Media competence and fan culture

analysis of Twittertainment on Brazilian social TV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.147789

Keywords:

Media competence, fans, Twittertainment, Brazilian soap opera, social TV

Abstract

Fan fictions encourage the critical understanding of the fan, since the stories provide critical and creative reading of fictional universes, as discussed by Jenkins (2012). From this context, the article reflects on the dialogue between media competence and Twittertainment on Brazilian social TV. This category of fan fiction, which is produced by eager interacting viewers synchronously to the screening of programming, imbues two consequences of media competence: Twitter literacy and remix literacy. To this regard, the analysis of profiles created on Twitter by fans of TV Globo broadcaster soap operas concludes that the published content remixes different contexts and languages, propagate the fictional universe and update discussions on social and political issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daiana Sigiliano, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Doutoranda e mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Membro do grupo do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Arte e Literacia Midiática da UFJF e pesquisadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual.

  • Gabriela Borges, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Professora e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFJF. Coordenadora do Observatório da Qualidade no Audiovisual e integrante da Rede Euroamericana de Alfabetização Midiática, sendo coordenadora da equipe brasileira.

References

BLACK, R. Access and Affiliation:T he New Literacy Practices of English Language Learners in an Online Anime-based Fanfiction Community. Trabalho apresentando na National Conference of Teachers of English Assembly for Research, Berkeley, CA, 2004.

BORGES, G. A literacia midiática no campo da comunicação. In Aula Magna, Universidade Federal Fluminense, Niterói. Programa de Pós Graduação em Mídia e Cotidiano, 2018.

______. et al Fãs de Liberdade, Liberdade: curadoria e remixagem na social TV. Em: VASSALLO DE LOPES, M. I. (Ed.). Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira II: práticas de fãs no ambiente da cultura participativa (p). Porto Alegre: Sulina, 2017, p.93-135.

FERRÉS, J.; PISCITELLI, A. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. In Lumina, n.9 , n.1, p. 1-16, 2015. Disponível em: < https://lumina.ufjf.emnuvens.com.br/lumina/article/view/436>. Acesso em: 26 jun. 2018.

GALLUCCI, G. Featured Case: Mad Men Case Study. In TREADAWAY C.; SMITH, M (Org.), Facebook Marketing. Indiana: Wiley Publishing, 2010, p. 12-38.

GREENHOW, C.; GLEASON, B. Twitteracy: Tweeting as a New Literacy Practice. In The Educational Forum, v. 76 n.4, p. 464-478, 2012. Disponível em: < https://bit.ly/2N0Mav1>. Acesso em: 26 jun. 2018.

HERRERO-DIZ, P. et al. Estudio de las competencias digitales en el espectador fan español. In Palabra Clave, v. 20, n.4, p.17-947, 2017. Disponível em: < http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/917>. Acesso em: 26 jun. 2018.

HIRSJÄRVI,I. Alfabetización mediática, fandom y culturas participativas - Un desafío global. In Anàlisi Monogràfic, v.12, p. 37-48, 2013. Disponível em: < https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4494059>. Acesso em: 26 jun. 2018.

JAMISON, A. Fic - Por que a fanfiction está dominando o mundo. São Paulo: Rocco, 2017.

JENKINS, H.. Lendo criticamente e lendo criativamente. In Matrizes, v.9, n. 1, p. 11-24, 2012. Disponível em: < https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/download/48047/51801>. Acesso em: 26 jun. 2018.

_______. Invasores do Texto - Fãs e cultura participativa. Rio de Janeiro: Marsupial Editora, 2015.

______.; et al. Cultura da Conexão - Criando Valor e Significado por Meio da Mídia Propagável. São Paulo: Aleph, 2014.

LEMOS, André. Ciber-Cultura-Remix. In Seminário Sentidos e Processos, Online, 2005. Disponível em: <http://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/remix.pdf>. Acesso em: 26 jun. 2018.

LIVINGSTONE, S. What is media literacy?. In Intermedia, v. 32, n. 3, p. 18-20, 2004. Disponível em: < http://eprints.lse.ac.uk/1027/1/What_is_media_literacy_(LSERO).pdf>. Acesso em: 26 jun. 2018.

MIHAILIDIS, P. Media literacy and the emerging citizen: Youth, engagement and participation in digital culture. Nueva York: Peter Lang, 2014.

POTTER, J. The State of Media Literacy. In Journal of Broadcasting & Electronic Media. v.54, n.4, p. 675-696, 2010. Disponível em: < https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08838151.2011.521462>. Acesso em: 26 jun. 2018.

PROULX, M.; SHEPATIN S. Social TV – How marketers can reach and engage audiences by connecting television to the web, social media, and mobile. New Jersey: John Wiley& Sons Inc, 2012.

ROSENBAUM, J. E. et al. Mapping Media Literacy: Key concepts and future directions. In Journal Annals of the International Communication Association, v. 32, p. 313-353, 2016. Disponível em: < https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23808985.2008.11679081>. Acesso em: 26 jun. 2018.

SCOLARI, C. A. Transmedia Literacy: Informal Learning Strategies And Media Skills in the New Ecology of Communication. In Revista Telos, v.103, p. 1-9, 2016. Disponível em: < https://repositori.upf.edu/handle/10230/27788>. Acesso em: 26 jun. 2018.

SIGILIANO, D; BORGES, G. Competência Midiática: o ativismo dos fãs de The Handmaid's Tale. In Comunicação & Inovação, v. 19, n. 40, 2018 (no prelo)

______. O diálogo entre a complexidade narrativa e a social TV no projeto XFRewatch da série The X-Files. XXV Encontro Anual da Compós, 2016. Goiânia. Anais eletrônicos, Universidade Federal de Goiás, p.1-16. Disponível em: < https://goo.gl/gcbWc6> . Acesso em: 26 jun. 2018.

STEDMAN, K. Remix Literacy and Fan Compositions. In Computers and Composition, v.29, n.2, p. 107-123, 2012. Disponível em: < https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S8755461512000187>. Acesso em: 26 jun. 2018.

THOMAS, A. Blurring and Breaking through the Boundaries of Narrative, Literacy, and Identity in Adolescent Fan Fiction. In. MICHELE, K & COLIN, L (Eds). A new literacies sampler. Nova York: Peter Lang Publishing, 2017, p. 137-166.

TOFFLER, A. A terceira onda. Rio de Janeiro: Record, 2001

Published

2019-12-12

Issue

Section

Articles

How to Cite

Media competence and fan culture: analysis of Twittertainment on Brazilian social TV. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 26, p. 254–273, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.147789. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/147789.. Acesso em: 3 jul. 2024.