The strategic role of criticism in shaping film theory

Authors

  • Ismail Xavier Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.155969

Keywords:

Cinema, cinephilia, movie clubs, movie libraries, movie critique

Abstract

This article focuses on three relevant moments of the reflection and the debate on the 20th century cinema. Our intention is to identify the ways by which the practice of criticism in news journals meets the written production coming from cinephile centers, movie clubs, educational and research centers, such as film libraries and notably universities after the 60’s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ismail Xavier, Universidade de São Paulo

    Professor associado da Universidade de São Paulo. mestre em Letras (Teoria Literária e Literatura Comparada) pela Universidade de São Paulo (1975), doutor em Letras (Teoria Literária e Literatura Comparada) pela Universidade de São Paulo (1980) e doutor em Cinema Studies – New York University (1982).

References

AVELLAR, J. C. A ponte clandestina: teorias de cinema na América Latina. São Paulo: Ed. 34/Edusp, 1995.
BAZIN, A. O que é o cinema? São Paulo: Ubu, 2018.
CANUDO, R. L’usine aux images. Paris: Etienne Chiron, 1927.
DANEY, S. Ciné journal: 1981-1986. Paris: Cahiers du Cinéma, 1986.
DELEUZE, G. A imagem-movimento. Tradução de Stella Senra. São Paulo: Brasiliense, 1985.
DELEUZE, G. A imagem-tempo. Tradução de Eloísa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1990.
DESNOS, R. Cinéma: textes reunis et présentés par André Techernia. Paris: Gallimard, 1966.
ELSAESSER, T; BARKER, A. Early cinema: space, frame, narrative. London: BFI Publishing, 1990.
EPSTEIN, J. Écrits sur le cinema. Paris: Seghers, 1974. t. 1.
EPSTEIN, J. Bonjour cinéma. Paris: Éditions de la Sirène, 1921.
LEYDA, J. Kino: a history of Russian and Soviet film. London: Allen & Unwin Pub, 1960.
LEYDA, J. Dianying/electric shadows: an account of the film audience in China. Cambridge, The MIT Press, 1972.
LINDSAY, V. The art of the moving picture. New York: Modern Library, 2000.
MACEDO, A. A evolução estética do cinema. Lisboa: Clube bibliográfico Editex, 1959.
MERLEAU-PONTY, M. O cinema e a nova psicologia. In: GRUNEWALD, J. L. (Org.). A ideia do cinema. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969. p. 101-118.
MUNSTERBERG, H. Photoplay: a psychological study. Nova York: Dover Pub, 1970.
SITNEY, P. A. Visionary cinema. Nova York: The Oxford Press, 1974.
XAVIER, I. Sétima arte: um culto moderno: o idealismo estético e o cinema. 2. ed. São Paulo: Edições Sesc, 2017.

Published

2019-06-13

Issue

Section

Dossier

How to Cite

The strategic role of criticism in shaping film theory. RuMoRes, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 12–31, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.155969. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/155969.. Acesso em: 3 jul. 2024.