A semiotic view at the rashomon effect

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.167292

Keywords:

Rashomon effect, Discursive semiotics, Audiovisual enunciation

Abstract

The Rashomon effect is characterized as a narrative that presents several contradictory points of view on the same subject, converging to an inconclusive ending. This concept emerged based on the film Rashomon (1950), by Akira Kurosawa, the object of study in this paper. The film is analyzed through concepts of discursive semiotics. The notions of credulity and credibility and the elements of discursive syntax, as well as the variations in the points of view and perspectives throughout the film narrative, corroborate for the construction of a sense of objectivity and subjectivity, which, in turn, configures the enunciative contracts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aline Aparecida Santos, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Doutoranda em Comunicação pela UNESP/Bauru. Mestra em Linguística e Língua Portuguesa pela UNESP/Araraquara. Bacharel em Comunicação Social (Rádio e TV) pela UNESP/Bauru. É membro do GEA (Grupo de Estudos do Audiovisual, UNESP). Atua nas áreas de Comunicação e Semiótica discursiva com ênfase em Enunciação audiovisual.

  • Ana Silvia Lopes Davi Médola, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

    Livre-Docente em Comunicação Televisual pela UNESP/Bauru, onde está lotada no Departamento de Comunicação Social atuando como professora no Curso de Comunicação: Rádio, Tv e Internet. Nas atividades de pesquisa, é líder do Grupo de Estudos Audiovisuais (GEA) da UNESP e membro do Centro de Pesquisas Sociossemióticas (PUC-SP, FFLCHUSP, CNRS/Paris). A produção científica está concentrada nos estudos da comunicação, televisão, semiótica da linguagem e audiovisual e registrada em capítulos de livros e artigos publicados em periódicos científicos.

References

BARROS, D. L. P. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 3. ed. São Paulo: Humanitas; FFLCH, 2002.

BERTRAND, D. Caminhos da semiótica literária. Tradução: Grupo CASA. Bauru: EDUSC, 2003.

DUARTE, A. L. “De ‘Dentro do bosque’ a Rashomon: história, literatura e cinema”. ArtCultura, Uberlândia, v. 14, n. 24, p. 167-183, jan./jun. 2012.

FIORIN, J. L. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 2005.

GREIMAS, A. J. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. Tradução Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Nankin; Edusp, 2014.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. Tradução Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Contexto, 2011.

HEIDER, K. G. “The Rashomon Effect: When Ethnographers Disagree”. American Anthropologist, Hoboken, v. 90, n. 1, p. 73-81, 1988.

MASSI, F. O romance policial do século XXI: manutenção, transgressão e inovação do gênero. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

Referências audiovisuais

RASHOMON. Akira Kurosawa, Japão, 1950.

Published

2021-01-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Santos, A. A., & Médola, A. S. L. D. . (2021). A semiotic view at the rashomon effect. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 48(55), 190-211. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.167292