Acts of seeing and making cities: reemployment as detour and invention

Authors

  • Érico Araújo Lima Universidade Federal do Ceará
  • Aline Portugal Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160513

Keywords:

Brazilian cinema, City, Visualities, Reemployment, Detour

Abstract

This article analyzes the intimate contagion between the ways of elaborating the visible and of producing a city in three Brazilian films made in recent years: It’s never nighttime in the map (2016), by Ernesto de Carvalho, and The Time Between (2015), by Frederico Benevides and Yuri Firmeza. Focusing on the singular ways in which these films interrogate and confront certain visual representations of the urban space, we reflect about the relations between technologies of the visible and technologies for the control and management of populations, highlighting the critical gesture of the films, which also impacts the composition of cities.

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Author Biographies

  • Érico Araújo Lima, Universidade Federal do Ceará

    Doutor em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) na Linha de Estudos do Cinema e do Audiovisual, e pela Paris 3 (Université Sorbonne Nouvelle) em Estudos Cinematográficos e Audiovisuais. Mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) na linha de fotografia e audiovisual e graduado em Comunicação Social também pela UFC. Atualmente é professor substituto no Instituto de Cultura e Arte da UFC.

  • Aline Portugal, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutoranda em Comunicação e Cultura pela UFRJ e mestre em Estudos de Cinema e Audiovisual pela UFF.

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Published

2020-07-09

How to Cite

Acts of seeing and making cities: reemployment as detour and invention. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(54), 159-179. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160513