Considerations on the musical numbers of Brazilian chanchadas
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.138619Keywords:
Brazilian cinema, chanchada, intermediality, musical numbers, carnavalAbstract
This article comments on accounts by Irina Rajewski and Agnes Pethö on the intermediality in cinema and audiovisual production and discusses the use of intermediality as a critical category on the analysis of musical numbers of Brazilian chanchadas of the 1950s directed by Watson Macedo in the 1950s. Film researchers have worked on the connections between Brazilian chanchadas and popular theatre, radio, phonographic industry and Hollywood. The relationship between these distinct cultural practices have been discussed considering the film as the main point of discussion, but, according to Charles Musser, these musical numbers may be better understood inside the broader circuit of media and urban cultural practices.
Downloads
References
ARAÚJO, L. C. (2015). “Augusto Annibal quer casar!: teatro popular e Hollywood no cinema silencioso brasileiro”, Alceu, v.16, n.31, julho/dezembro 2015, pp.62-73.
ANTUNES, D. (2004). Fora do sério: um panorama do teatro de revista no Brasil. Rio de Janeiro, Funarte, 2004.
AUGUSTO, S. (1989). Este mundo é um pandeiro, a chanchada de Getúlio a JK. São Paulo, Cinemateca Brasileira/Companhia das Letras, 1989.
CIOCCI, S. C. N. (2010). Assim era a música da Atlântida: a trilha musical do cinema popular brasileiro no exemplo da Companhia Atlântida Cinematográfica 1942/1962. Dissertação de mestrado, Campinas, Universidade Estadual de Campinas/ Instituto de Artes, 2010.
DENNISON, S. e L. SHAW (2004). Popular cinema in Brazil, 1930-2001, Manchester, Manchester University Press, 2004.
FEUER, J. (1993). The Hollywood musical, segunda edição, Bloomington/Indianápolis, Indiana University Press, 1993.
FRANKIE, “Francisco Carlos vai casar?”, A cena muda, 7 de junho de 1951, pgs 10-11.
FREIRE, R. L. (2011). Carnaval, mistério e gângsters: o filme policial no Brasil (1915-1951). Tese de doutorado, Niterói, Universidade Federal Fluminense, 2011.
FREIRE, R. L. (2013) “Acabaram-se os otários: compreendendo o primeiro longa- -metragem brasileiro sonoro”. Rebeca, ano 2, v. 3, 2013. p.104-128.
GOMES, T. M. (2004). Um espelho no palco: identidades sociais e massificação da cultura no teatro de revista dos anos 1920, Campinas, Editora da Unicamp, 2004.
HEFFNER, H. (2012). “Chanchada: gênero nacional”, Almanaque: noites de chanchada – o melhor do cinema popular brasileiro!, Rio de Janeiro, 2012, pp.6-11.
HEFFNER, H. (2010). Entrevista a Sandra Ciocci em CIOCCI (2010), pp.186-215.
LENHARO, A. (1995). Cantores do rádio: a trajetória de Nora Ney e Jorge Goulart e o meio artístico de seu tempo. Campinas, Editora da UNICAMP, 1995.
MUSSER, C. (2004). “Towards a history of theatrical culture: imagining an integrated history of stage and screen”, in John Fullerton (ed), Screen culture: history and textuality, Eastleigh, John Libbey, 2004, pp.3-19.
SCHVARZMAN, S. (2008). “Cultura popular massiva no Brasil: o lugar do cinema sonoro e sua relação com a música popular”, Icone, Vol.10, n.1, p.77-99, julho de 2008.
SHAW, L. (2000). The chanchada and celluloid visions of Brazilian identity in the Vargas era (1930-45), Journal of Iberian and Latin American Studies, Vol.6, No.1, 2000, pp.63-74.
SHAW, L. (2003). The Brazilian chanchada and Hollywood paradigms (1930-1959), Framework, vol.44, no.1, spring 2003, pp.70-83.
VENEZIANO, N. (2006). De pernas pro ar: o teatro de revista em São Paulo, São Paulo, Imprensa Oficial, 2006.
VIEIRA, J. L. (1977). Foto de cena e chanchada: a eficácia do “star system” no Brasil. Dissertação de mestrado. Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1977.
VIEIRA, J. L. (1983). “Este é meu, é seu, é nosso: introdução à paródia no cinema brasileiro”, Filme Cultura, Rio de Janeiro, no.41-42, 1983.
VIEIRA, J. L. (1984). Hegemony and resistance: parody and carnival in Brazilian Cinema, Tese de doutorado, New York University, 1984.
VIEIRA, J. L.. (1987). “A chanchada e o cinema carioca (1930-1955)”. In: RAMOS, Fernão, História do cinema brasileiro, São Paulo, Art, 1987.
VIEIRA, J. L. (1996). “Cinema e performance” in O cinema no século, ed. Ismail XAVIER, Rio de Janeiro, Imago, 1996, pp.337-351.
VIEIRA, J. L. (2012). “Brazil”. In: Corey K. Creekmur & Linda Mokdad (orgs.), The International Film Musical, Edinburgh, Edinburgh University Presss, 2012, pp.141-154.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Flávia Cesarino Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.