Mortu nega (1988): cinema and history in the struggle for independence and the postcolonial "of those whom death was denied "

Authors

  • Jusciele Conceição Almeida de Oliveira Centro de Investigação em Artes e Comunicação da Universidade do Algarve - CIAC/Ualg

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125903

Keywords:

Cinema and history, Guinea Bissau and Portugal, filmmaker Flora Gomes, Mortu nega.

Abstract

Relations between Portugal and the territory that currently corresponds to Guinea-Bissau date back to the 15th century. With the arrival of Diogo Gomes on the African coast, territorial, political, and cultural relations strengthened. Between 1884 and 1885, after the Berlin Conference, the physical borders of the African continent were delimited. In January of 1963, the Guinea’s struggle for independence against Portuguese colonialism began, which will only be officially recognized by Portugal after 25 April 1974. In this sense, the history of Portugal and Guinea-Bissau intersect, which is why, in this text, a survey on cinema and history is made, through issues portrayed in the film Mortu nega (1988), by Bissau-Guinean filmmaker Flora Gomes. It should also be noted that this article is part of the first chapter of the doctoral dissertation, which is in writing phase, on authorship in the work of filmmaker Flora Gomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jusciele Conceição Almeida de Oliveira, Centro de Investigação em Artes e Comunicação da Universidade do Algarve - CIAC/Ualg

    Doutoranda pelo Centro de Investigação em Artes e Comunicação da Universidade do Algarve (CIAC-Ualg). Bolsista do Programa Doutorado Pleno no Exterior da Capes, proc. nº 0654/14-0.

References

BAMBA, M. “A ‘irrupção do Outro’ no campo do discurso teórico sobre os cinemas pós-coloniais africanos”. In: OLIVEIRA, M. P. de; PEREIRA, M. M. dos S.; CARRASCOSA, D. Cartografias da subalternidade: diálogos no eixo sul-sul. Salvador: Edufba, 2014. p. 7-98.

BARROS, J. d’A. (Org.). Cinema-história: teoria e representações sociais no cinema. 3. ed. Rio de Janeiro: Apicuri, 2012.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CABRAL, A. Guiné-Bissau: nação africana forjada na luta. Tradução Manuel L. Martins. Lisboa: Nova Aurora, 1974. (Textos Amílcar Cabral, n. 1).

CANDÉ-MONTEIRO, A. Guiné-Bissau: da luta armada à construção do estado nacional – conexões entre o discurso de unidade nacional e diversidade étnica (1959-1994). Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

CÓ, J. P. P. “Nha fala: entre memórias, esquecimentos, ancestralidade, oralidade e identidade nacional guineenses numa África pós-colonial”. In: LIMA, T.; NASCIMENTO, I.; OLIVEIRA, A. (Orgs.). Griots: culturas africanas: linguagem, memória, imaginário. Natal: Lucgraf, 2009. p. 102-113.

DAVIDSON, B. A política da luta armada: libertação nacional nas colónias africanas de Portugal. Tradução Fernanda Pinto Rodrigues. Lisboa: Caminho, 1979.

______. “Introdução: os valores coloniais portugueses”. In: FERREIRA, E. de S. O fim de uma era: o colonialismo português em África. Tradução Maria Nazaré de Campos. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1977. p. 5-26.

EMBALÓ, F. “O cinema da Guiné-Bissau”. In: BARROS, M. de (Coord.). Flora Gomes: o cineasta visionário. Bissau: Corubal, 2015. p. 19-23.

ENDERS, A. História da África Lusófona. Tradução Mário Matos e Lemos. Lisboa: Inquérito, 1997.

FERREIRA, E. de S. O fim de uma era: o colonialismo português em África. Tradução Maria Nazaré de Campos. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1977.

FERRO, M. Cinema e história. Tradução Flávia Nascimento. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

GOMES, C. de M. “Prefácio”. In: GOLIAS, J. S. A descolonização da Guiné-Bissau e o movimento dos capitães. Lisboa: Colibri, 2016. p. 9-31.

HERIQUES, I. C. Catálogo Africanos em Portugal: história e memória – séculos XVXXI. 1. ed. Lisboa: Peres-Soctip; Indústrias Gráficas, 2011

KI-ZERBO, J. História da África negra II. 1. ed. Lisboa: Publicações Europa-América, 1972.

KORNIS, M. A. “História e cinema: um debate metodológico”. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 237-250, 1992.

LAGNY, M. “6. História e Cinema”. In: GARDIES, R. (Org.). Compreender o cinema e as imagens. Tradução Pedro Elói Duarte. Lisboa: Texto & Grafia, 2006. p. 113-144.

______. “O cinema como fonte de história”. In: NÓVOA, J.; FRESSATO, S. B.; FEIGELSON, K. (Orgs.). Cinematógrafo: um olhar sobre a história. Salvador: Edufba; São Paulo: Unesp, 2009. p. 99-131.

M’BOKOLO, E. África negra: história e civilizações do século XIX aos nossos dias – Tomo II. Tradução Manuel Resende. Lisboa: Colibri, 2007.

MATEUS, D. C. A luta pela independência: a formação das elites fundadoras da FRELIMO, MPLA e PAIGC. Portugal: Inquérito, 1999.

MONTEIRO, F. A.; ROCHA, T. V. A Guiné do século XVII ao século XIX: o testemunho dos manuscritos. Lisboa: Prefácio, 2004.

NAPOLITANO, M. “A escrita fílmica da história e a monumentalização do passado: uma análise comparada de Amistad e Danton”. In: CAPELATO, M. H. et al. (Orgs.).

História e cinema: dimensões históricas do audiovisual. 2. ed. São Paulo: Almeda, 2011. p. 65-84.

NÓVOA, J.; FRESSATO, S. B.; FEIGELSON, K. (Orgs.). Cinematógrafo: um olhar sobre a história. Salvador: Edufba; São Paulo: Unesp, 2009.

OLIVEIRA, J. C. A. de; ZENUN, M. “A poesia universal no cinema de um homem africano: entrevista com Flora Gomes”. Cerrados – Revista do Programa de Pós-Graduação em Literatura, Brasília, DF, v. 25, n. 41, p. 320-329, 2016.

PÉLISSIER, R. História da Guiné: portugueses e africanos na Senegâmbia (1841-1936). Lisboa: Estampa, 1989. Volume I.

SEMEDO, O. C. “Guiné-Bissau, mulheres e letras: vozes femininas… por detrás dos escritos”. In: ENCONTRO DE PROFESSORES DAS LITERATURAS AFRICANAS, 3., 2007, Rio de Janeiro. Pensando África: crítica, pesquisa e ensino. Rio de Janeiro: UFRJ; UFF; Fundação Biblioteca Nacional, nov. 2007.

SILVA, A. E. D. A independência da Guiné-Bissau e a descolonização portuguesa. Porto: Afrontamento, 1997.

______. A invenção e construção da Guiné-Bissau: administração colonial, nacionalismo, constitucionalismo. Coimbra: Almedina, 2010.

SOUSA, J. S. Amílcar Cabral (1924-1973): vida e morte de um revolucionário. 2. ed. Lisboa: Nova Veja, 2012.

VILELA, A. “África positiva. Entrevista concedida por Flora Gomes”. Revista Macau, Macau, IV série, n. 4, p. 98-106, set. 2006.

Refência filmográfica

MORTU nega. Flora Gomes, Guiné-Bissau, 1988.

Published

2017-07-13

How to Cite

Mortu nega (1988): cinema and history in the struggle for independence and the postcolonial "of those whom death was denied ". (2017). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 44(47), 71-89. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125903