Communication, language and consumption: a discourse analysis on the outskirts of publicization

Authors

  • Frederico Jorge Tavares de Oliveira Escola Superior de Propaganda e Marketing

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.86897

Keywords:

communication and consumption, discourse analysis, discursive formations, publicization, ideological sign

Abstract

In this study I conduct a discourse analysis of utterances circulating on the subway, in order to prove their participation in the texture of discursive formations and its connection to the plane of ideological formations, of ideologies. Specifically, I seek to understand the production of meaning effects on the outskirts or in the immediacies of the same theoretical and empirical surroundings of publicization, therefore testing not only the clash of social interests, but the way in which the ideological sign hides this confrontation in the discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Frederico Jorge Tavares de Oliveira, Escola Superior de Propaganda e Marketing

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda
    e Marketing (ESPM).

References

BACCEGA, M. A. Campo da comunicação. In: BARROS FILHO, Clóvis; CASTRO, Gisela. Comunicação e práticas de consumo. São Paulo: Saraiva, 2007b; p. 79-86.

__________. Inter-relações comunicação e consumo, receptor e consumidor. In: XVIII Encontro Anual da Compós. Belo Horizonte, 2009.

__________. Palavra e discurso: história e literatura, SP: Ática, 2007a; p. 5-59.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 4 ed. SP: Hucitec, 1988.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

CASAQUI, Vander. Por uma teoria da publicização: transformações no processo publicitário. Revista Significação. São Paulo, PPGMPA-USP, n. 36, p. 131-151, 2011.

CERTEAU, M. de. A Invenção do Cotidiano: artes do fazer. 16 ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

FIORIN, José Luiz. Linguagem e Ideologia. São Paulo: Ática, 1995.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do discurso e mídia: a (re)produção de identidades. In: Revista Comunicação Mídia e Consumo. São Paulo: v. 4, n. 11, p. 11-25, 2007.

LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. Pesquisa em comunicação. São Paulo, Edições Loyola, 2010.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. As formas mestiças da mídia. Pesquisa FAPESP Online, edição 163, p. 10-15, setembro 2009. Entrevista concedida para Mariluce Moura.

ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 2013.

__________. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2007.

PINTO, Álvaro Vieira. Ciência e existência. 2 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1979.

Published

2015-12-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Communication, language and consumption: a discourse analysis on the outskirts of publicization. RuMoRes, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 249–269, 2015. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.86897. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/86897.. Acesso em: 21 may. 2024.