Estranho encontro (1958) and the new style of Walter Hugo Khouri

Authors

  • Gabriel Henrique de Paula Carneiro Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2021.169721

Keywords:

Walter Hugo Khouri, Estranho encontro, Brazilian cinema

Abstract

With Noite Vazia (1964), Walter Hugo Khouri embraced the modern cinema and consolidated a series of thematic and formal characteristics that have become synonymous with his cinema. Nevertheless, in the previous Estranho encontro (1958), made following the principles of classical transparency, there are already traits that inflect it towards modernity and a particular concern in the composition of the atmosphere. This article seeks to investigate the possibility of identifying a new style in his second feature film.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gabriel Henrique de Paula Carneiro, Universidade Estadual de Campinas

    Jornalista, diretor de filmes, crítico e pesquisador de cinema, Doutorando e Mestre em Multimeios, pelo Instituto de Artes, da Universidade Estadual de Campinas. Sócio fundador da Abraccine – Associação Brasileira de Críticos de Cinema. Escreveu, entre outros, para a Revista de Cinema e para os sites Revista Zingu! e Cinequanon. Organizou, com Paulo Henrique Silva, os livros Animação brasileira: 100 filmes essenciais (Letramento, 2018) e Curta brasileiro: 100 filmes essenciais (Letramento, 2019).

References

AZEREDO, E. Dossiê Khouri. Filme Cultura, Rio de Janeiro, n. 12, p. 14-28, maio/jun. 1969.

BALÁZS, B. Béla Balázs. In: XAVIER, I. (org.). A experiência do cinema. 4. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2008. p. 75-99.

BAZIN, A. O que é o cinema?. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

BERNARDET, J. C.; REIS, F. V. O autor no cinema: a política dos autores: França, Brasil: anos 1950 e 1960. 2. ed. São Paulo: Edições Sesc, 2018.

BORDWELL, D. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, F. P. (org.). Teoria contemporânea do cinema. v. 2. São Paulo: Editora Senac, 2005.

BURCH, N. Práxis do cinema. São Paulo: Perspectiva, 2008.

CARMO, I. P. S. X. Rosto, tela, espelho: reflexões sobre o cinema de Walter Hugo Khouri. Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento, Lisboa, v. 6, n. 2, ago. 2019.

CARNEIRO, G. H. P. O anjo da noite (1974): Khouri e o horror. Imagofagia: Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, Buenos Aires, n. 19, abr. 2019.

CARNEIRO, G.; SILVA, H. P.; ALPENDRE, S. A crítica de cinema em São Paulo. In: SILVA, P. H. (org.). Trajetória da crítica de cinema no Brasil. Belo Horizonte: Letramento, 2019. p. 342-379.

DAYAN, D. O código tutor do cinema clássico. In: RAMOS, F. P. (org.). Teoria contemporânea do cinema. v. 1. São Paulo: Editora Senac, 2005. p. 321-337.

GALVÃO, M. R. Burguesia e o cinema: o caso Vera Cruz. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.

GAUDREAULT, A.; JOST, F. A narrativa cinematográfica. Brasília, DF: Editora UnB, 2009.

GIL, I. A atmosfera fílmica como consciência. Caleidoscópio: Revista de Comunicação e Cultura, Lisboa, n. 2, p. 95-101, jul. 2011.

GOMES, P. E. S. Rascunhos e exercícios. O Estado de S. Paulo, São Paulo, p. 5, 21 jun. 1958. Suplemento Literário.

GUIMARÃES, P. M. O rosto do ator: da expressão fotogênica ao reflexo externo. Sala Preta, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 220-232, dez. 2016.

MÜNSTERBERG, H. A memória e a imaginação. In: XAVIER, I. (org.). A experiência do cinema. 4. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2008. p. 36-45.

PUCCI JR., R. L. Khouri. Revista Zingu!, São Paulo, n. 49, out. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3fap5X3. Acesso em: 5 nov. 2019.

PUCCI JR., R. L. O equilíbrio das estrelas: filosofia e imagens no cinema de Walter Hugo Khouri. São Paulo: Annablume, 2001.

RAMOS, F. P. A coisa da imagem e a preponderância do afeto. In: CENTRO CULTURAL BANCO DO BRASIL. Retrospectiva Walter Hugo Khouri: meio século de cinema. São Paulo: Heco Produções, 2001. p. 6-9.

RAMOS, J. M. O. Cinema, estado e lutas culturais: anos 50/60/70. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

TRUFFAUT, F.; SCOTT, H. Hitchcock/Truffaut: entrevistas. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TURIM, M. Flashbacks in film: memory & history. Nova Iorque: Routledge, 1989.

XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008b.

Published

2021-08-02

Issue

Section

Articles

How to Cite

Estranho encontro (1958) and the new style of Walter Hugo Khouri. RuMoRes, [S. l.], v. 15, n. 29, p. 348–372, 2021. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2021.169721. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/169721.. Acesso em: 18 may. 2024.