Cartas para um ladrão de livros

barking at those who cut the speech

Authors

  • Ivan Paganotti FIAM-FAAM

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.153755

Keywords:

Cinema, documentary, libraries, censorship

Abstract

This article analyzes the controversy surrounding the documentary Cartas para um ladrão de livros. By exposing the theft of rare works of Brazilian public collections, the film’s producers suffered threats of lawsuits, which led to self-censorship. This paper assesses the ironic contradiction between portraying a character pursued by justice due to removing public documents and selling them to private collectors and the consequent legal threat against a documentary that reports the privatization of collective memory. The repercussion of this self-muffled report is also evaluated: few months after its release, the film attracted the attention of reporters of the press, who ended up revealing names of part of the buyers of the stolen public works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ivan Paganotti, FIAM-FAAM

    Docente do Mestrado Profissional em Jornalismo do Fiam-Faam. Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo, com estágio doutoral na Universidade do Minho, com bolsa Capes.

References

BALLOUSSIER, A. V. Ladrão do Museu Nacional achava ‘de bom grado’ tirar obras do estado. Folha de S.Paulo, São Paulo, 4 set. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2EgmyYg. Acesso em: 25 set. 2019.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2017.

CARTAS para um ladrão de livros. Direção Caio Cavechini e Carlos Juliano Barros. Produção: Gustavo Mello. São Paulo: Boutique Filmes. 1 vídeo (96 min), son., color.

FINOTTI, I. Ladrão diz que obras hoje no Itaú Cultural são da Biblioteca Nacional. Folha de S.Paulo, São Paulo, 14 mar. 2018a. Disponível em: https://bit.ly/2mOeOXt. Acesso em: 25 set. 2019.

FINOTTI, I. Itaú Cultural devolve mais quatro obras que haviam sido roubadas da Biblioteca Nacional. Folha de S.Paulo, São Paulo, 3 dez. 2018b. Disponível em: https://bit.ly/2nevSpS. Acesso em: 25 set. 2019.

FINOTTI, I. ‘Entrei na faculdade só para roubar melhor’, diz ladrão da Biblioteca Nacional. Folha de S.Paulo, São Paulo, 3 dez. 2018c. Disponível em: https://bit.ly/2lcfAxh. Acesso em: 25 set. 2019.

FERRAZ, L. Cartórios de São Paulo guardam registros da escravidão. Folha de S.Paulo, São Paulo, 24 maio 2015. Disponível em: https://bit.ly/2mLQkhS. Acesso em: 25 set. 2019.

GOMES, M. R.; PAGANOTTI, I. Censura além da classificação: a recepção brasileira de A serbian film. Significação, São Paulo, v. 39, n. 38, p. 278-301, 2012.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

KUCINSKI, B. A primeira vítima: a autocensura durante o regime militar. In: CARNEIRO, M. L. T. (org.). Minorias silenciadas: histórias da censura no Brasil. São Paulo: Edusp: Imprensa Oficial, 2002. p. 533-551.

KUSHINIR, B. Pelo buraco da fechadura: o acesso à informação e às fontes (os arquivos do Dops – RJ e SP). In: CARNEIRO, M. L. T. (org.). Minorias silenciadas: histórias da censura no Brasil. São Paulo: Edusp: Imprensa Oficial, 2002a. p. 553-583.

KUSHINIR, B. Entrevista com Oliveiros Ferreira. In: CARNEIRO, M. L. T. (org.). Minorias silenciadas: histórias da censura no Brasil. São Paulo: Edusp: Imprensa Oficial, 2002b. p. 587-603.

KUSHINIR, B. Cães de guarda: jornalistas do AI-5 à Constituição de 1988. São Paulo: Boitempo, 2004.

LACOMBE, A. J.; SILVA, E.; BARBOSA, F. de A. Rui Barbosa e a queima dos arquivos. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa, 1988.

LIMA, V. A. Regulação das comunicações: história, poder e direitos. São Paulo: Paulus, 2011.

MATTOS, S. Mídia controlada: a história da censura no Brasil e no mundo. São Paulo: Paulus, 2005.

PAGANOTTI, I. Ecos do silêncio: liberdade de expressão e reflexos da censura no Brasil pós-abertura democrática. 2015. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

SKJERDAL, T. S. Justifying self-censorship: a perspective from Ethiopia. Westminster Papers in Communication and Culture, Westminster, v. 7, n. 2, p. 98-121, 2010.

TELES, E.; SAFATLE, V. O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010.

XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

Published

2019-12-12

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cartas para um ladrão de livros: barking at those who cut the speech. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 26, p. 310–329, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.153755. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/153755.. Acesso em: 22 jul. 2024.