Resistance and dissonance in disputed narratives
the media voice and the voice of occupation movements in 2016
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.165963Keywords:
Media narrative, Framing, Youth, Resistence, Discoursive strategiesAbstract
This article analyzes media and youth narratives produced during the occupations of schools and universities in the second half of 2016. By investigating such disputed narratives, we found specific discursive strategies: regarding occupations, defining themes capable of framing young students’ interested in (1) “foiling” the dominant narrative constructed by the television, and (2) escaping silencing strategies by acts of resistance. Media, on the other hand, defines themes focused on (1) delegitimizing the movement (using opposition and counterfeiting in the semantic field), (2) stigmatizing the discourse of resistance, and (3) criminalizing acts of resistance.
Downloads
References
ALESSI, G. Secundaristas no Paraná ocupam 300 escolas e põem governador sob pressão. El País, São Paulo, 18 out. 2016, 16:08. Disponível em: https://bit.ly/3fcowca. Acesso em: 22 jan. 2020.
BENJAMIN, W. Experiência e Pobreza. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 114-119.
BIGNOTTO, N. Hannah Arendt e a Revolução Francesa. O que nos faz pensar, Rio de Janeiro, v. 20, n. 29, p. 41-58, 2011. Disponível em: https://bit.ly/2Au3TJU.Acesso em: 23 jan. 2020.
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e a Lei nº 11.494 de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2016a. Disponível em: https://bit.ly/37zGiUp. Acesso em: 23 jan. 2020.
BRASIL. Proposta de Emenda Constitucional nº 241, de 11 de outubro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal. Brasília, DF: Presidência da República, 2016b. Disponível em: https://bit.ly/2UCcIIw. Acesso em: 23 jan. 2020.
CAMPOS, A.; MEDEIROS, J.; RIBEIRO, M. Escolas de luta. São Paulo: Veneta, 2016. (Coleção Baderna).
CATINI, C. R.; MELLO, G. M. C. Escolas de luta, educação política. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1177-1202, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2Avpqlh. Acesso em: 23 jan. 2020.
COULDRY, N. Why voice matters: culture and politics after neoliberalism. Londres: Sage, 2010.
ENTMAN, R. M. Framing: toward clarification of a fractured paradigm, Journal of Communication, Nova York, v. 43, n. 4, p. 51-58, 1993.
GAMSON, W. Falando de política. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
MIGUEL, L. F. Dominação e resistência: desafios para uma política emancipatória. São Paulo: Boitempo, 2018.
MORAES, C, S. V.; XIMENES, S. B. Políticas educacionais e a resistência estudantil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, p. 1079-1087, 2016.
MOTTA, L. G. Narratologia: análise da narrativa jornalística. Brasília, DF: Casa das Musas, 2007.
ROSSETTO, G. P. N.; SILVA, A. M. Agenda-setting e framing: detalhes de uma mesma teoria? Intexto, Porto Alegre, n. 26, p. 98-114, 2012.
SANTOS, W. G. A democracia impedida: o Brasil do século XXI. Rio de Janeiro: FGV, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.