Beautiful, demure and of the pub

internet memes, politics and gender

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.163686

Keywords:

Feminism, Internet memes, Democracy

Abstract

By verifying reactions on social network sites to the story published by Veja Magazine on April 18th, 2016, titled “Bela, recatada e do lar” (literally “beautiful, elegant and domestic”), we analyze how internet users operationalized criticism by means of irony concerning the adjectives employed to qualify Marcela Temer. The discursive scenes constructed by women who trigger the triad of the headline mobilize issues relevant to feminism, such as the debate about the relation between public and private and the horizons where autonomy and self-determination of women are built. To test this hypothesis, we collected and analyzed images published on Tumblr.

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Author Biographies

  • Rayza Sarmento, Universidade Federal de Viçosa

    Professora adjunta da Universidade Federal de Viçosa. Doutora em Ciência Política pela Universidade Federal de Minas Gerais.

  • Viktor Chagas, Universidade Federal Fluminense

    Professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Membro associado do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Democracia Digital (INCT.DD). Doutor em História, Política e Bens Culturais (Cpdoc/FGV), com estágio pós-doutoral com bolsa CNPq de Pós-Doutorado Jr. pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

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Published

2020-07-16

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How to Cite

Beautiful, demure and of the pub: internet memes, politics and gender. RuMoRes, [S. l.], v. 14, n. 27, p. 124–149, 2020. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.163686. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/163686.. Acesso em: 18 may. 2024.