Women behind the lens: the female presence on cinematography in Brazilian movies
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.119978Keywords:
Brazilian movies, fiction feature movie, women, cinematography teamAbstract
A global look at filming production shows that cinematography is the field in which fewer women are employed. According to a research started in 2014, at least between fictional feature films, the international tendency is not much different from the Brazilian scene, although changes are noticed in a slow pace as well as in other countries. It is important to underline, however, that the difficulties for women to work in cinematography are not shown only by the quantitative data. If there are problems to enter the field, it is also complicated to stay. In this article, we will introduce the preliminary data of our research, still on going, and discuss some of it’s results.
Downloads
References
ALMEIDA, S.; BUTCHER, P. Cinema, desenvolvimento e mercado. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2003.
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas volume 1. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BRAUDEL, F. “História e Ciências Sociais: a longa duração”. Revista de História, São Paulo, v. XXX, n. 62, 1965.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
CASTRO, B. G. de. “Performances de gênero no setor de tecnologia da informação: estratégias de mulheres em um universo de trabalho dominado por homens”. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero 10, 2013, Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2013.
______. “Gênero e trabalho na tecnologia da informação: um perfil dos profissionais do setor no Brasil”. In: XV Congresso Brasileiro De Sociologia, 2011. Anais eletrônicos... Curitiba: 2011.
CONNELL, R. W.; MESSERSCHMIDT, J. W. “Masculinidade hegemônica: repensando o conceito”. Revista Estudos Feministas, v. 21, n. 1, Florianópolis, 2013.
COSTA, C. de L. “O tráfico do gênero”. Cadernos Pagu, Campinas, n. 11, 1998.
COSTA, T. Métodos e Procedimentos do Assistente de Imagem. Lisboa: Escola Superior de Teatro e Cinema, 2005
ETTEDGUI, P. Directores de fotografía. México d.f.: Editorial Océano, S.L., 2002.
HARAWAY, H. “Manifesto ciborgue: Ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX”. In. TADEU, T (org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. p. 33-118
HUNZRU, H. “‘Você é um ‘ciborgue’. Um encontro com Donna Haraway”. In. TADEU, T (org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. p. 17-32
KRASILOVSKY, A. Women behind the camera: conversations with camerawomen. Westport, CT: Praeger Publishers, 1997.
NETO, A. L. S. Dicionário de fotógrafos do cinema brasileiro. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.
______. Dicionário de filmes brasileiros: longa metragem. São Paulo: Instituto Brasileiro Arte e Cultura, 2009.
NICHOLSON, L. “Interpretando o gênero”. Revista Estudos Feministas, v. 8, n. 2, Florianópolis, 2000.
ORTNER, S. B. “Poder e projetos: reflexões sobre a agência”. In. GROSSI, M. P.; ECKERT C.; FRY P. H (Org.). Conferências e diálogos: saberes e práticas antropológicas. Goiânia: Nova Letra, 2006.
PISCITELLI, A. “Reflexões em torno do gênero e feminismo”. In. COSTA, C. de L.; SCHMIDT, S. P. Poéticas e políticas feministas (Orgs.). Florianópolis: Editora Mulheres, 2004.
RÍOS, P. A.; GÓMEZ, D. O. “La presencia de la mujer en el cine colombiano”. Medellín, 2002. 483 f. Monografia (Graduação em Jornalismo) – Escuela de Ciencias Sociales, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, 2002.
STAIGER, J. “The Hollywood mode of production to 1930”. In. BORDWELL, D.; STAIGER, J.; THOMPSON, K. The Classical Hollywood: Film Style & Mode of Production to 1960. Londres: Routledge, 1985. p. 85-153.
UGALDE, I. R. “Mulheres atrás das câmeras: inícios de uma trajetória – Relatório de Bolsa de Iniciação Científica”. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2015.
VEIGA, A. Maria. Cineastas brasileiras em tempos de ditaduras - cruzamentos, fugas, especificidades. Florianópolis, 2013. Tese de doutorado (Doutorado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
Referências audiovisuais
A Via láctea. Lina Chamie, Brasil, 2007.
AMOR e Traição. Pedro Camargo, Brasil, 1981.
CORPOS Celestes. Marcos Jorge, Brasil, 2011.
LOUCA Utopia. Márcia Lara, Brasil, 1984.
REAL Desejo. Augusto Sevá; João de Bartolo, Brasil, 1990.
TÔNICA Dominante. Lina Chamie, Brasil, 2000.
Links
AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA. “Filmes e Bilheterias”. Disponível em < http://oca.ancine.gov.br/filmes_bilheterias.htm>. Acesso em: 06 ago. 2016.
CINEMATECA BRASILEIRA. “Filmografia Brasileira”. Disponível em < http://bases.cinemateca.gov.br/cgi-bin/wxis.exe/iah/?IsisScript=iah/iah.xis&base=FILMOGRAFIA&lang=p>. Acesso em: 06 ago. 2016.
COELHO, K. “Zootropo com a diretora de fotografia Kátia Coelho”. Programa Zootropo, 26 nov. 2014. Entrevista concedida a Rafael Speca. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=VNb2u66pxjc>. Acesso em: 06 ago. 2016.
INTERNET MOVIE DATABASE. Disponível em < http://www.imdb.com/>.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: síntese de indicadores 2014. Rio de Janeiro: IBGE, 2015.
MIRANDA, A. “Até 1925, mulheres assinavam metade dos filmes americanos; hoje, são apenas 8% de blockbusters”. O Globo, Cultura, 19 set. 2016. Disponível em <http://oglobo.globo.com/cultura/filmes/ate-1925-mulheres-assinavam-metade-dos-filmes-americanos-hoje-sao-apenas-8-de-blockbusters-20135258>. Acesso em: 23 set. 2016.
NUNES, L. F. “Indicação para o Oscar 2015 levanta discussão sobre racismo e machismo na Academia”. Estado de Minas, Divirta-se, 10 fev. 2015. Disponível em < http://divirta-se.uai.com.br/app/noticia/especiais/oscar/48,118,48,86/2015/02/10/noticia_cinema,164412/indicacao-para-o-oscar-2015-levanta-discussao-sobre-racismo-e-machismo.shtml>. Acesso em: 06 ago. 2016.
O2 FILMES. “Fotógrafos de cinema – nova geração”, 2016. Disponível: <http://o2filmes.com.br/3301/FOTOGRAFOS_DE_CINEMA_-_NOVA_GERACAO>. Acesso em: 06 ago. 2016.
PÉCORA, L. “Por trás das câmeras, mulheres lutam por oportunidades iguais em Hollywood”. IG, Último Segundo – Cinema, 13 ago. 2013. Disponível em: <http://ultimosegundo.ig.com.br/cultura/cinema/2013-08-13/por-tras-das-cameras-mulheres-lutam-por-oportunidades-iguais-em-hollywood.html>. Acesso em: 6 ago. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Marina Cavalcanti Tedesco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.