The critique and the new

the melancholic semblance in Belchior’s Alucinação

Authors

  • Cláudio Rodrigues Coração Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.155036

Keywords:

Criticism, melancholy, Alucinação, Belchior, temporality

Abstract

The ways of facing nostalgia and antagonism projected by artists involved in the Brazilian movement called tropicalismo seem to be the main premises which characterize the album Alucinação (1976), from the singer and composer Belchior. The thematic and aesthetic articulation of the album also provides a sort of internal, critical reflection on the countercultural movements from Brazilian popular music of the 1970s. We sought to identify aspects of a particular melancholy in this work by using theoretical contributions on cultural criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cláudio Rodrigues Coração, Universidade Federal de Ouro Preto

    Professor adjunto do curso de jornalismo da Universidade Federal de Ouro Preto (Ufop). Doutor em Comunicação: Meios e Processos Audiovisuais pela ECA/USP. Mestre em Comunicação pela Unesp.

References

ALUCINAÇÃO. Belchior. São Paulo: Philips, 1976. 1 CD (37 min).
BADIOU, A. Em busca do real perdido. Tradução de Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BARBOSA, A. A. A potência estética da nostalgia. Revista Serrote, São Paulo, n. 16, p. 1-5, 2014.
CASTRO, C. M. Ruptura e utopia: entre Benjamin e a contracultura. In: ALMEIDA, M. I. M.; NAVES, S. C. Por que não? Rupturas e continuidades da contracultura. Rio de Janeiro: 7Letras, 2007.
KEHL, M. R. O tempo e o cão. São Paulo: Boitempo, 2009.
MOREIRA, R. F. Um sem-lugar em Belchior: a escuta de “Alucinação”. 2015. Dissertação (Mestrado em Teorias da Literatura e Representações Culturais) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2015.
NOVAES, A. Intelectuais em tempos de incerteza. In: ______. O silêncio dos intelectuais. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
REVISTA CIVILIZAÇÃO BRASILEIRA. Que caminhos seguir na música popular brasileira? Rio de Janeiro, n. 2, maio 1966.
SANCHES, P. A. Como dois e dois são cinco. São Paulo: Boitempo, 2004.
TEIXEIRA CARLOS, J. Fosse um Chico, um Gil, um Caetano: uma análise retórico-discursiva das relações polêmicas na construção da identidade do cancionista Belchior. 2014. Tese (Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Dossier

How to Cite

The critique and the new: the melancholic semblance in Belchior’s Alucinação. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 32–49, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.155036. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/155036.. Acesso em: 22 jul. 2024.