A concept of expanded listener

Authors

  • Nivaldo Ferraz Universidade Cruzeiro do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.150898

Keywords:

Radio, listener, technology, language, experience

Abstract

From what the authors of the Weimar Republic (Bertolt Brecht, Walter Benjamin and Rudolf Arnheim) thought about the connection between radio and its listeners, going through the consideration of English Cultural Studies and the concept of structure of feeling from Raymond Williams, it is possible to create a path for the discussion of how the listener experiences interactivity with radio and sound nowadays. Despite the current breadth of audience participation in radio programs, this does not contemplate the ideals of Benjamin and Brecht, the latter who, in his Radio Theory, describes a listener that speaks to the same extent as the presenter. The study shows that it is possible to categorize the current listener as an expanded listener, an extension of the expanded radio concept of Marcelo Kischinhevsky.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nivaldo Ferraz, Universidade Cruzeiro do Sul

    Doutor e Mestre pelo PPG Meios e Processos Audiovisuais da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Professor do curso de Jornalismo da Universidade Cruzeiro do Sul.

References

ARNHEIM, R. O diferencial da cegueira. In: MEDITSCH, E. (org.). Teorias do rádio: textos e contextos. Florianópolis: Insular, 2005. v. 1, p. 61-98.

BARTHES, R. A escrita do acontecimento. In: MEDITSCH, E.; ZUCULOTO, V. (org.). Teorias do rádio: textos e contextos. Florianópolis: Insular, 2008. v. 2, p. 213-218.

BENJAMIN, W. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 2014a. v. 1, p. 123-146.

BENJAMIN, W. Reflections on Radio. In: BENJAMIN, W. Radio Benjamin. Londres: Verso, 2014b. p. 363-364.

BRECHT, B. Teoria do rádio. In: MEDITSCH, E. (org.). Teorias do rádio: textos e contextos. Florianópolis: Insular, 2005. v. 1, p. 35-45.

CARLÓN, M.; SCOLARI, C. A. (org.). El fin de los medios masivos: el debate continúa. Buenos Aires: La Crujía, 2014.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2006.

GOMES, I. M. Gêneros televisivos e modos de endereçamento no telejornalismo. Salvador: UFBA, 2011. Disponível em: https://bit.ly/2j2n826. Acesso em: 14 jul. 2018.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2013.

HERREROS, M. C. La radio em Internet. Tucumán: La Crujía, 2008.

KISCHINHEVSKY, M. Rádio e mídias sonoras: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad, 2016.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 1993.

MARCONDES FILHO, C. O discurso sufocado. São Paulo: Loyola, 1982.

MARTÍN-BARBERO, J. América Latina e os anos recentes: um estudo de recepção em comunicação social. In: SOUSA, M. W. (org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 39-68.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2013.

MIÈGE, B. A sociedade tecida pela comunicação: técnicas da informação e da comunicação entre inovação e enraizamento social. São Paulo: Paulus, 2009.

ORTRIWANO, G. S. A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação dos conteúdos. São Paulo: Summus, 1985.

SALOMÃO, M. Jornalismo radiofônico e vinculação social. São Paulo: Annablume, 2003.

WILLIAMS, R. Marxismo y literatura. Barcelona: Ediciones 62, 1980.

WILLIAMS, R. Televisão: tecnologia e forma cultural. São Paulo: Boitempo, 2016.

WOLTON, D. Elogio do grande público: uma teoria crítica da televisão. São Paulo: Ática, 1996.

Published

2019-12-12

Issue

Section

Articles