O pecador — para sagrada comunhão: reconstituition of Florêncio José Ferreira Coutinho ́s work

Reconstituição da obra de Florêncio José Ferreira Coutinho

Authors

  • Fernando Emboaba Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2021.188213

Keywords:

Florêncio José Ferreira Coutinho, music theory, editing score, musicology, brazilian colonial period

Abstract

As an integral and inherent part of the musicological activity, the recovery and restoration of manuscripts is one that arouses great fascination for the researcher, fostered by the discovery of diferente historical perspectives and the dissemination of an often forgotten past. With that in mind, we turn into the reconstituition and editing of a Florêncio José Ferreira Coutinhos’s manuscript -  composer in several brotherhoods, acting concurrently with military activity originating from the Regimentos dos Dragões, in the last quarter of the 18th century and the beginning of the 19th century in Vila Rica – current Ouro Preto (State of Minas Gerais) -  belonging to the score collection of the Museu da Inconfidência, Anexo III – Casa do Pilar, named O pecador – Para sagrada Comunhão. In short, through na exploratory researsh with documental procedures, this article intente to remount the entire reconstitution process of the manuscript, form our first contact with the document to its analysis and editing, punctuating the musicological decisions we faced until its conclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMADA, Carlos. Harmonia Funcional. Campinas: Editora da UNICAMP, 2009.

Avid Technology. Sibelius. [Software para edição de áudio – Win; OS X; RISC OS] Avid Technology, 1993 [Versão 7.5, 2014]. Disponível em , acessado no dia 22/04/2020.

BIASON, Mary Angela. Os músicos e seus manuscritos. Revista Per Musi [p.17-27], vol.18, Belo Horizonte: 2008.

CAPLIN, William E. Classical Form – A theory of Formal Functions for the Instrumental Music of Haydn, Mozart, and Beethoven. Nova Iorque: Oxfornd University Press. 1998.

CASTAGNA, Paulo. Uma análise paleoarquivística da relação de obras do arquivo musical de Florêncio José Ferreira Coutinho. VI Encontro de musicologia histórica. [p.38 - 84] Juiz de Fora: 2004.

DUPRAT, Régis (coordenação). Acervo de manuscritos musicais - compositores mineiros dos

Séculos XVIII e XIX – Vol.I. In: Museu da Inconfidência de Ouro Preto. Belo Horizonte:

UFMG, 1991.

LEONI, Aldo Luiz. Os que vivem da arte da música – Vila Rica, século XVIII. Dissertação de Mestrado [193p.]. Campinas: UNICAMP, 2007.

LA MOTTE, Diether. Armonia. Barcelona: Editorial Labor, 1993.

OLIVEIRA, Tarquínio J. B. de. A Música Oficial em Vila Rica. [Não há registro de data, edição ou local. Trabalho datilografado], [197?].

REZENDE, Maria Conceição. A música na história de Minas colonial. Belo Horizonte: Itatiaia, 1989.

RICCIARDI, Rubens Russomano. Florêncio José Ferreira Coutinho e a Sexta-feira Maior de Manhã. In: PAIS, José Machado; BRITO, Joaquim Pais de & CARVALHO, Mário Vieira de (coordenadores). Sonoridades luso-afro-brasileiras. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2004.

RIEMANN, Hugo. Dictionary of music. 4ª Edição., Tradução J.S.Shedlock. London: Augener, 1908.

RIEMANN, Hugo. Harmony Simplified or the theory of the tonal functions of chords. Terceira impressão. Londres: Augener, 1891.

ROSEN, Charles. The classical style – Haydn, Mozart, Beethoven. Revised edition. London: Faber and Faber, 1976.

SCHOENBERG, Arnold. Harmonia. São Paulo: Edição Unesp, 2001.

SCHOENBERG, Arnold. Fundamentos da composição musical. São Paulo: Edusp, 1991.

The Inkscape Team. Inkscape. [Software para edição de imagens e documentos verotiais – Win; OS X; Linux] The Inkscape Team, 2003 [Versão 1.0, 2020]. Disponível em <https://inkscape.org/pt-br/>, acessado no dia 10/05/2020.

Published

2021-11-11

Issue

Section

Article

How to Cite

O pecador — para sagrada comunhão: reconstituition of Florêncio José Ferreira Coutinho ́s work: Reconstituição da obra de Florêncio José Ferreira Coutinho. (2021). Revista Da Tulha, 7(1), 33-78. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2021.188213