Excitement at Bundesliga 2020: pandemic, soccer, and broadcast rhetoric

Authors

  • Jorge Cardoso Filho Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Matheus Vianna Matos Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.182752

Keywords:

Soccer, Pandemic, COVID-19, Bundesliga

Abstract

This study discusses the strategies applied at the 2019/2020 season of the Bundesliga to generate audience excitement after the championship restarted without live audience in the stadiums to watch the games. After a two-month interruption due to the COVID-19 pandemic, the Bundesliga returned with a broadcast model that sought to simulate the physical presence of the audience at the stadium by using visual, sound, and audiovisual effects to adhere to a dominant model of spectacle broadcast. The study then describes the broadcasts and their technical aspects and interprets those elements considering the concepts of excitement, spectacularization, and soundscape. We conclude by discussing if and how can broadcast strategies break away from the lo-fi soundscape model, pointing out predominant or emerging social and aesthetic values.

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Author Biographies

  • Jorge Cardoso Filho, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

    Docente do Centro de Artes, Humanidades e Letras da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

  • Matheus Vianna Matos, Universidade Federal da Bahia

    Doutorando em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela UFBA. Mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela UFBA. Pesquisador do Centro de Pesquisa em Estudos Culturais e Transformações na Comunicação.

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Published

2022-02-04

How to Cite

Excitement at Bundesliga 2020: pandemic, soccer, and broadcast rhetoric. (2022). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 49(57), 215-235. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.182752