Scenes at stake: the exacerbation of ambiguity

Authors

  • Renato Tardivo Instituto de Psicologia - Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.118151

Keywords:

Jogo de cena, uncanny, phenomenology

Abstract

The movie Jogo de cena (2007), by Eduardo Coutinho, inhabits the fine line between fiction and nonfiction and opens new possibilities contained in the documentary language. Thus, the film proposes a discussion about their own language. This article presents a lecture of the movie and discusses the opposition between documentary and fiction, paying attention to the presence of the unheimlich. It reflects too from the documentary the quality of the relationships we have set in contemporary times – the traffic trivialized from reality to artifice. Jogo de cena reverses this traffic in order to call the viewers to be involved with the relations shown and built in the movie. Thus, if all fiction is a documentary, every documentary is a fiction too, because the real seizure possibilities are always a mystery

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Renato Tardivo, Instituto de Psicologia - Universidade de São Paulo (USP)
    Psychoanalist and writer. Lives in São Paulo, Brazil. Master and PhD. in Social Psychology (University of São Paulo). Works with the releations between literature, cinema and Psychology.

References

BERNARDET, J.-C. “Jogo de cena”. In: OHATA, M. (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

COUTINHO, E. Encontros – Eduardo Coutinho. (Felipe Bragança – Org.). Azougue Editorial: Rio de Janeiro, 2009.

______. “O olhar no documentário: carta-depoimento para Paulo Paranaguá”. In: OHATA, M. (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013a.

______. “O cinema documentário e a escuta sensível da alteridade”. In: OHATA, M. (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013b.

COUTO, J. G. “Biografias Idealizadas”. Bravo! São Paulo, v. 172, p. 76, dez. 2011.

FRAYZE-PEREIRA, J. A. Arte, dor – inquietudes entre estética e psicanálise (2ª. ed. revista e ampliada). Cotia: Ateliê Editorial, 2010.

FREUD, S. (1907). El delirio y los sueños em la “Gradiva” de W. Jensen. Buenos Aires: Amorrortu, 2007. (Sigmund Freud: obras completas, v. 9).

______. (1919). O inquietante. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. (Sigmund Freud: obras completas, v. 14).

MERLEAU-PONTY, M. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 2009.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2012.

RAHE, N. “Eu sou um ator” (entrevista com Eduardo Coutinho). Bravo! São Paulo, v. 172, p. 72-75, dez. 2011.

SAFATLE, V. Cinismo e falência da crítica. São Paulo: Boitempo, 2008.

TARDIVO, R. Jogo de Cena e As Canções. Observatório da Imprensa, ed. 677, 17 jan. 2012. <http://www.observatoriodaimprensa.com.br/news/view/_ed677_jogo_de_cena_e_as_cancoes> Acesso em 25 jan. 2016.

XAVIER, I. “Indagações em torno de Eduardo Coutinho e seu diálogo com a tradição moderna”. Comunicação e informação. Goiânia, v. 7, n. 2, p. 180-187, 2004.

______. “O jogo de cena e as outras cenas”. In: OHATA, M. (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

Referências audiovisuais

AS CANÇÕES. Direção de Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: Vídeo Filmes, 2011. 1 DVD (90 min), 2011.

JOGO de cena. Direção de Eduardo Coutinho. Rio de Janeiro: Vídeo Filmes, 2007. 1 DVD (107 min).

Links

CHICO BUARQUE. <http://www.chicobuarque.com.br> Acesso em 25 jan. 2016.

NÓS DO MORRO. <http://www.nosdomorro.com.br> Acesso em 25 jan. 2016.

Published

2016-12-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

Scenes at stake: the exacerbation of ambiguity. (2016). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 43(46), 126-144. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.118151