Communication, language and consumption: a discourse analysis on the outskirts of publicization
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.86897Keywords:
communication and consumption, discourse analysis, discursive formations, publicization, ideological signAbstract
In this study I conduct a discourse analysis of utterances circulating on the subway, in order to prove their participation in the texture of discursive formations and its connection to the plane of ideological formations, of ideologies. Specifically, I seek to understand the production of meaning effects on the outskirts or in the immediacies of the same theoretical and empirical surroundings of publicization, therefore testing not only the clash of social interests, but the way in which the ideological sign hides this confrontation in the discourse.
Downloads
References
BACCEGA, M. A. Campo da comunicação. In: BARROS FILHO, Clóvis; CASTRO, Gisela. Comunicação e práticas de consumo. São Paulo: Saraiva, 2007b; p. 79-86.
__________. Inter-relações comunicação e consumo, receptor e consumidor. In: XVIII Encontro Anual da Compós. Belo Horizonte, 2009.
__________. Palavra e discurso: história e literatura, SP: Ática, 2007a; p. 5-59.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 4 ed. SP: Hucitec, 1988.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
CASAQUI, Vander. Por uma teoria da publicização: transformações no processo publicitário. Revista Significação. São Paulo, PPGMPA-USP, n. 36, p. 131-151, 2011.
CERTEAU, M. de. A Invenção do Cotidiano: artes do fazer. 16 ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
FIORIN, José Luiz. Linguagem e Ideologia. São Paulo: Ática, 1995.
GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do discurso e mídia: a (re)produção de identidades. In: Revista Comunicação Mídia e Consumo. São Paulo: v. 4, n. 11, p. 11-25, 2007.
LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. Pesquisa em comunicação. São Paulo, Edições Loyola, 2010.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. As formas mestiças da mídia. Pesquisa FAPESP Online, edição 163, p. 10-15, setembro 2009. Entrevista concedida para Mariluce Moura.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 2013.
__________. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2007.
PINTO, Álvaro Vieira. Ciência e existência. 2 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1979.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.