The big city (Carlos Diegues, 1966): film and music in chapters
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.196688Keywords:
Cinema Novo, Music, Carlos Diegues, Film analysisAbstract
The film The big city (1966), by Carlos Diegues, is divided into four chapters by subtitles, which correspond to its four main characters: Luzia, Jasão, Inácio, and Calunga. With procedures of film analysis, we demonstrate that the music in the movie can also be divided into chapters, and are more related to each one of the characters. This division occurs by musical genres or by music of the same composer (Villa-Lobos’ works for Jasão and mainly popular music for Inácio), besides demarcating the essential role of Luzia (the link among the others), and Calunga (the narrator-character) by their association with the two main musical pieces of the film: the “Concerto for piano and orchestra in Brazilian forms”, by Heckel Tavares, and the samba “A grande cidade”, by Zé Keti.
Downloads
References
ALVIM, L. A música clássica preexistente no cinema de diretores da Nouvelle Vague – anos 50 e 60. 2017. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017a.
ALVIM, L. Música e som em três documentários brasileiros curtas-metragens de 1959: nacionalismos, tradição, modernismos e identidade brasileira. Doc On-Line, Campinas, v. 22, p. 163-184, 2017b.
ALVIM, L. Villa-Lobos, identidade nacional e história no Cinema Novo: uma análise a partir de Deus e o diabo na terra do sol. Revista Brasileira de Música, Rio de Janeiro, v. 32, n. 2, p. 307-331, 2019.
ALVIM, L. Reempregos da música de Villa-Lobos e intertextualidades entre filmes de Humberto Mauro e o Cinema Novo. Galáxia, São Paulo, n. 46, p. 1-23, 2021.
BORDWELL, D. Narration in the fiction film. Madison: UW Press Books, 1985.
BORDWELL, D.; THOMPSON, K. Film art: an introduction. 6. ed. Nova York: McGraw Hill, 2001.
COELHO, M. C. Revendo A grande cidade, de Cacá Diegues: o orfismo às avessas da periferia. In: HAMBURGUER, E. et al. (org.). IX Estudos de Cinema Socine. São Paulo: Annablume, 2008.
CORTE Final – Cacá Diegues. 2021. 1 vídeo (1h7min55seg). Publicado pelo canal O som da cena. Disponível em: https://bit.ly/3Gr2jbl. Acesso em: 4 dez. 2021.
DIEGUES, C. Vida de cinema: antes, durante e depois do Cinema Novo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.
GORBMAN, C. Auteur music. In: GOLDMARK, D.; KRAMER; L.; LEPPERT, R (org.). Beyond the soundtrack: representing music in cinema. Los Angeles: UW Press Books, 2007.
GUERRINI JÚNIOR, I. A música no cinema brasileiro: os inovadores anos sessenta. São Paulo: Terceira Margem, 2009.
HUBBERT, J. The compilation soundtrack from the 1960 to the Present. In: NEUMEYER, D. (ed.). The Oxford Handbook of Film Music Studies. Oxford: Oxford University Press, 2014.
LIMA, L. J. R. S. Mazurka-Choro na trajetória de Villa-Lobos: lembrança e ressignificação. Revista Vórtex, Paranavaí, v. 4, n. 1, p. 1-25, 2016.
SILVA, C. M.. O negro no cinema brasileiro: uma análise fílmica de Rio Zona Norte (Nelson Pereira dos Santos, 1957) e A grande cidade (Carlos Diegues, 1966). 2013. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luíza Beatriz Alvim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.