Music, affection and body politics in Karim Aïnouz’s New Queer Cinema
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.159605Keywords:
Brazilian cinema, Music, Film analysis, New Queer CinemaAbstract
By using the concept of added value proposed by Michel Chion, and verifying recent studies on the use of music in films as theoretical-methodological mediators, this article analyzes the musical projects of two films starring gay characters directed by Karim Aïnouz: Madame Satã (2002) and Praia do Futuro (2014). Analysis showed that music, especially popular songs, operates in conjunction with the protagonists’ amorous encounters and mismatches reverently to the ideals of representation of homosexual characters defended by New Queer Cinema.
Downloads
References
BORDWELL, D. Narration on fiction film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985.
BRESSON, R. Notas sobre o cinematógrafo. São Paulo: Iluminuras, 2005.
CHAUVIN, I. D. Ter saudade até que é bom. Música y afectividad en dos documentales brasileños recientes. 452ºF, Barcelona, n. 14, p. 45-68, 2016.
CHION, M. Audio-vision. Nova Iorque: Columbia University Press, 1993.
COLLIER, S. Carlos Gardel: su vida, su música, su época. Santiago: Ariadna, 2003.
GORBMAN, C. O canto amador. In: SÁ, S. P. de; COSTA, F. M. (org.). Som + imagem. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012. p. 23-41.
KARIM Aïnouz. In: IMDB. [S. l.: s. n.], [2019]. Disponível em: https://imdb.to/2zzg87H. Acesso em: 15 fev. 2019.
KASSABIAN, A. Hearing film: tracking identifications in contemporary Hollywood film music. Nova Iorque: Routledge, 2001.
LACERDA, C. New Queer Cinema e o cinema brasileiro. In: MURARI, L.; NAGIME, M. (org.). New Queer Cinema: cinema, sexualidade e política. São Paulo: Caixa Econômica Federal, 2015. p. 122-127.
MADAME Satã. Direção: Karim Aïnouz. Rio de Janeiro: Video Filmes, 2002. 1 vídeo (105 min).
ORTEGA, M. L. Los paisajes afectivos de la cancíon en el cine español del siglo XXI. In: PIEDRAS, P.; DUFAYS, S. (org.). Conozco la canción: melodías populares en los cines posclásicos de América Latina y Europa. Buenos Aires: Libraria, 2018. p. 65-88.
PIEDRAS, P.; DUFAYS, S. (org.). Conozco la canción: melodías populares en los cines posclásicos de América Latina y Europa. Buenos Aires: Libraria, 2018.
PRAIA do futuro. Direção: Karim Aïnouz. São Paulo: Coração da Selva, 2014. 1 vídeo (106 min).
RICH, B. R.. “New Queer Cinema: versão da diretora”. In: MURARI, L.; NAGIME, M. (org.). New Queer Cinema: cinema, sexualidade e política. São Paulo: Caixa Econômica Federal, 2015, p. 18-29.
RODRIGUES, G. Madame Satã: desconstruindo a cena. Terceira Margem, Rio de Janeiro, n. 24, p. 139-160, 2011.
TRIER, L. von; VINTERBERG, T. Dogma 95. Copenhague: [s. n.], 1995. Disponível em: https://bit.ly/2ZOggL3. Acesso em: 12 jun. 2019.
VERNON, K. M. Almodóvar’s Global Musical Marketplace. In: D’LUGO, M.; VERNON, K. M. A companion to Pedro Almodóvar. Oxford: Blackwell, 2013. p. 387-411.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.