Cartographies of political-mediatic processes and spectacle: media subjects and their adaptation to the political environment

Authors

  • Nísia Martins do Rosário Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Guilherme Fumeo Almeida Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.126359

Keywords:

Audiovisual images, power, spetacle, media subjects, cartography.

Abstract

The objective of this article is to investigate mediatic processes of three
subjects in the political field, Tiririca (the clown), Jean Wyllys (the former BBB) and Romário (the football player), perceiving how they played a role in the Chamber of Deputies as individuals with previous media projection, from the study on the notion of spectacle and its relations
with the political and mediatic dynamics. To do so, it will be based on
the studies by Debord (2013), Negrini and Augusti (2013) and Weber
(2011). At this moment, it is brought to the metodological discussion
a cartographic perspective updated by Kastrup (2009). It is made an
analysis of the mediatic material, especially the audiovisual one, of mediated subjects as celebrities who have transferred their visibility to
the political sphere. It is possible to see that Tiririca, Jean Wyllys and
Romário have adapted to the political environment in a gradual way,
conciliating the media dynamics with their repertoires of celebrities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nísia Martins do Rosário, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Professora e pesquisadora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), no curso de Comunicação Social e no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação. Bolsista Produtividade em Pesquisa CNPq.

  • Guilherme Fumeo Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

References

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

KASTRUP, V. O método da cartografia e os quatro níveis da pesquisa intervenção. In: CASTRO, L. R.; BESSET, V.L. (orgs.). Pesquisa intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro: Nau, 2009. p. 465-4.

NEGRINI, M.; AUGUSTI, A. O legado de Guy Debord: reflexões sobre o espetáculo a partir de sua obra. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, 2013.

WEBER, M. H. Do acontecimento público ao espetáculo político midiático. Caleidoscópio, v. 8, p. 189-203, 2011.

Published

2017-07-13

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cartographies of political-mediatic processes and spectacle: media subjects and their adaptation to the political environment. RuMoRes, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 251–268, 2017. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.126359. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/126359.. Acesso em: 18 may. 2024.