Audiovisual narratives and mythology

the mythical quaternity applied to animes

Authors

  • Arthur Carlos Franco Oliveira Universidade Federal do Paraná
  • Hertz Wendel de Camargo Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.164987

Keywords:

Anime, Audiovisual, Mythical quaternity, Canevacci

Abstract

Considering studies on ritualistic consumption in cinema and the presence of mythical content in contemporary narratives, this article applies the mythical quaternity theory proposed by Canevacci in three anime with use of the film analysis methodology proposed by Vanoye and Goliot-Lété. By examining archetypal representations in Card Captor Sakura, Code Geass, and The Seven Deadly Sins, we conclude that such elements underlie the anime diegesis through a structure that moves the narrative by perpetuating and resignifying content present in the collective unconscious. Thus, Canevacci’s ritualization of the archetypes deals with unconscious structures not only specific to one culture, but also consolidated in the individual and constantly re-presented with different guises in the media narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Arthur Carlos Franco Oliveira, Universidade Federal do Paraná

    Mestrando em Comunicação pela Universidade Federal do Paraná – PPGCOM –UFPR, orientado pelo Prof. Dr. Hertz Wendel de Camargo – UFPR, bolsista CAPES.

  • Hertz Wendel de Camargo, Universidade Federal do Paraná

    Doutor em Estudos da Linguagem e professor do Mestrado em Comunicação da Universidade Federal do Paraná. 

References

ALMEIDA, M. J. Imagens e sons: a nova cultura oral. São Paulo: Cortez, 1994.

BERNARDET, J. C. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 2001.

CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 2007.

CANEVACCI, M. Antropologia do cinema. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Brasiliense, 1984.

CODE geass: lelouch of the rebellion. Direção: Ichiro Okouchi. Osaka: MBS, 2006-2007. 25 episódios, color.

FREUD S. O ego e o id. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

JACOBI, J. Complexo, arquétipo, símbolo na psicologia de C. G. Jung. Petrópolis: Vozes, 2016.

JUNG, C. G. Psicologia da religião ocidental e oriental. Petrópolis: Vozes, 1983.

JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 2002.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

ROCHA, E. O que é mito. São Paulo: Brasiliense, 1996.

SAKURA card captors. Direção: Morio Asaka. Produção: Yutaka Maseba. Tóquio: Artworks Entertainment, 1998-2000. 70 episódios, color.

THE SEVEN deadly sins. Direção: Tensai Okamura. Tóquio: Netflix, 2014-2015. 24 episódios, color.

VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. São Paulo: Papirus, 1994.

VOGLER, C. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. 3. ed. São Paulo: Aleph, 2015.

Published

2020-07-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

Audiovisual narratives and mythology: the mythical quaternity applied to animes. RuMoRes, [S. l.], v. 14, n. 27, p. 216–237, 2020. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.164987. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/164987.. Acesso em: 22 jul. 2024.