68 as a flash in the pan

the point of view of the montage (In the intense now, by João Moreira Salles)

Authors

  • Ana Paula Sá e Souza Pacheco Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.156119

Keywords:

cinema and politics, May 1968, June 2013, In the intense now

Abstract

This essay seeks to analyze the film In the intense now, by João Moreira Salles (2017), questioning the meaning of the revision of May 1968. It also seeks to interrogate the relations between the 2013 Brazilian protests of June and the point of view constructed by the film with scenes of other films.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Paula Sá e Souza Pacheco, Universidade de São Paulo

    Professora doutora do Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada, da Universidade de São Paulo. Publicou, entre outros, os seguintes artigos sobre cinema: “Os incomodados que se mudem: a subjetividade contemporânea de Os inquilinos, de Sérgio Bianchi” (Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 36, p. 153-167, 2017), “Iracema-74: cinema, malandragem, capitalismo” (Nova Síntese, Lisboa, v. 12, p. 219-236, 2017) e “Desigualdades atuais de Cabra marcado para morrer” (In: NITRINI, S.; SAAD, A. (org.). Memória & trauma histórico: literatura e cinema. São Paulo: Hucitec, 2018. p. 217-241).

References

ARANTES, P. E. “L'autre sens. Une théorie critique à la périphérie du capitalisme”. [Entrevista cedida a] Fred Lyra. Variations, Paris, v. 22, 2019. Disponível em: https://bit.ly/30vkLqR. Acesso em: 4 fev. 2019.

BENJAMIN, W. “O caráter destrutivo”. In: BENJAMIN, W. Documentos de cultura documentos de barbárie. São Paulo: Cultrix: Edusp, 1986. p. 187-188.

BENJAMIN, W. “O autor como produtor”. In: BENJAMIN, W. Estética e sociologia da arte. São Paulo: Autêntica, 2017. p. 79-105.

BLOOMBERG. “Bloomberg billionaires index”. Bloomberg, New York, 14 mar. 2014.

CANDIDO, A. “Perversão da Aufklärung”. In: DANTAS, V. (org.). Textos de intervenção. São Paulo: Duas Cidades: Editora 34, 2002. p. 320-327.

JAMESON, F. “Pleasure: a political issue”. In: JAMESON, F. Formations of pleasure. London: Routledge; Boston: Kegan Paul, 1983. p. 1-14.

LAVAL, C.; DARDOT, P. La nouvelle raison du monde: essai sur la société néolibérale. Paris: La Découverte, 2009.

PAULANI, L. “Individualismo, neoliberalismo e pós-modernismo”. In: PAULANI, L. Modernidade e discurso econômico. São Paulo: Boitempo, 2005. p. 115-140.

SALLES, J. M. ‘“O apego ao movimento de 1968 é desmesurado e conservador’”. [Entrevista cedida a] Flávia Marreiro. El País, Madrid, 1 abr. 2017a. Disponível em: https://bit.ly/2LX05Ev. Acesso em: 4 fev. 2019.

SALLES, J. M. “Entrevista”. [Entrevista cedida a] Paulo Henrique Silva. Central de notícias, [S. l.], 15 nov. 2017b.

ZACARIAS, G. F. “No intenso outrora”. Le Monde Diplomatique – Brasil, São Paulo, 13 mar. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2XHluDF. Acesso em: 27 fev. 2019.

Referências audiovisuais

À BIENTÔT, j’espère (Até logo, eu espero). Chris Marker e Mario Marret, França, 1967.

GRANDS soirs et petits matins (Noites longas e manhãs breves). William Klein, França, 1978.

LA CHARNIÈRE (A dobradiça). Groupe Medvedkine, França, 1968.

LE CINÉMA de Mai 1968 (O cinema de maio de 68). Filmes coletivos, França, 2008.

NO INTENSO agora. João Moreira Salles, Brasil, 2017.

NOTÍCIAS de uma guerra particular. João Moreira Salles e Kátia Lund, Brasil, 1999.

NOUVELLE société I, II, III (Sociedade nova I, II, III). Groupe Medvedkine, França, 1968.

QUANTO vale ou é por quilo? Sérgio Bianchi, Brasil, 2005.

PUIS qu’on vous dit que c’est possible (Porque é possível). Groupe Medvedkine, França, 1973.

Published

2020-05-04

How to Cite

68 as a flash in the pan: the point of view of the montage (In the intense now, by João Moreira Salles). (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(53), 278-296. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.156119