Who can be Jesus? Reflections on the Brazilian cultural backlash from censorship of artistic manifestations
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.202038Keywords:
Censorship, Freedom of speech, Cultural backlash, Transphobia, IntoleranceAbstract
In this article, the cases of censorship of the play The Gospel O Evangelho Segundo Jesus, Rainha do Céu, which portrays Jesus Christ as transsexual actress Renata Carvalho, are defined as the illustrative framework for discussions about the Brazilian conservative turn. The main objective of this work is to trace theoretical reflections that relate the country’s context to the cultural backlash, as well as to discuss the notions of moral panic and of freedom of expression. Methodologically, we made a literature review, a documental analysis of the censorious process and an enlightenment of the media cases repercussion, based on a non-systematic mapping of journalistic materials. As a result, we understand that censorious gestures, besides preventing the public debate about diversity and imposing authoritarian attitudes when trying to curb art, also attempt to make subjects invisible and their identities violently stereotyped.
Downloads
References
COHEN, S. Folk devils and moral panics. Londres: Routledge, 1972.
DRESDEN, J. R.; HOWARD, M. M. Authoritarian backsliding and the concentration of political power. Democratization, [s. l.], v. 23, n. 7, p. 1122-1143, 2015.
FELDMAN, S. M. Hate speech and democracy. Criminal Justice Ethics, [s. l.], v. 32, n. 1, p. 78-90, 2013.
FOSTER, H. Pós-crítica. Arte & Ensaios, [s. l.], v. 25, n. 25, p. 167-2013.
HALL, S. et al. Policing the crisis: Mugging, the state, and law and order. Londres: Routledge, 1978.
HERMANSSON, P. et al. The international alt-right: fascism for the 21st century? Nova Iorque: Routledge, 2020.
KUNELIUS, R. Free Speech at an Intersection. Notes on the contemporary hybrid public sphere. In: CARLSSON, U. (ed.). Freedom of expression and media in transition: studies and reflections in the digital age. Gothenburg: Nordicom, 2016.
KRZYŻANOWSKI, M. Discursive shifts and the normalisation of racism: imaginaries of immigration, moral panics and the discourse of contemporary right-wing populism. Social Semiotics, v. 30, n. 4, p. 503-527, jun. 2020.
LEVITSKY, S; ZIBLATT, D. How Democracies Die? Nova York: Crown Publishing, 2018.
LÖWY, M. Conservadorismo e extrema-direita na Europa e no Brasil. Serviço Social & Sociedade, n. 124, 2015.
MEDEIROS, R. Enquadramento e convergência – o queer como resistência. Paralelo 31, [s. l.], v. 2, n. 11, p 48-90, 2018.
NORRIS, P.; INGLEHART, R. The cultural backlash theory. In: NORRIS, P.; INGLEHART, R. Cultural Backlash: Trump, Brexit and authoritarian populism. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.
NORRIS, P.; INGLEHART, R. Eroding the civic culture? In: NORRIS, P.; INGLEHART, R. Cultural Backlash: Trump, Brexit and authoritarian populism. Cambridge: Cambridge University Press, 2019
OLIVEIRA, B. S.; MAIA, R. C. M. Disputas acerca do politicamente correto no período eleitoral de 2018: a negação de conflitos identitários. E-Compós, v. 25, p. 1-25, 2022. DOI: 10.30962/ec.2292
ORLANDINI, M.; SANGLARD, F. N.; OLIVEIRA, B. S. A volta da censura? Reflexões acerca da perseguição a artistas e produções culturais. In: SCABIN, N. L. C.; LEITE, A. L.
(Orgs.). Comunicação, mídias e liberdade de expressão no século XXI: modos censórios, resistências e debates emergentes. 1ª ed. São Paulo: Intercom; Gênio Editorial, 2021. p. 124-145.
MIGUEL, L. F. O pensamento e a imaginação no banco dos réus: ameaças à liberdade de expressão em contexto de golpe e guerras culturais. Políticas Culturais em Revista, v. 11, n. 1, p. 37-59, 2018.
PENNA, F. A. O discurso reacionário de defesa do projeto “Escola sem Partido”. In: SOLANO, E. (org.). O ódio como política. São Paulo: Boitempo Editorial, 2018.
PEREIRA, L. I.; CALDAS, C. O. L. O fenômeno Shitstorm: Internet, intolerância e violação de direitos humanos. Revista Interfaces Científicas – Humanas e Sociais, v. 6, n. 1, 2017.
RAMOS, S. S. O politicamente correto e a topologia da exclusão. Revista USP, n. 115, 2017.
SANGLARD, F. N.; OLIVEIRA, B. S.; ORLANDINI, M. G. Arte que critica, política que censura: episódios de patrulhamento da crítica política. Anais do 30º ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO – COMPÓS. Anais […]. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2021.
SCHWARCZ, L. M. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SOLANO, E. A bolsonarização do Brasil. In: ABRANCHES, S. et al. Democracia em risco? 22 ensaios sobre o Brasil hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
STANKOV, L. From social conservatism and authoritarian populism to militant right-wing extremism. Personality and Individual Differences, v. 175, 2021.
STROPPA, T.; ROTHENBURG, W. C. Liberdade de expressão e discurso do ódio: o conflito discursivo nas redes sociais. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, v. 10, n. 2, 2015.
TÓTH, G. A. The authoritarian’s new clothes: tendencies away from constitutional democracy. Oxford: Foundation for Law, Justice and Society, Wolfson College, 2017.
YOUNG, I. M. Inclusion and Democracy. Oxford: Oxford University Press, 2000.
ZERO HORA. Justiça mantém peça com travesti em papel de Jesus no Porto Alegre em Cena. GZH, Seção Espetáculos, 2017. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/espetaculos/noticia/2017/09/justica-mantem-peca-com-travesti-em-papel-de-jesus-no-porto-alegre-em-cena-9906261.html. Acesso em: 09 set. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bruna Silveira Martins de Oliveira, Pedro Henrique Bicalho Camelo, Maiara Garcia Orlandini
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.