Le livre by Arlindo Machado

Authors

  • Jorge La Ferla Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.192710

Keywords:

Media, Art, Trascendental thinking, Latin America, Aura

Abstract

This article reviews the circulation and transcendence of Arlindo Machado’s journeys in Latin America, particularly in Argentina, because of his influence on intellectual thinking and audiovisual praxis. His critical contributions to media, considering creative and experimental uses, were decisive in academia and in the field of Media Art. Machado’s voyages to Buenos Aires made him an indispensable presence in the academy, his involvement and participation in lectures, seminars and master classes revealed several discursive and enunciative strategies, both oral and written, always through a precise and eloquent Spanish. Machado´s influence on film students and cultural institutions is significative, as well as on Latin American artists, professors and filmmakers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jorge La Ferla, Universidad de Buenos Aires

    Magíster en Artes por la Universidad de Pittsburgh, Pennsylvania. Licence d’enseignement por la Universidad de París VIII. Profesor titular y jefe de la Cátedra de la Universidad de Buenos Aires (UBA) y la Universidad del Cine en Argentina (FUC).

References

BASTOS, M. “O pensamento de Arlindo Machado e uma genealogia das artes do vídeo no Brasil”. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 48, n. 56, p. 33-53, 2021.

LA FERLA, J. (comp.). Video cuadernos. Video, TV e Imagen Electrónica I. Buenos Aires: Fundación Universidad del Cine; Nueva Librería, 1991.

LA FERLA, J. (comp.). Video cuadernos V. Parabolic Kogut. Textos sobre la obra de Sandra Kogut. Buenos Aires: Nueva Librería, 1993.

LA FERLA, J. (comp.). Video cuadernos VI. Textos de Arlindo Machado. Cine, video, TV e imagen numérica. Buenos Aires: Nueva Librería, 1994.

LA FERLA, J. “Por una praxis de archivo para las artes tecnológicas experimentales en América Latina”. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 37, n. 33, p. 43-61, 2010.

MACHADO, A. A arte do vídeo. São Paulo: Brasiliense, 1988.

MACHADO, A. “Videos y lenguajes”. In: LA FERLA, J. (comp.). Video cuadernos. Video, TV e imagen electrónica. Buenos Aires: Nueva Librería, 1991. p. 55-62.

MACHADO, A. El paisaje mediático: sobre el desafío de las poéticas tecnológicas. Buenos Aires: Libros del Rojas, 2000.

MACHADO, A. Os anos de chumbo: mídia, poética e ideologia no período de resistência ao autoritarismo militar (1968-1985). Porto Alegre: Salina, 2006.

MACHADO, A. “Todos los films son extranjeros”. In: GARCÍA CANCLINI, N. Extranjeros en la tecnología y en la cultura. Buenos Aires: Ariel, 2009. p. 111-122.

MACHADO, A. “Pioneiros do vídeo e do cinema experimental na América Latina”. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 37, n. 33, p. 21-40, 2010.

MACHADO, A. O olho, a visão e a imagem: revisão crítica. São Paulo: Ribeiro Edições, 2019a.

MACHADO, A. Discursos contra a insensatez: grandezas e misérias da comunicação. São Paulo: Ribeiro Edições, 2019b.

MACHADO, A. Outros cinemas: formas esquisexóticas de audiovisual. São Paulo: Ribeiro Edições, 2019c.

MACHADO, A.; VÉLEZ, M. L. Análise do programa televisivo. São Paulo: Ribeiro Edições, 2019.

MORAN, P. “Apresentação”. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 48, n. 56, p. 12-19, 2021.

SANTAELLA, L. “Pensamento crítico em ação”. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 48, n. 56, p. 20-32, 2021.

XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

Published

2022-02-04

How to Cite

Le livre by Arlindo Machado. (2022). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 49(57), 23-40. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.192710