The last PT’s partisan advertising

emphasizing lulism and historical memory (PFA)

Authors

  • Carla Montuori Universidade Paulista
  • Luiz Ademir de Oliveira Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Vinícius Borges Gomes Universidade Paulista
  • Mariane Motta de Campos Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.155426

Keywords:

Partisan free advertising, political communication, permanent campaign

Abstract

The Workers’ Party (PT) is one of the main political parties in Brazil and was at the epicenter of the political crisis, especially with the impeachment process of president Dilma Rousseff, which took place in 2016. Affected by denunciations and disbelief with the whole political system, PT used the space of Partisan Free Advertising (PFA) to rebuild its narrative, connecting to originating aspects in its history. The article look deep into the last pieces exhibited by the party from 2014 to 2017, since PFA was excluded by the National Congress.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carla Montuori, Universidade Paulista

    Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atualmente, é professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura das Mídias da Universidade Paulista (Unip).

  • Luiz Ademir de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Mestre e Doutor em Ciência Política pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (Iuperj), docente
    do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

  • Vinícius Borges Gomes, Universidade Paulista

    Doutorando em Comunicação e Cultura pela Unip e Mestre em Comunicação pela UFJF.

  • Mariane Motta de Campos, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Doutoranda em Comunicação e Cultura pela Unip e Mestre em Comunicação pela UFJF.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BIROLI, F.; MIGUEL, L. F. Notícias em disputa: mídia, democracia e formação de preferências no Brasil. São Paulo: Contexto, 2017.

BOBBIO, N. Direita e esquerda: razões e significados de uma distinção política. São Paulo: Unesp, 1995.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BRAGA, J. L. Circuitos versus campos sociais. In: MATTOS, M.A.; JANOTTI JÚNIOR, J.; JACKS, N. (org). Mediação & Midiatização. Salvador: Edufba, 2012.

BRASIL. Constituição Federal (1988). Lei nº 9.096, de 19 de setembro de 1995. In: Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 2011.

FIGUEIREDO, M.; BEZERRA, H. D.; ALDÉ, A.; JORGE, V. L. Estratégias de persuasão em eleições majoritárias: uma proposta metodológica para o estudo da propaganda eleitoral. Rio de Janeiro: Iuperj, 1998.

GOMES, W. As transformações da política na era da comunicação de massa. São Paulo: Paulus, 2004.

HECLO, H. Campaigning and governing: a conspectus. In: ORNSTEIN, N. J.; MANN, T. E. (ed.).The permanent campaign and its future. Washington, D.C.: American Enterprise Institute and The Brookings Institution, 2000.

HUYSSEN, A. Seduzidos pela memória. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

KIRCHHEIMER, O. The Transformation of the Western European Party Systems. In: LAPALOMBARA, J.; WEINER, M. (ed.). Political parties and political development. Princeton: Princeton University Press, 1966.

LEAL, P. R. F. A nova ambiência eleitoral e seus impactos na comunicação política. Revista Lumina¸ Juiz de Fora, v. 5, n. 4, p. 67-77, 2002.

LIMA, V. Mídia: crise política e poder no Brasil. São Paulo: Perseu Abramo, 2006.

MANIN, B. As metamorfoses do governo representativo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, ano X, n. 29, p. 5-34, 1995.

MARTINS, T. F. A construção da imagem de Dilma Rousseff (PT) na esfera midiática: dissonâncias e convergências narrativas entre a presidente e a candidata à reeleição. 2016. Dissertação (Mestrado em Comunicação) − Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016.

MIGUEL, L. F.; BIROLI, F. (org.). Mídia representação e democracia. São Paulo: Hucitec,2010.

NOGUERA, F. La campaña permanente. In: IZURIETA, R.; PERINA, R. M.; Arterton, C. (ed.). Estrategias de comunicación para gobiernos. Washington, D.C.: The George Washington University, 2001.

PÊCHEUX, M. Papel da memória. In: ACHARD, Pierre et al. (org.). Papel da memória. Campinas: Pontes, 1999.

RUBIM, A. A. C. Visibilidades e estratégias nas eleições presidenciais de 2002 no Brasil: política, mídia e cultura. In: Encontro Internacional de Estudos de Mídia e Eleições, 3., 2002, Salvador.

SANTOS, W. G. Democracia impedida. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2017.

SOUZA, J. A radiografia do golpe: entenda como e por que você foi enganado. Rio de Janeiro: LeYa, 2016.

SCHWARTZENBERG, R. G. O Estado espetáculo: ensaio sobre e contra o star system em política. São Paulo: Círculo do Livro, 1977.

SINGER, A. Raízes sociais e ideológicas do lulismo. Novos Estudos, v. 28, n. 85, p. 83-102, 2009.

TENÓRIO, G. G. Propaganda partidária gratuita: dilemas e implicações sobre os partidos políticos e a comunicação política brasileira. Revista Compolítica, Rio de Janeiro, n. 2, v. 2, p. 85-108, 2011.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade. Petrópolis: Vozes, 1998.

WEBER, M. H. Espaço público e acontecimento: do acontecimento público ao espetáculo político-midiático. Caleidoscópio, Lisboa, n. 10, p. 189-203, 2011.

Published

2019-12-12

Issue

Section

Articles

How to Cite

The last PT’s partisan advertising: emphasizing lulism and historical memory (PFA). RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 26, p. 392–413, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.155426. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/155426.. Acesso em: 22 jul. 2024.