Estranho encontro (1958) and the new style of Walter Hugo Khouri
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2021.169721Keywords:
Walter Hugo Khouri, Estranho encontro, Brazilian cinemaAbstract
With Noite Vazia (1964), Walter Hugo Khouri embraced the modern cinema and consolidated a series of thematic and formal characteristics that have become synonymous with his cinema. Nevertheless, in the previous Estranho encontro (1958), made following the principles of classical transparency, there are already traits that inflect it towards modernity and a particular concern in the composition of the atmosphere. This article seeks to investigate the possibility of identifying a new style in his second feature film.
Downloads
References
AZEREDO, E. Dossiê Khouri. Filme Cultura, Rio de Janeiro, n. 12, p. 14-28, maio/jun. 1969.
BALÁZS, B. Béla Balázs. In: XAVIER, I. (org.). A experiência do cinema. 4. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2008. p. 75-99.
BAZIN, A. O que é o cinema?. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
BERNARDET, J. C.; REIS, F. V. O autor no cinema: a política dos autores: França, Brasil: anos 1950 e 1960. 2. ed. São Paulo: Edições Sesc, 2018.
BORDWELL, D. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: RAMOS, F. P. (org.). Teoria contemporânea do cinema. v. 2. São Paulo: Editora Senac, 2005.
BURCH, N. Práxis do cinema. São Paulo: Perspectiva, 2008.
CARMO, I. P. S. X. Rosto, tela, espelho: reflexões sobre o cinema de Walter Hugo Khouri. Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento, Lisboa, v. 6, n. 2, ago. 2019.
CARNEIRO, G. H. P. O anjo da noite (1974): Khouri e o horror. Imagofagia: Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, Buenos Aires, n. 19, abr. 2019.
CARNEIRO, G.; SILVA, H. P.; ALPENDRE, S. A crítica de cinema em São Paulo. In: SILVA, P. H. (org.). Trajetória da crítica de cinema no Brasil. Belo Horizonte: Letramento, 2019. p. 342-379.
DAYAN, D. O código tutor do cinema clássico. In: RAMOS, F. P. (org.). Teoria contemporânea do cinema. v. 1. São Paulo: Editora Senac, 2005. p. 321-337.
GALVÃO, M. R. Burguesia e o cinema: o caso Vera Cruz. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.
GAUDREAULT, A.; JOST, F. A narrativa cinematográfica. Brasília, DF: Editora UnB, 2009.
GIL, I. A atmosfera fílmica como consciência. Caleidoscópio: Revista de Comunicação e Cultura, Lisboa, n. 2, p. 95-101, jul. 2011.
GOMES, P. E. S. Rascunhos e exercícios. O Estado de S. Paulo, São Paulo, p. 5, 21 jun. 1958. Suplemento Literário.
GUIMARÃES, P. M. O rosto do ator: da expressão fotogênica ao reflexo externo. Sala Preta, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 220-232, dez. 2016.
MÜNSTERBERG, H. A memória e a imaginação. In: XAVIER, I. (org.). A experiência do cinema. 4. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2008. p. 36-45.
PUCCI JR., R. L. Khouri. Revista Zingu!, São Paulo, n. 49, out. 2011. Disponível em: https://bit.ly/3fap5X3. Acesso em: 5 nov. 2019.
PUCCI JR., R. L. O equilíbrio das estrelas: filosofia e imagens no cinema de Walter Hugo Khouri. São Paulo: Annablume, 2001.
RAMOS, F. P. A coisa da imagem e a preponderância do afeto. In: CENTRO CULTURAL BANCO DO BRASIL. Retrospectiva Walter Hugo Khouri: meio século de cinema. São Paulo: Heco Produções, 2001. p. 6-9.
RAMOS, J. M. O. Cinema, estado e lutas culturais: anos 50/60/70. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
TRUFFAUT, F.; SCOTT, H. Hitchcock/Truffaut: entrevistas. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
TURIM, M. Flashbacks in film: memory & history. Nova Iorque: Routledge, 1989.
XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008b.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gabriel Henrique de Paula Carneiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.