So enter, because you keep seeing: ambiguity and melancholy of resistance in La ciudad de los fotografos

Authors

  • Denise Tavares da Silva Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.103713

Keywords:

documentary, photography, memory, Latin American dictatorships, resistance.

Abstract

By understanding the power of images in the reconstruction of memory, activists and leftists took advantage, quite often, of the photo camera as an essential "weapon" to keep barbarism from being forgotten and buried along with the latest military dictatorships in Latin America. Those powerful images, in its strong iconic symbolism, testify to a reality that, framed by the camera's lens, did happen. This is the case in Sebastián Moreno's documentary La ciudad de los photographers (The City of Photographers, 2006), which tries to rescue the essential role that the photographic record had in the director's life and also in the resistance to Pinochet's dictatorship. Nevertheless, there is something in it that slowly configures and breaks the formation of an already defined memory, digging for ambiguities that also pervades the survivors' territory.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Denise Tavares da Silva, Universidade Federal Fluminense

    Departamento de Comunicação Social 

    Pós-Graduação Mídia e Cotidiano

References

AUMONT, J. A Imagem. Campinas,São Paulo: Papirus, 1993.

AGAMBEN, G. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2005.

BENJAMIN, W. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

CAMPO, J. Cine documental argentino – Entre el arte, la cultura y la política. Buenos Aires: Imago Mundi, 2012.

DIDI-HUBERMAN, G. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2011.

DUBOIS, P. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas, São Paulo: Papirus, 1994.

FANON, F. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

FERNANDÉZ, C. La Memoria Audiovisual. In Escrituras del malestar - Chile del Bicentenario. Santiago: Universidad de Chile, 2011.

FERRO, M. Cinema e História. Rio de Janeiro: paz e Terra, 1992.

LEFEBVRE, H. La presencia y la ausência – Contribución a la teoria de las representaciones. México: FCE, 2006.

PIEDRAS, P. El cine documental em primeira persona. Buenos Aires: Paidós, 2014.

RICOEUR, P. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2007.

SARLO, B. Tempo Passado. Cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: UFMG, 2007.

SEIXAS, J. A. de. "Percursos de memórias em terras de História: problemáticas atuais". In Bresciani, M. S. e Naxara, M. (orgs). Memória e (Res)Sentimento. 2ª ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2004.

SENNETT, R. O Artífice. 3ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2012.

SONTAG, S. Diante da dor dos outros. São Paulo: Cia das Letras, 2003.

Published

2015-12-18

How to Cite

Silva, D. T. da. (2015). So enter, because you keep seeing: ambiguity and melancholy of resistance in La ciudad de los fotografos. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 42(44), 142-159. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.103713