do sujeito, subjetividade e identidade [Constitution of subject, subjectivity and identity]. Interações, 7(13), 31-44. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-29072002000100003&lng=pt&tlng=pt
Molon, S. I. (2010). Subjetividade e constituição do sujeito em Vygotsky [Subjectivity and constitution of the subject in Vygotsky] (3rd ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Nora, P. (Ed.). (1987). Essais d’ego histoire [Essays of ego history]. Paris, France: Gallimard.
Oliveira, M. K. (1992). Vygotsky: Alguns equívocos na interpretação de seu pensamento. [Vygotsky: Some misses in the interpretation of his ideas]. Cadernos de Pesquisa, (81), 67-69. Retrieved from https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/992
Oliveira, M. K., & Rego, T. C. (2010). Contributions to contemporary research of Luria’s cultural-historical approach. Educação e Pesquisa, 36(Spe), 107-121. doi:10.1590/S1517-97022010000400009
Patto, M. H. S. (2000). Mutações do cativeiro: Escritos de psicologia e política [Captivity mutations: Writings in psychology and politics]. São Paulo, SP: Hacker/Edusp.
Pino Sirgado, A. (2000). O social e o cultural na obra de Vigotski [The social and the cultural in Vygotsky's work]. Educação & Sociedade, 21(71), 45-78. doi:10.1590/S0101-73302000000200003
Prestes, Z., & Tunes, E. (2012). A trajetória de obras de Vigotski: Um longo percurso até os originais [The trajectory of Vygotsky's works: A long way to the originals]. Estudos de Psicologia (Campinas), 29(3), 327-340. doi:10.1590/s0103-166x2012000300003
Rego, T. C., Aquino, J. G., & Oliveira, M. K. (2006). Narrativas autobiográficas e constituição de subjetividades [Autobiographic narratives and construction of subjectivities]. In E. C. Souza (Org.), Autobiografias, histórias de vida e formação: Pesquisa e ensino [Autobiographies, background and life histories: Research and teaching] (pp. 269-286). Porto Alegre, RS: EDIPUCRS/EDUNEB.
Rego, T. C., & Moraes, J. G. V. (2017). Individualização e processos de construção identitária na contemporaneidade: A perspectiva de François de Singly [Individualization and processes of identity construction today: The perspective of François de Singly]. Educação e Pesquisa,43(2), 585-617. doi:10.1590/S1517-97022017430200201
Ricoeur, P. (2007). A memória, a história, o esquecimento [The memory, the history, the oblivion] (A. François, Trans.). Campinas, SP: Editora da Unicamp.
Rose, N. (2013). A política da própria vida: Biomedicina, poder e subjetividade no Século XXI [The politics of life itself: Biomedicine, power, and subjectivity in the twenty-first century] (P. F. Silverio, Trans.). São Paulo, SP: Paulus.
Salgado, J., & Hermans, H. J. M. (2005). The return of subjectivity: From a multiplicity of selves to the dialogical self. E-Journal of Applied Psychology, 1(1), 3-13. doi:10.7790/ejap.v1i1.3
Sarlo, B. (2007). Tempo passado: Cultura da memória e guinada subjetiva [Past time: Memory culture and the subjective turn] (R. F. d’Aguiar, Trans.). São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Setton, M. G. J., & Sposito, M. P. (2013). How individuals become individuals? An interview with Danilo Martuccelli. Educação e Pesquisa, 39(1), 247-267. doi:10.1590/S1517-97022013000100016
Smolka, A. L. B. (2021). A teoria histórico-cultural do psiquismo humano em perspectiva: Condições e implicações de uma psicologia concreta [The historical-cultural theory of human psychism in perspective: Conditions and implications of a concrete psychology]. Revista Brasileira da Pesquisa Sócio-Histórico-Cultural e da Atividade, 3(2), 1-30. Retrieved from https://revistashc.org/index.php/shc/issue/view/6
Smolka, A. L. B., & Góes, M. C. R. (Orgs.). (1993). A linguagem e o outro no espaço escolar: Vygotsky e a construção do conhecimento [The language and the other in the school space: Vygotsky and the construction of knowledge]. Campinas, SP: Papirus.
Smolka, A. L. B., Nogueira, A. L. H., Dainez, D., & Laplane, A. L. F. (2021). Contribuições teóricas e conceituais de Vigotski para a pesquisa qualitativa em educação [Vygotsky's theoretical and conceptual contributions to qualitative research in education]. Revista Interinstitucional Artes de Educar, 7(3), 1364-1389. doi:10.12957/riae.2021.63920
Toassa, G., & Souza, M. P. (2010). As vivências: Questões de tradução, sentidos e fontes epistemológicas no legado de Vigotski [The experiences: Topics of translation, senses and epistemological references in the legacy of Vygotsky]. Psicologia USP, 21(4), 757-779. doi:10.1590/S0103-65642010000400007
Touraine, A. (1998). Poderemos viver juntos? Iguais e diferentes [Can we live together? Equality and difference] (T. Mariano, Trans.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Valsiner, J., & Rosa, A. (Eds.). (2007). The Cambridge handbook of sociocultural psychology. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
Vassilieva, J. (2016). Narrative, psychology: Identity, transformamtion and ethics. London, United Kingdom: Palgrave-Macmillan.
Vieira, A. G., & Henriques, M. R. (2014). A construção narrativa da identidade [Narrative construction of identity]. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(1), 163-170. doi:10.1590/S0102-79722014000100018
Vigotski, L. S. (1996). Teoria e método em Psicologia [Theory and method in psychology] (C. Berliner, Trans.). São Paulo, SP: Martins Fontes. (Original work published 1965)
Vigotski, L. S. (2000). Manuscrito de 1929 [Psicologia concreta do homem] [Manuscript of 1929 [Concrete psychology of the man] (A. Marenitch, Trans.). Educação & Sociedade, 21(71), 21-44. (Original work published 1986)
Vigotski, L. S. (2001a). Psicologia pedagógica [Educational psychology] (P. Bezerra, Trans.). São Paulo, SP: Martins Fontes. (Original work published 1921)
Vigotski, L. S. (2001b). A construção do pensamento e da linguagem [Thought and language] (P. Bezerra, Trans.). São Paulo, SP: Martins Fontes. (Original work published 1921)
Wertsch, J. V. (2002). Voices of collective remembering. Cambrigde, United Kingdom: Cambridge University Press.
Zanella, A. V. (2004). Atividade, significação e constituição do sujeito: Considerações à luz da psicologia histórico-cultural [Activity, meaning and constitution of the subject: Considerations in the light of cultural-historical psychology]. Psicologia em Estudo, 9(1), 127-135. doi:10.1590/S1413-73722004000100016
Zanella, A. V., Reis, A. C., Titon, A. P., Urnau, L. C., & Dassoler, T. R. (2007). Questões de método em textos de Vygotski: Contribuições à pesquisa em psicologia [Method issues in Vygotsky's texts: Contributions to research in psychology]. Psicologia & Sociedade, 19(2), 25-33. doi:10.1590/S0102-71822007000200004
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Regarding the availability of contents, Paideia adopts the Creative Commons License, CC-BY. With this licence anyone is allowed to copy and redistribute the material in any medium or format, as well as to remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial, giving the proper copyright credits to the journal, providing a link to the licence and indicating if changes have been made.
Partial reproduction of other publications
Quotations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrations must have written permission from the copyright holder of the original work for the reproduction specified in the Paidéia journal. Permission should be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.