Peripheral Narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v10p172-180

Keywords:

Narratives;, Periphery;, University;, Discrimination;, Democracy.

Abstract

The text presents reflections from territorial reports. It brings relevant information from the historical process about access to education, the profile of the student at the university, and the challenges faced to maintain these students in the school trajectory. Thus, it invites the reader to make contact with the book that originalized the text / review, in order to get to know the work that explains the problematization about the profile of university students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sandra Regina Ramos Braz, Universidade de Sao Paulo. Escola de Artes Ciências e Humanidades

    Psychologist, graduated from the Universidade Ibirapuera, São Paulo, SP, Brazil, Master's student in the Postgraduate Programme in Social Psychology and researcher of the Study and Research Group in Political Psychology, Public Policies and Multiculturalism of the School of Arts, Sciences and Humanities of the Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brazil. 

References

Almeida, Silvio Luiz. (2019). Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen. Acessado em 21 de setembro de 2020, de:

Borges, Gabriel Caio Correa. (2017). A ideia de narrativa de Walter Benjamin e seus desdobramentos. Revista Lampejo, 6(2), 63-77. Acessado em 21 de setembro de 2020, de: http://revistalampejo.org/edicoes/edicao-12-vol_6_n_2/artigos/4%20-%20A%20IDEIA%20DE%20NARRATIVA%20DE%20WALTER%20BENJAMIN.pdf

Cueva, Diana Enriquez. (2020). Algumas reflexões que o Keralux me proporcionou. In: Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 57-60). São Paulo: Editora Amavise.

Fernandes, Fernando., Silva, Jailson de Souza., & Barbosa, Jorge. (2018). O paradigma da potência e pedagogia da convivência. Revista Periferias, 1(1). Editorial. Acessado em 21 de setembro de 2020, de: http://revistaperiferias.org/materia/o-paradigma-da-potencia-e-apedagogia-da-convivencia/

Godoy-Flores, Iván. (2019). Uma Epistemologia das Políticas Públicas: elementos para a ação pública. Revista Gestão & Políticas Públicas, 9(2), 354-360. Acessado em 12 de Novembro de 2020, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/183251

Gonçalves, Fagner de Souza. (2020). Nossas favelas: sentimento de pertencimento através da transformação. Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 61-64). São Paulo: Editora Amavise.

Gonçalves Filho, José. Moura. (2017). Humilhação Social - Alguns Elementos para o Exame Psicológico de um Sofrimento Político. Aulas presenciais. SP.

Grossmann, Martin. (2020). Epílogo: do Rio, zona norte, a Guaraciaba, Keralux, São Remo... Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 237-251). São Paulo: Editora Amavise.

Guzzo, Raquel Souza Lobo. (2015). Psicologia Crítica: um movimento de ruptura dentro da Psicologia. Estudos de Psicologia, 32(3), 519-520. Acessado em 12 de sembro de 2020, de: https://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2015000300016a

Magnavita, Ericsson Michel Silva. (2020). Depoimento de Ericsson Magnavita. Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 117-124). São Paulo: Editora Amavise.

Marinho, Marcio Vidal. (2020). Centralidades Periféricas – um sonho em construção. Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 211-213). São Paulo: Editora Amavise.

Patto, Maria Helena Sousa. (2015). A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Intermédios.

Peçanha, Érica. (2020a). Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. São Paulo: Editora Amavise.

Peçanha, Érica. (2020b). Uma trajetória entre tantas narrativas. Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 217-222). São Paulo: Editora Amavise.

Penha, Leandro Oliva. (2020). Carta ao tempo. Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 231-236). São Paulo: Editora Amavise.

Pinto, Kaio Gabriel Gameleira da Silva. (2020). Da Vila Guaraciaba para a USP, da USP para a Vila Guaraciaba. Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 23-28). São Paulo: Editora Amavise.

Santos, Gislene Aparecida dos. (2013). Eichmann, o Racismo Institucional e as Políticas Públicas: reflexões sobre o PIMESP e outras políticas. Revista Gestão & Políticas Públicas, 3(1), 113-131. Acessado em 114 de agosto de 2020, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/97889

Santos, Jacqueline Jaceguai Chagas Nunes dos. (2020). A quebrada resiste! Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 43-48). São Paulo: Editora Amavise.

Santos, Paulo Rogério Nunes dos. (2020). O projeto para as diversas comunidades e suas singularidades. Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 191-196). São Paulo: Editora Amavise.

Sato, Danilo Pereira. (2020). Com quantas pessoas (e dias) se faz um censo?. Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 125-128). São Paulo: Editora Amavise.

Saviani, Dermeval. (1999). Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. Campinas: Autores Associados.

Sawaia, Bader. (2001). As artimanhas da exclusão. Vozes. Petrópoles.

Silva, Alessandro (2012). Psicologia Política, movimentos sociais e políticas Públicas. Tese de Livre Docencia. Universidade de São Paulo. São Paulo.

Silva, Alessandro Soares da. (2013). Um enfoque psicopolítico das políticas públicas. Revista Electrónica de Psicología Política, 11(30), 1-6. Acessado em 12 de maio de 2019, de: https://www.researchgate.net/publication/344664075_Um_Enfoque_Psicopolitico_das_Politicas_Publicas_Un_Enfoque_Psicopolitico_de_las_Politicas_Publicas

Silva, Alessandro Soares da. (2018a). A Ação Pública: um outro olhar sobre Estado, Sociedade e Políticas Públicas. Revista Gestão & Políticas Públicas, 8(1), 194-204. Acessado em 12 de Novembro de 2020, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/175154

Silva, Alessandro (2018b). Um Esboço do que poderia ser a Psicologia Política da Ação Pública. Cadernos da ANPEPP, GT 62, Psicologia Política. Acessado em 25 de fevereiro de 2018, de: https://www.researchgate.net/publication/344134091_Um_Esboco_do_que_poderia_ser_a_Psicologia_Politica_da_Acao_Publica

Silva, Alessandro Soares da., & Braz, Sandra Regina Ramos. (2020). Orientação Vocacional, Raça e Poder: implicações psicopolíticas de processos de dominação social. Revista Electrónica de Psicología Política, 18(44). 59-79. Acessado em 12 de Novembro de 2020, de: https://www.researchgate.net/publication/343981679_Orientacao_Vocacional_Raca_e_Poder_implicacoes_psicopoliticas_de_processos_de_dominacao_social

Silva, Eliana Sousa. (2020). Prólogo: vivências e trocas – de tudo fica um pouco... Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 15-20). São Paulo: Editora Amavise.

Silva, Rafael Pompeu da. (2020). Revisitando minha trajetória. Em Érica Peçanha. Narrativas Periféricas: entre pontes, conexão e saberes plurais. (pp 31-40). São Paulo: Editora Amavise.

Published

2020-08-16

Issue

Section

Resenhas

How to Cite

Peripheral Narratives. (2020). Management & Public Policies Journal, 10(1), 172-180. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v10p172-180