How do young people listen to radio in São Paulo?
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2016.106580Keywords:
Radio, youngsters, internet, radio presenter.Abstract
This paper analyses how São Paulo radio stations targeting the young
audience (up to 30 years old) are reconfiguring their services and schedules to serve a new audience demand. The introduction of social networks in the dynamics of the shows has added new possibilities of interaction between a highly connected audience and the broadcaster. Besides that, the stations started offering more content in their webpages: photo, video, predetermined musical playlists, segmented news, etc. Now, the programmes on dial are also changing: we can now notice more presence of the radio presenter during the musical programming, including more live interaction to the listeners. This paper demonstrates how the five main radio stations segmented to young audience in São Paulo have made major changes to their content production structure.
Downloads
References
BARBOSA, A.F (coord). Pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e comunicação no Brasil: TIC domicílios e empresas 2013. São Paulo: Comitê Gestor de Internet no Brasil, 2014
BIANCO, N.R.D. “Tendências da programação radiofônica nos anos 90 sob o impacto das inovações tecnológicas”. In: DEL BIANCO, N. R.; MOREIRA, S. V. (orgs). Rádio no Brasil: Tendências e Perspectivas. Rio de Janeiro: EdUERJ; Brasília: UnB, 1999, pp.185-204
DUBBER, A. Radio in the digital age. Cambridge-UK: Polity Press, 2013
FERRARETTO, L.A. Tendências da programação radiofônica: as emissoras em amplitude modulada. In: MOREIRA, S.V.; BIANCO, N.R.. (Eds). Desafios do Rádio no Século XXI (pp. 47-61). São Paulo-BR: Intercom; Rio de Janeiro: UERJ, 2001
__________, L.A. Rádio: Teoria e prática. São Paulo: Editora Summus, 2014
GAMBARO, D. VICENTE, E. A (re) valorização do locutor na internet: estratégias
do rádio em um cenário de reconfiguração digital. Revista de Radiodifusão. v.7 n.8. São Paulo: SET, 2013, pp. 52-60
GRUPO de Mídia SP. Mídia Dados Brasil 2015. São Paulo: Autor, 2015
HERREROS, M. C. La radio en internet: de lo ciberradio a las redes sociales y la radio móvil. Buenos Aires: La Crujía, 2007
JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008
RUDIN, R. Broadcastin in the 21st century. London-UK: Palgrave Macmillan, 2011
WARREN, S. Radio: The book. (Kindle edition) London-UK, New York-USA: Focal Press, 2013, retrieved from Amazon.com.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.