Television materiality and the belle époque environment in Mad Maria: the sensorial logic as the miniseries' dilemma

Authors

  • Solange Wajnman Universidade Paulista
  • Mariana Christina de Farias Tavares Centro Universitário Una

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.100866

Keywords:

belle époque ambience, scenarios, costumes, sensoriality, mediatization

Abstract

From the study of the expressive resources of the miniseries Mad Maria, such as scenographic images and costumes, we intend to discuss that, in its form, the production brings elements that point out to the ambiguity of television visuality. In other words, by illustrating romantic and impressionistic landscapes, as well as the belle époque ambience with all its lights, shining colors, and diaphanous and sparkling textiles to its costumes, the dilemma of the television medium is announced in a metaphoric way. On the one hand, the sensorial engagement and the spectator’s autonomous aesthetic fruition are powered by such elements, which favor the mobility of the sight. On the other hand, the same initial condition of perception starts to be related to a productive order of the television business, responsible for taming the sight by inserting it in a linear plot and in a glamourized figuration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Solange Wajnman, Universidade Paulista
    Doutora em Sociologia pela Paris V, Sorbonne University com estágio doutoral na Escola Superior de Teatro e Cinema de Portugal e em Estudos Literários na Universidade Federal Fluminense e Professora Titular no PPG em Comunicação e Cultura Midiática na Universidade Paulista.
  • Mariana Christina de Farias Tavares, Centro Universitário Una

    Doutoranda em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestre pelo Centro Universitário SENAC, docente do Centro Universitário UNA e do Instituto de Comunicação e Artes.

References

BRAGA, J. L. Mediatização como processo interacional de referência. In: MÉDOLA, A.S.D. et al. (Orgs.) Imagem, visibilidade e cultura midiática. Livro da XV Compós. Porto Alegre: Sulina, 2007.

CRARY, J. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

COUCHOT, E. Images de l’optique au Numerique. Paris: Editions Hermès, 1988.

GUNNING, T. O retrato do corpo humano: a fotografia, os detetives e os primórdios do cinema. In: CHARNEY, L. , SCHWARTZ, Vanessa (Orgs.) O Cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify,2001.

MACHADO, A. A Arte do Vídeo. São Paulo:Brasiliense, 1990.

----------------------------- Pré-cinemas & Pós Cinemas. Campinas :Papirus, 2002.

MÜLLER, A. João do Rio e o Cinematographo: primeira modernidade literária e primeiro cinema. Revista eletrônica Itinerários, Araraquara, n.36, 2013.

RIO, J. A alma encantadora das ruas. São Paulo: Companhia de Bolso, 2008.

------------ Cinematógrafo. Rio de Janeiro: Acadêmia Brasileira de Letras, 2009.

Published

2015-12-22

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Television materiality and the belle époque environment in Mad Maria: the sensorial logic as the miniseries’ dilemma. RuMoRes, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 25–51, 2015. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2015.100866. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/100866.. Acesso em: 22 jul. 2024.