Communication, consumption and entertainment: the diegetic construction of the Apple brand in the movie Jobs
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.100398Keywords:
Communication, Consumption, Entertainment, Advertising, CinemaAbstract
Advertising strategies aim to persuade consumers about a product or service; the film is premised entertainment, but also informs and can defend an idea or concept. The changing profile of consumers, increasingly critical and having different technologies that change their social practices – for advertising and film – makes the persuasive messages are reset before the public and its requirements, including the film universe as a filed to be increasingly enhanced. That said, the work aims to investigate the diegetic construction inserted brands in movies, watching how the information concerning the product or service are used in the plots. To achieve this goal, we analyze the movie Jobs (2013) directed by Joshua Michael Stern, aiming to dissect parts and establish connections with the referenced theories.Downloads
References
AAKER, D. Construindo marcas fortes. Tradução Maria Lúcia Badejo. Porto Alegre: Bookman, 1996.
BLESSA, R. Merchandising no ponto-de-venda. São Paulo: Atlas, 2006.
BURROWES, P. “Cinema, entretenimento e consumo: uma história de amor”. Famecos, v.1, n.35. Porto Alegre, abr, 2008.
COVALESKI, R. “Publicidade: evoluções na teoria, transições na prática”. In. KELLER, K; SATLER, L. (orgs.). Século XXI: a publicidade sem fronteiras? Goiânia: Editora da PUC de Goiás, 2011, p.63-78.
______. Cinema, Publicidade, Interfaces. Curitiba: Maxi Editora, 2009.
______. Publicidade híbrida. Curitiba: Maxi Editora, 2010.
DONATON, S. Publicidade + Entretenimento: por que estas duas indústrias precisam se unir para garantir a sobrevivência mútua. Tradução de Álvaro Opermann. São Paulo: Cultrix, 2007.
______. When advertising mixes with Hollywood, cheap alloy results. Advertising Age. 2002. Disponível em: http://zip.net/bqn8py. Acesso em: 15/10/12.
GENETTE, G. “Fronteiras da narrativa”. In. BARTHES, R. et al. Análise estrutural da narrativa. Tradução de Maria Zélia Barbosa Pinto. Petrópolis: Vozes, 2011.
JENKINS, H. Converge culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2006.
KOTLER, P; KARTAJAYA, H; SETIAWAN, I. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Tradução de Ana Beatriz Rodrigues. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2003.
LÉVY, P. “O ciberespaço e a economia da atenção”. In. PARENTE, A (org). Tramas da rede. Porto Alegre: Sulina, 2004.
LONGO, W. Advertainment e o futuro da propaganda. Disponível em: http://zip.net/bfn7xj. Acesso em: 10/10/2012.
ORICCHIO, L. Cinema de novo: um balanço crítico da Retomada. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.
PEREZ, C. “Semiótica e gestão de marcas”. In. PEREZ, C; BARBOSA, I (orgs.). Hiperpublicidade: fundamentos e interfaces. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
______. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. São Paulo: Pioneira Thomson, 2004.
PEREZ, C.; BAIRON, S. Comunicação & Marketing. São Paulo: Futura, 2002.
SANTA HELENA, R.; PINHEIRO, A. Muito além do Merchan!. Rio de Janeiro: Campus, 2012.
SANT’ANNA, A. Propaganda: teoria, técnica e prática. 7. Ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
SOURIAU, Étienne. L’univers filmique. Paris: Flammarion Éditeur, 1953.
TOFFLER, Alvin. A terceira onda. Tradução de João Távora. Rio de Janeiro: Record, 1980.
Referências audiovisuais
JOBS. Joshua Michael Stern, Estados Unidos, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Beatriz Braga Bezerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.