Worldbuilding in TV fiction and the issue of realism: the case of The Wire

Authors

  • João Eduardo Silva de Araújo Universidade Federal da Bahia
  • Maria Carmen Jacob de Souza Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.174429

Keywords:

Fictional worlds, Television fiction, Realism, Authorship, The Wire

Abstract

This paper aims to contribute to the debate on fictional television shows in which a realistic approach is patent, focusing on the ability such works oftentimes display to generate a level of belief that seems to erase the distinction between their fictional worlds and our own. Embracing the issue of authorial guidelines as important factors in understanding the poetic aspects of a work, this paper explores how the journalistic impulse which moved The Wire’s creator, David Simon, drove the creation of a unique world in the series the casting of a strong reality effect upon said world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • João Eduardo Silva de Araújo, Universidade Federal da Bahia

    Doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia. Professor nos cursos de formação de roteiristas Usina do Drama (Facom/UFBa) e Narrativas (Benditas produções). Membro Laboratório de Análise de Teleficção (a-tevê) da Facom/UFBa. eda rede de pesquisadores Obitel-Brasil, núcleo brasileiro do Observatório Iberoamericano de Ficção Televisiva. Estuda a criação de universos ficcionais no audiovisual.

  • Maria Carmen Jacob de Souza, Universidade Federal da Bahia

    Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia, onde coordena o Laboratório de Análise de Teleficção (a-tevê). Doutorado em Ciências Sociais (PUC/SP). Coordenadora pedagógica do programa de formação de roteiristas Usina do Drama.

References

ANG, I. Watching Dallas: soap opera and the melodramatic imagination. London: Methuen, 1985.

ARAÚJO, J. E. S. “Vale tudo no jogo”: a poiese de um mundo ficcional realista no seriado televisivo The Wire, 2019, Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia. Salvador, 2019.

AUMONT, J. A estética do filme. Campinas: Papirus, 1995.

BALOGH, A. M. O discurso ficcional na TV: sedução e sonho em doses homeopáticas. São Paulo: Edusp, 2000.

BARTHES, R. A câmara clara: notas sobre a fotografia. Rio de Janeiro, 1984.

BARTHES, R. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

BAXANDALL, M. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Schwarcz, 2005.

BAZIN, A. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.

BLACKWELL, M. Fun comes down to The Wire. [s.l.]: The Daily Progress, 2007. Disponível em: https://www.dailyprogress.com/lifestyles/article_40cfad7f-8544-57a2-9109-3de44696c689.html. Acesso em: 02 set. 2020.

BENJAMIN, W. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BORDWELL, D. Historical poetics of cinema. In: PALMER, B. (ed.). The cinematic text: methods and approaches. New York: AMS, 1989.

BORDWELL, D. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Campinas: Papirus, 2008.

BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese, estrutura e campo literário. 2a. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

CALDWELL, J. T. Televisuality: style, crisis, and authority in American television. New Brunswick: Rutgers University Press, 1995.

DOLEŽEL, L. Heterocosmica: fiction and possible worlds. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1998.

ECO, U. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Schwarcz, 2006.

ECO, U. Lector in fabula: a cooperação interpretativa nos textos narrativos. 2a. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

FRYE, N. Anatomy of criticism: four essays. Princeton: Princeton University Press, 2000.

GOMBRICH, E. Arte e ilusão: um estudo sobre a psicologia da representação pictórica. 2ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

GOMES, W. Estratégias de produção de encanto: o alcance contemporâneo da poética de Aristóteles. Textos de cultura e comunicação, Salvador, v. 35, n. 1, 1996.

GOODMAN, N. Modos de fazer mundos. Porto: Asa, 1995.

GREIMAS, A. J. Semântica estrutural. 2a. ed. São Paulo: Cultrix, 1976.

HERMAN, D. Narrative ways of worldmaking. In: HEINEN, S.; SOMMER, R. (eds.). Narratology in the age of cross-disciplinary narrative research. Berlin: De Gruyter, 2009.

LUKÁCS, G. Realismo crítico hoje. Brasília: Coordenada, 1969.

MITTELL, J. Complex TV: the Poetics of contemporary television storytelling. New York: New York University Press, 2015.

NICHOLS, B. Representing reality. Bloomington: Indiana University Press, 1991.

PAVEL, T. Fictional Worlds. Cambridge: Harvard University Press, 1986.

RICOEUR, P. Tempo e narrativa. Vol. 1. Campinas: Papirus, 1994.

RICOEUR, P. “The function of fiction in shaping reality”. Man and world, New York, v. 12, n. 2, 1979.

RONEN, R. Possible worlds in literary theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

RYAN, M. L. Possible worlds, artificial intelligence, and narrative theory. Indiana: University Bloomington & Indiana Press, 1991.

SIMON, D. A final thank you to The Wire fans, from show creator David Simon. [s.l.]: HBO, 2008a. Disponível em: https://www.hbo.com/the-wire/a-final-thank-you-to-the-wire-fans. Acesso em: 02 set. 2020.

SIMON, D. Introduction. In: ALVAREZ, R. (ed.). The Wire: truth be told. New York: Pocket Boos, 2004.

SIMON, D. The Wire’s final season and the story everyone missed. [s.l.]: The Huffington Post, 2008b. Disponível em: https://www.huffingtonpost.com/david-simon/the-wires-final-season-an_b_91926.html. Acesso em: 02 set. 2020.

SIMON, D. et al. Exclusive David Simon Q&A. [s.l.]: The Wire on HBO: play or get played on David Simon’s Baltimore, 2006. Disponível em: http://www.borderline-productions.com/TheWireHBO/exclusive-1.html. Acesso em: 02 set. 2020.

SIMON, D. et al. I’m David Simon, creator of HBO’s The Wire, The Corner, Show Me A Hero, now working on The Deuce. I’m also a 2010 MacArthur Fellow. Go ahead and AMA. [s.l.]: Ask Me Anything, 2016. Disponível em: https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/51lz1y/im_david_simon_creator_of_hbos_the_wire_the/. Acesso em: 02 set. 2020.

THOMPSON, K. Breaking the glass armor: neoformalist film analysis. Princeton: Princeton University Press, 1988.

TOUS-ROVIROSA, A. El concepto de autor en las series norteamericanas de calidad. In: SERAFIM, J. F. (org.). Autor e autoria no cinema e na televisão. Salvador: Editora da UFBA, 2009.

TSOURGIANNIS, Yorgos. Documentaries, realism and fiction: how real is real in the work of David Simon. [s.l.]: Film Parlato, 2016. Disponível em: http://filmparlato.com/index.php/numeri/6/item/143-serial-filmmakers-david-simon. Acesso em: 02 set. 2020.

WILLIAMS, L. On the Wire. Durham (North Carolina): Duke University Press, 2014.

WILSON, G. “The bigger the lie, the more they believe”: cinematic realism and the anxiety of representation in David Simon’s The Wire. South Central Review, Baltimore, v. 31, n. 2, 2014.

Published

2020-12-21

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Worldbuilding in TV fiction and the issue of realism: the case of The Wire. RuMoRes, [S. l.], v. 14, n. 28, p. 126–148, 2020. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.174429. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/174429.. Acesso em: 22 jul. 2024.