The financial discourse in advertising production from brazilian banks in the modern era

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v16i1e223913

Keywords:

Communication, Consumption, Advertising, Modernity, Financial discourse

Abstract

This study aims to evaluate consumption practices based on the discourse of advertising pieces from financial institutions. For this, it conceptualizes the relations between consumption and modernity to provide theoretical foundations for a French discourse analysis of three advertising pieces from national banks (Banco Cruzeiro do Sul, Casa Bancária Monero, and União de Bancos Brasileiros) that aired from 1950s to 1970s. This research aims to investigate how the ethos of modernity, as shaped by the advertising discourse of banks, permeates consumers and to evaluate the promotion of financial product consumption and the role of banks in expanding financialized capitalism in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Egle Müller Spinelli, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP)

    Doutora em Ciências da Comunicação pela ECA/USP. Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas do Consumo (PPGCOM-ESPM) e docente do curso de graduação em Jornalismo na ESPM-SP.

  • Cássio Martinez, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP)

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas do Consumo (PPGCOM-ESPM).

References

BALDEZ, Lucas. ‘O tempo passa, o tempo voa’: bamerindus teve mil agências e jingle icônico. UOL, São Paulo, 1 jan. 2023. Disponível em: https://economia.uol.com.br/noti-cias/redacao/2023/08/01/o-tempo-passa-o-tempo-voa-bamerindus.htm. Acesso em: 3 nov. 2023.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. A economia e a política do Plano Real. Brazilian Journal of Political Economy, São Paulo, v. 14, n. 4, p. 643-669, 1994. doi: https://doi.org/10.1590/0101-31571994-0840

CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da global-ização. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015.

CASADEI, Eliza Bachega. A mobilizacão de afetos nas finanças: humor, fracasso e dis-curso neoliberal nas páginas Faria Lima Elevator e Investidor da Depressão. MATRIZes, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 81-99, 2023. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i2p81-99

CHARAUDEAU, Patrick; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2004.

COSTA, Alan Faquinetti da; FERRARA, Lucrécia D’Aléssio. A publicidade dos bancos: consumo, trabalho e valor. Intexto, Porto Alegre, n. 53, e-107370, 2022. doi: https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.107370. Acesso em: 3 dez. 2023.

DANTAS, Silvia. Os estudos de linguagem, a análise do discurso francesa e sua presença na teoria e pesquisa das relações comunicação-consumo. In: BACCEGA, Maria Aparecida (Org.). Estudos de comunicação e análise do discurso: teoria e prática. São Paulo: Inter-meios: Fapesp: ESPM, 2015. p. 19-28.

DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comuni-cação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

FONTENELLE, Isleide Arruda. Cultura do consumo: fundamentos e formas contem-porâneas. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2017.

HOFF, Tânia. M. C; FRAGA, Lucas. Consumidoras e Sufragistas: interrelações discursivas e a constituição do sujeito “consumidor-político” na cultura do consumo. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPóS, 30., 2021, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. Campinas: Galoá, 2021. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2021/trabalhos/consumido-ras-e-sufragistas-interrelacoes-discursivas-e-a-constituicao-do-sujeito?lang=pt-br. Acesso em: 2 abr. 2024.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Métodos de pesquisa em comunicação: projetos, ideias, práticas. Petrópolis: Vozes, 2018.

MATOS, Olgaria Chain Feres. Benjaminianas: cultura capitalista e fetichismo contemporâ-neo. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

MELGARITO ROCHA, Alma Guadalupe. La herida colonial en el cuerpo de la mujer indígena: análisis del discurso del ethos moderno en el derecho constitucional mexicano. Oxímora. Revista Internacional de Ética y Política, [S. l.], n. 13, p. 141-158, 2018. doi: https://doi.org/10.1344/oxi.2018.i13.22347

MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, Ruth (Org.). Imagens de si no discurso: a construção do Ethos. São Paulo: Contexto, 2005.

MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do ethos. In: MOTTA, Ana Raquel; SALGADO, Luciana (Orgs.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008. p. 11-29.

REIS, Dalmir. Banco Cruzeiro do Sul (para crianças) – 1954. Propagandas Históricas. Mai. 2013. Disponível em: https://www.propagandashistoricas.com.br/2013/05/banco-cru-zeiro-do-sul-para-criancas-1954.html. Acesso em: 7 nov. 2023.

REIS, Dalmir. União de Bancos Brasileiros (Conta Conjunta) – 1969. Propagandas Históri-cas. Dez. 2014. Disponível em: https://www.propagandashistoricas.com.br/2014/12/uniao-de-bancos-brasileiros-conta.html. Acesso em: 7 nov. 2023.

REIS, Dalmir. Carnet de Excursão (Casa Bancária Moreno) – 1958. Propagandas Históricas.Set. 2023. Disponível em: https://www.propagandashistoricas.com.br/2023/09/car-net-de-excursao-casa-bancaria-moreno.html. Acesso em: 7 nov. 2023.

SIMMEL, George. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, Otávio Guilherme (Org.). O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

VIEIRA, José Augusto Gomes; PEREIRA, Heider Felipe Silva; PEREIRA, Wilton Ney do Amaral. Histórico do sistema financeiro nacional. Revista Científica e-Locução, Extrema, v. 1, n. 2, p. 146-162, 2012. Disponível em: https://periodicos.faex.edu.br/index.php/e-Locucao/article/view/102. Acesso em: 3 nov. 2023.

Published

2024-09-27

How to Cite

SPINELLI, Egle Müller; MARTINEZ, Cássio. The financial discourse in advertising production from brazilian banks in the modern era. Signos do Consumo, [S. l.], v. 16, n. 1, p. e223913, 2024. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v16i1e223913. Disponível em: https://periodicos.usp.br/signosdoconsumo/article/view/223913.. Acesso em: 23 nov. 2024.