The practices of the viewer: reception and entertainment on Gogglebox

Authors

  • Marcio Serelle Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.124912

Keywords:

Viewer, television, Gogglebox, reality show.

Abstract

In this study, I discuss the viewers’ images produced by the Australian
reality show Gogglebox. Focused on households, the TV show registers
the diversity of reactions and opinions in front of the telly. It is an entertainment narrative that claims the domestic nature of television. I intend to demonstrate that this empowerment of spectatorship – which, in a certain way, has its origin in the reader’s theory – does not imply reduction of media power, mainly on what concerns the reproduction of belief in its social role to provide ways of interactions and sense of collectivity. In a context of deep changes in TV system, the show aims at stating autonomy to the viewer, but it also claims that TV has a special condition of engagement, a special quality in providing fruitful exchanges at privatised home and in the diversity of the nation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcio Serelle, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
    Professor doutor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, "Interações Midiáticas", da PUC Minas. com pós-doutorado na University of Queensland, Austrália (2015).

References

ANDREJEVIC, M. When everyone has their own reality show. In: OUELLETTE, L. (Ed.). Acompanion to reality television. Oxford: John Wiley & Sons, 2014. p. 40-56.

BARTHES, R. Do rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

______. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand-Brasil, 2001.

CALVINO, I. Se um viajante numa noite de inverno. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

CHARTIER, R. As revoluções da leitura no ocidente. In: ABREU, M. (Org.). Leitura, história e história da leitura. São Paulo: Fapesp, Mercado das Letras, 1999. p. 19-31.

______. Os desafios da escrita. São Paulo: Unesp, 2002.

COMOLLI, J. L. Retrospectiva do espectador. In: ______. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 135-142.

New York: Routledge, 2002.

COULDRY, N. Teaching us to fake it: the ritualized norms of television´s “reality” games. In: MURRAY, S.; OUELLETTE, L. Reality TV: remaking television culture. New York: New York University Press, 2004. p. 57-73.

ECO, U. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 1986.

______. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

ELLIS, J. Visible Fictions: cinema, television, video. London: Routledge, 1982.

GRINDSTAFF, L. DI(t)Y, reality-style: the cultural work of ordinary celebrity. New Jersey: John Wiley & Sons, 2013.

HALL, S. Codificação/Decodificação. In: ______. Da diáspora. Belo Horizonte: UFMG, 2009. p. 365-381.

ISER, W. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. São Paulo: Editora 34, 1996. v. 1.

______. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. São Paulo: Editora 34, 1999. v. 2.

JAUSS, H. R. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática, 1994.

MANGUEL, A. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

Published

2017-07-13

Issue

Section

Dossier

How to Cite

The practices of the viewer: reception and entertainment on Gogglebox. RuMoRes, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 5–24, 2017. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.124912. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/124912.. Acesso em: 18 may. 2024.