The sound design of the Twin Peaks series and Alain Splet’s heritage

Authors

  • Renato Luiz Pucci Junior Universidade Anhembi Morumbi
  • Fabiano Pereira de Souza Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.148627

Keywords:

Twin Peaks, television, serial fiction, sound design, cinema

Abstract

This article examines the sound design of the television series Twin Peaks, created by David Lynch and Mark Frost. The focus is on the distortions or substitutions of voices, which are techniques that Lynch had used in a short and four feature-length films, with the sound designer Alan Splet. The aim is to identify any remains of Splet’s type of sound creation in the series, produced after the end of his partnership with Lynch. The analysis of the latest Twin Peaks season (2017) shows sound resources of earlier seasons have been intensified, in conjunction with the more daring plot concerning its storytelling. This article is based on Michel Chion regarding sound and on Luiz Manzano regarding sound design. James Carse’s concept of infinite game and Angela Hague’s essay on the agent Cooper’s investigative method help in understanding the relation between sound and fictional plot.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Renato Luiz Pucci Junior, Universidade Anhembi Morumbi

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi. Doutor pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Autor de O equilíbrio das estrelas: cinema de Walter Hugo Khouri (2001); Cinema brasileiro pós-moderno: o neon-realismo (2008). Organizador de Televisão: formas audiovisuais de ficção e documentário (2011) e de Televisão: entre a metodologia analítica e o contexto cultural (2016). Bolsista de produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), categoria 2.

  • Fabiano Pereira de Souza, Universidade Anhembi Morumbi

    Doutorando e Mestre em Comunicação pela Universidade Anhembi Morumbi. Possui especialização em Cinema, Vídeo e Fotografia – Criação em Multimeios (2008), graduação em Comunicação Social – Jornalismo (2002) e em Design Digital (1997), todos pela Universidade Anhembi Morumbi. Tem experiência na área de comunicação, com ênfase em jornalismo, em publicações de mídia impressa de larga circulação nacional e online.

References

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Abril Cultural, 1979. (Coleção Os Pensadores: Aristóteles, v. 2).
BORDWELL, D. The introduction of sound. In: BORDWELL, D.; STAIGER, J.; THOMPSON, K. The classical Hollywood cinema. Nova Iorque: Columbia University Press, 1985.
CAÑIZAL, E. P. Surrealismo. In: MASCARELLO, F. (Org.). História do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2006. p. 143-155.
CARSE, J. P. Finite and infinite games: a vision of life as play and possibility. Nova Iorque: The Free Press, 1986.
CHION, M. Audio-vision. Nova Iorque: Columbia University Press, 1994.
CHION, M. David Lynch. Barcelona: Paidós, 2003.
FELICE, F. O sonho americano de David Lynch. Imagofagia, Buenos Aires, nº 17, p. 602-610, abr. 2018.
FERRARAZ, R. O cinema limítrofe de David Lynch. 2003. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
HAGUE, A. Infinite games: the derationalization of detection in Twin Peaks. In: LAVERY, D. Full of secrets: critical approaches to Twin Peaks. Detroit: Wayne State University Press, 1995. p. 130-143.
JUNG, C. G. The archetypes and collective unconscious. Princeton: Princeton University Press, 1969.
KUZNIAR, A. Double talk in Twin Peaks. In: LAVERY, D. Full of secrets: critical approaches to Twin Peaks. Detroit: Wayne State University Press, 1995. p. 120-129.
MANZANO, L. A. Do editor de som ao sound designer, os ecos de uma evolução. Filme Cultura, Rio de Janeiro, n. 58, p. 15-19, jan.-mar. 2013.
MENDES, E. S. Entrevista 2016 C.[Entrevista cedida a] Fabiano Pereira de Souza. In: SOUZA, F. P. Alan Splet: o sound design de Veludo azul e a polifonia de efeitos sonoros. Dissertação (Mestrado em Comunicação). Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2016. p. 272-310. Disponível em: https://bit.ly/2UoJHlt. Acesso em: 28 jul. 2018.
MITTELL, J. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. Nova Iorque: New York University Press, 2015.
POMMER, M. E. O tempo e o som: o inconsciente segundo Lynch e Hitchcock. In: SOCINE (Org.). Estudos de cinema Socine II e III. São Paulo: Annablume, 2000. p. 296-305.
REIS, C.; LOPES, A. C. Dicionário de teoria da narrativa. São Paulo: Ática, 1988.
RODLEY, C. Lynch on Lynch. Londres: Faber and Faber, 1997.
SODRÉ, M. O monopólio da fala: função e linguagem da televisão no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1981.
TWIN Peaks (Temporadas 1 e 2). Direção: David Lynch et al. [S. l.]: Lynch/Frost Productions, 1990-1991. 10 DVDs (1501 min.), son., color.
TWIN Peaks. Direção: Mark Frost e David Lynch. Nova Iorque: Showtime, 2017. 18 vídeos (1025 min.), son., color.
ZETTL, H. Manual de produção de televisão. São Paulo: Cencage Learning, 2011.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Articles

How to Cite

The sound design of the Twin Peaks series and Alain Splet’s heritage. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 169–191, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.148627. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/148627.. Acesso em: 3 jul. 2024.