The Ballets Russes as stimulus for Uirapuru, (1917), a ballet by Villa-Lobos and Volúsia

Authors

  • Jorge Luiz Schroeder Universidade Estadual de Campinas
  • Tatiana Avanço Ribeiro Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.198452

Keywords:

Modernism, Villa-Lobos, Ballet history in Brazil, Choreomusicology, Indiciary Paradigm

Abstract

Using a choreomusical perspective and the indiciary paradigm by Carlo Ginzburg, this article presents some of the influences by Brazilian modernist movement and by Diaghilev’s Ballets Russes on the ballet Uirapuru (1917). This ballet was composed by the Brazilian composer Heitor Villa-Lobos and featured by the dancer Eros Volúsia. This work suggests that the Ballets Russes could be a common modernist reference for both artists and that this dance company had influenced Villa-Lobos to write music for ballets. They also helped for the development of a concert dance practice in Brazil. Although some authors from the musical area consider that Villa-Lobos had composed Uirapuru between 1920 and 1930, some evidence found by dance researchers suggest that Uirapuru could had been conceived in 1917. However, its debut as a ballet was only in 1943, when legitimate Brazilian dancers could be found to perform this, such as the dancer Eros Volúsia.

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Author Biographies

  • Jorge Luiz Schroeder, Universidade Estadual de Campinas

    Bacharel em música - modalidade composição - (1987), Mestre em Educação (2000) e Doutor em Educação (2006) todos pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Atualmente é professor pleno do Programa de Pós-Graduação em Música, no Instituto de Artes da Unicamp; Profissional de Pesquisa na área de apoio ao ensino, pesquisa e extensão no Instituto de Artes da Unicamp; coordenador do grupo de pesquisa Musilinc (Música, Linguagem e Cultura) e pesquisador do Laborarte (Laboratório de Estudos sobre Arte, Corpo e Educação) da Faculdade de Educação, na Unicamp. Tem experiência nas áreas de Artes e Educação, na educação musical e nos estudos da música popular. Vem atuando principalmente em pesquisas sobre os processos de atribuição de sentidos e apropriação musical de crianças e não musicistas.

  • Tatiana Avanço Ribeiro, Universidade Estadual de Campinas

    Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música e Dança, atuando principalmente nos seguintes temas: música contemporânea, dança moderna e colaborativismo. Desenvolve pesquisa em relações entre música e dança, tendo inicialmente investigado as colaborações entre os artistas John Cage e Merce Cunningham. Atualmente desenvolve pesquisa de mestrado a respeito dos diferentes conceitos de tempo existentes entre músicos e bailarinos, bem como suas implicações em contextos de criação colaborativa.

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Published

2022-08-04

How to Cite

The Ballets Russes as stimulus for Uirapuru, (1917), a ballet by Villa-Lobos and Volúsia. (2022). Revista Música, 22(1), 89-106. https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.198452