Spit: the metaphor from inside and the process of signification in social media networks
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2017.126375Keywords:
Semiótica, metáfora. redes sociais, interação simbólica.Abstract
Starting from the idea of cyberspace as a place of social interaction, this work proposes a reflection on the processes of meaning production present in social networks. To this end, we sought to understand the role of metaphors in the construction of meanings and how these can be handled in an interpretive process. Thus, the article analyzes how the same event – the spit during the voting of the acceptability of the impeachment process – is (res) signified in the social networks of Jean Wyllys, Jair Bolsonaro and Eduardo Bolsonaro.
Downloads
References
BLUMER, H. A natureza do interacionismo simbólico. In: MORTENSEN, D. Teoria da comunicação: textos básicos. São Paulo: Mosaico, 1980. p. 119-138.
______. Symbolic interactionism: perspective and method. Oakland: University of California Press, 1986.
BUENO, T. C. Para que servem os comentários de leitores na internet?: estudo sobre a utilidade da ferramenta nos sites de notícias a partir da estrutura do dispositivo e do modo de apropriação do internauta e do veículo. 264 f. 2015. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://bit.ly/2osX0RK Acesso em: 25 abr. 2017.
BURKS, A. W. The collected papers of Charles S. Peirce. 1994. Disponível em: http://bit.ly/2iqvDjx Acesso em: 25 abr. 2017.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
______. A Galáxia Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
FARIAS, P. L. O conceito de diagrama na semiótica de Charles S. Peirce. Triades, Rio de Janeiro, v. 1, p. 1-13, 2008. Disponível em: http://bit.ly/2pigd89 Acesso em: 25 abr. 2017.
______. Sign design, ou o design dos signos: a construção de diagramas dinâmicos das classes de signos de C. S. Peirce. 2002. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
HOUSER, N.; KLOESEL, J. W. C. The essential Peirce: selected philosophical writings. Bloomington: Indiana University Press, 1992.
LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Campinas: Mercado das Letras, 2002.
LÉVY, P. A conexão planetária: o mercado, o ciberespaço, a consciência. São Paulo: Editora 34, 2001.
______. A revolução contemporânea em matéria de comunicação. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 1, n. 9, 1998. Disponível em: http://bit.ly/2pipXze Acesso em: 25 abr. 2017.
______. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
______. Ciberdemocracia. Lisboa: Instituto Piaget, 2003.
LIMA, P. L. C.; GIBBS JÚNIOR, R. W.; FRANÇOZO, E. Emergência e natureza da metáfora primária desejar é ter fome. Cadernos de estudos linguísticos, Campinas, v. 40, p. 107-140, 2011. Disponível em: http://bit.ly/2p1GwyN Acesso em: 25 abr. 2017.
MEYROWITZ, J. No sense of place: the impact of eletronic media on social behavior. London: Oxford University, 1985.
REIS, A. Aproximações ao conceito de metáfora em CS Peirce. CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada, v. 4, n. 2, 2006. Disponível em: http://bit.ly/2oJelCb Acesso em: 25 abr. 2017.
ROMANINI, V. Minute Semeiotic. 2009. Disponível em: http://bit.ly/2otbiCa Acesso em: 25 abr. 2017.
______. Tudo azul no universo das redes. Revista USP, São Paulo, n. 92, p. 58-73, 2012. Disponível em: http://bit.ly/2oHChF3 Acesso em: 25 abr. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.