Methodology in Psychoanalytic Research: From Transference Flows to Lineages of Affiliation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-4327e3329

Keywords:

psychoanalysis, method, universities, research

Abstract

The presence of psychoanalytic theory in Brazilian Universities is no surprise; however, the creation of Graduate Programs in psychoanalysis has highlighted the issue of research. This paper comes to join the debate on the legitimacy of academic research in psychoanalysis in Brazil, especially regarding its methodological specificity. In highlighting four historical moments, we sought to identify transference flows, which cross the analyzed texts, and to outline lineages of affiliation related to academic research in this discipline. Although the psychoanalytic method escapes the demands of university, psychoanalysts engage in efforts to propose methodologies with their own theoretical and clinical assumptions. The presence of psychoanalysis in Brazilian academy has allowed advances that would otherwise have been impossible given the differences between the demands of university and psychoanalytic institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, S., & Elia, L. (Orgs.). (2000). Clínica e pesquisa em psicanálise [Clinical and research in psychoanalysis]. Rios Ambiciosos.

Beividas, W. (1999). O excesso de transferência na pesquisa em psicanálise [Excess of transference in psychoanalysis research]. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(3), 661-679. https://doi.org/10.1590/S0102-79721999000300008

Bloom, H. (2002). A angústia da influência [The anxiety of influence] (M. Santarrita, Trans). Imago. (Original work published 1973)

Bloom, H. (2003). Um mapa da desleitura [A map of misreading] (T. M. Nóbrega, Trans). Imago. (Original work published 1975)

Birman, J. (1993). O objeto teórico da psicanálise e a pesquisa psicanalítica [The theoretical object of psychoanalysis and psychoanalytic research]. In J. Birman, Ensaios de teoria psicanalítica, Parte 1: Metapsicologia, pulsão, linguagem, inconsciente e sexualidade [Essays on psychoanalytic theory, Part 1: Metapsychology, drive, language, the unconscious and sexuality] (pp. 12-24). Jorge Zahar.

Birman, J. (1994). A direção da pesquisa psicanalítica [The direction of psychoanalytic research]. In J. Birman, Psicanálise, ciência e cultura [Psychoanalysis, science and culture] (pp. 13-27). Jorge Zahar.

Campos, É. B. V. (2021). Delineamento de pesquisa no campo psicanalítico: Uma proposição sintética [Research design in the psychoanalytic field: A synthetic proposition]. Psicologia Clínica, 33(3), 487-505. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652021000300006

Caon, J. L. (1994). O pesquisador psicanalítico e a situação psicanalítica de pesquisa [The psychoanalytic researcher and the psychoanalytic research situation]. Psicologia: Reflexão e Crítica, 7(2), 147-174.

Czermak, M. (2007). Qu’est-ce qu’un fait clinique? [What is a clinical fact?]. Journal Français de Psychiatrie, 30(3), 4-6. https://doi.org/10.3917/jfp.030.0004

Elia, L. (1999). Transferência na pesquisa em psicanálise: Lugar ou excesso? [Transference in psychoanalysis research: Place or excess?]. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(3). https://doi.org/10.1590/S0102-79721999000300015

Figueiredo, L. C., & Minerbo, M. (2006). Pesquisa em psicanálise: Algumas ideias e um exemplo [Research in psychoanalysis: Some ideas and an example]. Jornal de Psicanálise, 39(70), 257-278. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-58352006000100017&lng=pt&tlng=pt

Fonteles, C. S. L. (2015). Psicanálise e universidade: Uma análise da produção acadêmica no Brasil [Psychoanalysis and university: An analysis of academic production in Brazil] [Tese de doutorado não publicada]. Universidade Federal da Bahia, Université Paris Diderot – Paris VII. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/18557

França, O., Neto. (2015). Uma metodologia para a psicanálise [A methodology for psychoanalysis]. Psicologia Clínica, 27(1), 195-212. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652015000100011&lng=pt&tlng=pt

Freud, S. (2010). Recomendações ao médico que pratica a psicanálise [Recommendations to the doctor who practices psychoanalysis]. Companhia das Letras. (Original work published 1912)

Freud, S. (2010). Deve-se ensinar a psicanálise nas universidades? [Should psychoanalysis be taught in universities?]. In S. Freud. História de uma neurose infantil (“o homem dos lobos”): além do princípio do prazer e outros textos (1971-1920) [From the history of an infantile neurosis (“the wolf man”): beyond the pleasure principle and other writtings] (Vol. 14, pp. 377-381). Companhia das Letras. (Original work published 1919)

Garcia-Roza, L. A. (1991). Pesquisa de tipo teórico [Theoretical type research]. Psicanálise e Universidade, 1, 9-32.

Godoi, B. S. (2020). A lógica do significante como um método de pesquisa em psicanálise [The logic of the signifier as a research method in psychoanalysis]. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 11(3), 196–217. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2020v11n3p196

Guerra, A. M. C. (2022). Por que a clínica como paradigma da pesquisa psicanalítica? [Why the clinic as a paradigm of psychoanalytic research?]. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, 25(1), 1-9. https://doi.org/10.1590/1809-44142022001001

Iribarry, I. N. (2003). O que é pesquisa psicanalítica? [What is psychoanalytic research?]. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, 6(1), 115-138. https://doi.org/10.1590/S1516-14982003000100007

Kyrillos, F., Neto, & Moreira, J. O. (Orgs.). (2010). Pesquisa em psicanálise: Transmissão na universidade [Research in psychoanalysis: Transmission at the university]. EdUFMG.

Lacan, J. (2001). O ato psicanalítico [The psychoanalytic act] [Publicação não comercial]. Escola de estudos psicanalíticos. (Original work published 1967-1968)

Lacan, J. (2006). Meu ensino [My teaching]. Zahar. (Original work published 1967-1968)

Lacôte, C. (1998). L’inconscient [The unconscious]. Flammarion.

Lo Bianco, A. C. (2003). Sobre as bases dos procedimentos investigativos em psicanálise [On the bases of investigative procedures in psychoanalysis]. Psico-USF. 8(2), 115-123. https://doi.org/10.1590/S1413-82712003000200003

Mezan, R. (1993). Que significa “pesquisa” em psicanálise? [What does “research” mean in psychoanalysis?]. In M. E. L. Silva (Coord.), Investigação e psicanálise [Research and psychoanalysis] (pp. 49-89). Papirus.

Mezan, R. (2006). Pesquisa em psicanálise: Algumas reflexões [Research in psychoanalysis: Some reflections]. Jornal de Psicanálise, 39(70), 227-241. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-58352006000100015&lng=pt&tlng=pt

Queiroz, E. F., & Zanotti, S. V. (Orgs.). (2020). Metodologia de pesquisa em psicanálise [Research methodology in psychoanalysis]. Editora da UFRGS.

Wieczorek, R. T., Kessler, C. H., & Dunker, C. I. L. (2020). O (f)ato clínico como ferramenta metodológica para a pesquisa clínica em psicanálise [The clinical (f)act as a methodological tool for clinical research in psychoanalysis]. Tempo Psicanalitico, 52(2), 185-213. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-48382020000200008&lng=pt&tlng=pt

Downloads

Published

2024-05-06

Issue

Section

Thematic Dossier “Methodological Challenges in Psychology: Contributions to Academic Practice and Training”

How to Cite

Lopes, F. F., & Kessler, C. H. (2024). Methodology in Psychoanalytic Research: From Transference Flows to Lineages of Affiliation. Paidéia (Ribeirão Preto), 33, e3329. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3329