The Apollonian-Dionysian game: philosophical aspects of sport

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2021.189370

Keywords:

Games, Philosophy, Advertising, Ethics

Abstract

This essay proposes a reflection on the philosophical aspects of the sport, especially from the mythical figures of Apollo and Dionysus. Initially, we pose the question from some Nike advertising campaigns; then, we associate the Apollonian aspect with secular ascetic ideals, while we describe the Dionysian dimension as a shadow that subsists in sporting celebration. Finally, we turn to the Homeric figure of Ulysses to entangle Apollo and Dionysus, combining them as complementary faces of the same sociocultural matrix of coexistence.

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Author Biographies

  • Marcos N. Beccari, Universidade Federal do Paraná

    Professor do Setor de Artes, Comunicação e Design da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP).

  • Daniel B. Portugal, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Professor da Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ESDI-UERJ). Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

  • Rogério de Almeida, Universidade de São Paulo

    Professor Associado da Faculdade de Educação da USP. Doutor e livre-docente em Educação e Cultura pela USP.

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Published

2021-12-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

BECCARI, Marcos N.; PORTUGAL, Daniel B.; ALMEIDA, Rogério de. The Apollonian-Dionysian game: philosophical aspects of sport. RuMoRes, [S. l.], v. 15, n. 30, p. 226–241, 2021. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2021.189370. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/189370.. Acesso em: 2 oct. 2024.