The Ballets Russes as stimulus for Uirapuru, (1917), a ballet by Villa-Lobos and Volúsia
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.198452Keywords:
Modernism, Villa-Lobos, Ballet history in Brazil, Choreomusicology, Indiciary ParadigmAbstract
Using a choreomusical perspective and the indiciary paradigm by Carlo Ginzburg, this article presents some of the influences by Brazilian modernist movement and by Diaghilev’s Ballets Russes on the ballet Uirapuru (1917). This ballet was composed by the Brazilian composer Heitor Villa-Lobos and featured by the dancer Eros Volúsia. This work suggests that the Ballets Russes could be a common modernist reference for both artists and that this dance company had influenced Villa-Lobos to write music for ballets. They also helped for the development of a concert dance practice in Brazil. Although some authors from the musical area consider that Villa-Lobos had composed Uirapuru between 1920 and 1930, some evidence found by dance researchers suggest that Uirapuru could had been conceived in 1917. However, its debut as a ballet was only in 1943, when legitimate Brazilian dancers could be found to perform this, such as the dancer Eros Volúsia.
Downloads
References
ANDRADE, Mário De. Ensaio sobre a Música Brasileira. 3a ed. São Paulo: Vila Rica, 1972.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.
CHAVES, Edgard de Brito. Memórias e Glórias de um Teatro: sessenta anos de história do Teatro Municipal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, 1971.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
GUÉRIOS, Paulo Renato. Heitor Villa-Lobos: O caminho sinuoso da predestinação. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.
JORDAN, Stephanie. Moving “Choreomusically”: Between Theory and Practice. Les Cahiers de la Société québécoise de recherche en musique, Quebéc, v. 13, n. 1–2, p. 11– 19, 2012. Disponível em <https://tinyurl.com/2p8nv7k8>. Acesso em 1 fev. 2020.
KERMAN, Joseph. Musicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
MASON, Paul H. Music, dance and the total art work: Choreomusicology in theory and practice. Research in Dance Education, v. 13, n. 1, p. 5–24, 2012. Disponível em <https://tinyurl.com/mryw93h3>. Acesso em 15 jan 2022.
MCMAINS, Juliet; THOMAS, Ben. Translating from pitch to plié: Music theory for dance scholars and close movement analysis for music scholars. Dance Chronicle, Londres, v. 36, n. 2, p. 196–217, 2013. Disponível em <https://tinyurl.com/2p8sya4z>. Acesso em: 15 jul. 2020.
PEREIRA, Roberto. A Formação do Balé Brasileiro: Nacionalismo e Estilização. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.
RODRIGUES, Lutero. Carlos Gomes, os modernistas e Mário de Andrade. Revista Brasileira de Música, Rio de Janeiro, v. 24, no. 1, p. 106-127, 2011. Disponível em: < https://revistas.ufrj.br/index.php/rbm/article/view/29328>. Acesso em: 15 fev 2022.
SANTOS, Daniel Zanella Dos. Narratividade e tópicas em Uirapuru (1917) de Heitor Villa-Lobos. 2015. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Programa de Pós-Graduação em Música, Florianópolis. Disponível em <https://tinyurl.com/msz928f2>. Acesso em: 27 dez. 2021.
SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. 2 ed. Rio de Janeiro, Mauad, 1998.
TARASTI, Eero. Heitor Villa-Lobos: vida e obra (1887-1959). São Paulo: Editora Contracorrente, 2021.
TRAVASSOS, Elisabeth. Modernismo e Música Brasileira. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
VOLPE, Maria Alice. Villa-Lobos e o imaginário edênico de Uirapuru. Brasiliana: Revista Semestral da Academia Brasileira de Música.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jorge Luiz Schroeder, Tatiana Avanço Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).