Celebrity
a critical interactive device?
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.160049Keywords:
Celebrity, critical interactive device, recognition, Fernanda LimaAbstract
The purpose of this paper is to discuss the possibility of reflecting on celebrities as a critical interactive device. We start from the idea that famous people can be thought as political subjects that act in the social context, revealing values of a society and its public problems. The analysis turns to the position taken by Fernanda Lima in her TV program Amor & Sexo (Love & Sex, in Portuguese), highlighting the thematic axes from which we can grasp the positions of this celebrity: misogyny, racism, homophobia, and LGBTphobia. The analysis shows how Fernanda Lima constitutes as a critical interactive device and can act in the promotion of emancipatory struggles and in the reconstruction of moral grammars capable of acting in the promotion of justice.
Downloads
References
AMOR & sexo: programa de 11/12/2018. Direção de Adriano Coelho e Daniela Gleiser. Rio de Janeiro: Rede Globo, 2018. Disponível em: https://bit.ly/30FELa8. Acesso em: 4 out. 2019.
ARRUZZA, C.; BHATTACHARYA, T.; FRASER, N. Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.
BIROLI, F. Gênero e desigualdades: limites da democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.
BOORSTIN, D. The image: a guide to pseudo-events in America. Nova Iorque: Vintage, 1992.
BRAGA, J. L. A sociedade enfrenta a sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006.
BRAGA, J. L. Dispositivos Interacionais. In: GT EPISTEMOLOGIA DA COMUNICAÇÃO, 20., 2011, Porto Alegre. Anais […]. Porto Alegre: Compós, UFRGS, 2011. p. 1-15.
BRAGA, J. L. O conhecimento comunicacional entre a essência e o episódio. In: FRANÇA, V. R. V.; SIMÕES, P. G. (org.) O modelo praxiológico e os desafios da pesquisa em Comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2018. p. 119-137.
CEFAÏ, D. Públicos, problemas públicos, arenas públicas… O que nos ensina o pragmatismo (parte 1). Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 129-142, 2017.
DEWEY, J. The public and its problems. Chicago: The Swallon, 1954.
DYER, R. Heavenly bodies: film stars and society. 2. ed. Nova Iorque: Routledge, 2004.
DYER, R. Stars. Londres: British Film Institute, 1998.
FRANÇA, V. R. V.; SIMÕES, P. G. Celebridades, Acontecimentos e Valores na Sociedade Contemporânea. In: GT COMUNICAÇÃO E SOCIABILIDADE, 27., 2018, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: Compós, PUC-MG, 2018. p. 1-22.
FRANÇA, V. R. V.; SIMÕES, P. G. Perfis, atuação e formas de inserção dos famosos. In: ENCONTRO DA REDE INTERINSTITUCIONAL DE ACONTECIMENTOS E FIGURAS PÚBLICAS, 2., 2019, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: UFMG, 2019, p. 1-24. Mimeografado.
HOLLANDA, H. B. Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. São Paulo: Cia das Letras, 2018.
LANA, L. Personagens públicas na mídia, personagens públicas em nós: experiências contemporâneas nas trajetórias de Gisele Bündchen e Luciana Gimenez. 2012. 284 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.
LOWENTHAL, L. The triumph of mass idols. In: LOWENTHAL, L. Literature and mass culture: communication in society. New Jersey: Transaction Publishers, 1984. p. 203-236. v.1.
MARSHALL, P. D. Celebrity and power: fame in contemporary culture. 5. ed. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2006.
MENDONÇA, R. F. A liberdade de expressão em uma chave não dualista: as contribuições de John Dewey. In: LIMA, V. A.; GUIMARÃES, J. (org.). Liberdade de expressão: as várias faces de um desafio. São Paulo: Paulus, 2013. v. 1, p. 41-63.
MENDONÇA, R. F.; PORTO, N. F. F. Reconhecimento ideológico: uma reinterpretação do legado de Gilberto Freyre sob a ótica da teoria do reconhecimento. Dados – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 60, n. 1, p. 145-172, 2017.
RIBEIRO, D. Quem tem medo do feminismo negro? São Paulo: Cia das Letras, 2018.
ROJEK, C. Celebridade. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.
SARMENTO, R. Estudos feministas de mídia e política: uma visão geral. BIB – Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, São Paulo, v. 87, p. 181-202, 2018.
SERELLE, M. V. A abordagem intertextual no estudo de celebridades: aspectos teórico-metodológicos. In: ENCONTRO DA REDE INTERINSTITUCIONAL DE ACONTECIMENTOS E FIGURAS PÚBLICAS, 2., 2019, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: UFMG, 2019. p. 1-11. Mimeografado.
SIMÕES, P. G. O acontecimento Ronaldo: a imagem pública de uma celebridade no contexto social contemporâneo. 2012. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.
TURNER, G. Understanding Celebrity. 2. ed. Los Angeles: Sage, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.
How to Cite
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 404740/2018-9 -
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais
Grant numbers 404740/2018-9