Audiovisual narratives from periphery and cultural disputes in search of the people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.169600

Keywords:

People, Periphery, Community, Narratives, Audiovisual

Abstract

The objective of this text is to understand the transformations in the video production linked to the popular classes in the last decades in Brazil, given changes in the organizational form and in the narratives of different expressions of this production. Above all, their conceptions of categories such as people, periphery and community are analyzed, as they dialogue with conceptions from other social and institutional structures as well as other discursive categories used to address inequality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wilq Vicente, Universidade Federal do ABC

    Doutorando em Ciências Humanas e Sociais na Universidade Federal do ABC (UFABC) e Mestre em Estudos Culturais pela Universidade de São Paulo (USP), é organizador dos livros Jorge Furtado: Tudo isso aconteceu, mais os menos (no prelo) e Quebrada? Cinema, vídeo e lutas sociais (2014), pela Coleção Cinusp. Coordena oficinas de vídeo e foi curador de diversas mostras de filmes sobre audiovisual popular e periférico para o Cinusp, Kinoforum, Secretaria Municipal de Cultura de São Paulo, entre outros.

References

ALVARENGA, C. Vídeo e experimentação social: um estudo sobre o vídeo comunitário contemporâneo no Brasil. 2004. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

BERNARDET, J. C. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

COMPARATO, F. K. “Variações sobre o conceito de povo no regime democrático”. Estudos Avançados, São Paulo, v. 11, n. 31, 1997. p. 211-222.

HAMBURGER, E. “Políticas da representação: ficção e documentário em ônibus 174”. In: MOURÃO, M. D.; LABAKI, A. (org.). Cinema do Real. São Paulo: CosacNaify, 2005. p. 196-215.

HAMBURGER, E. “Guerra das Imagens”. Revista Rapsódia, São Paulo, v. 12, 2018. p. 25-44.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE – Coordenação de População e Indicadores Sociais, 2019. Disponível em: https://bit.ly/39KFf74. Acesso em: 14 ago. 2020.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior Graduação. Brasília, DF: 2010. Disponível em: https://bit.ly/2IntQyG. Acesso em: 14 ago. 2020.

ORTIZ, R. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 2001.

ORTIZ, R. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 1985.

RIDENTI, M. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. São Paulo: Unesp, 2014.

RIDENTI, M. Brasilidade Revolucionária. São Paulo: Ed. Unesp, 2010.

RIDENTI, M. “Caleidoscópio da cultura brasileira (1964-2000)”. In: MICELI, S.; PONTES, H. (org.). Cultura e sociedade: Brasil e Argentina. São Paulo: Edusp, 2014. p. 21-71.

RIDENTI, M. “Artistas e intelectuais no Brasil pós-1960”. Tempo Social, São Paulo, v. 17, n. 1, 2005. p. 81-110.

SCHWARZ, R. Cultura e política. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

STÜCKER, A. A periferia nos seriados televisivos Cidade dos Homens e Antônia. 2009. Dissertação (Mestrado) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

XAVIER, I. Alegorias do Subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo, cinema marginal. São Paulo: CosacNaify, 2012.

VICENTE, W; STÜCKER, A. “O audiovisual como instrumento de mudança na cidade e como criação de redes de interlocução cultural e política”. In: VICENTE, W. (org.). QUEBRADA? Cinema, vídeo e lutas sociais. São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária/USP, 2014. p. 15-38.

VICENTE, W. Imagens do povo no vídeo: Estado, lutas sociais e produção cultural das décadas de 1980 e 2000. 2015. Dissertação (Mestrado em Estudos Culturais) – Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

Published

2021-01-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Audiovisual narratives from periphery and cultural disputes in search of the people. (2021). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 48(55), 134-152. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.169600