Images, artificial intelligence, and the inescapability of metacriticism
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.210891Keywords:
Digital image, Referent, Artificial intelligence, Virtual world, MetacriticismAbstract
This text discusses the digital image and shows how contemporary artificial intelligence offers a paradigm turn for the imagetic representation by breaking the real referent of the technical image. This rupture creates in the viewer a fear and distrust of the reality of all and every image, be it analogic or digital, which creates an implicit question for this subject: “Is this real?”. This article aims to show that this doubt tends to become inseparable from the images and the contemporary observer, which favors the development of a more analytical and critical posture, in which the observer abandons an exclusively diegetic posture to assume a metacritical reading. Authors such as Bernard Stiegler, Thomas Mitchell, and Hans Belting will be analyzed.
Downloads
References
BAUDRILLARD, J. La société de consommation, ses mythes, ses structures. Paris: Denoël, 1970.
BELTING, H. Antropologia da Imagem: para uma ciência da imagem. Lisboa: KKYM + EAUM, 2014.
BOURDIEU, P. Sobre televisão. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
MITCHELL, W. J. T. Picture Theory: essays on visual representation. Chicago: Chicago Press, 1994.
MITCHELL, W. J. T. Iconology: image, text, ideology. Chicago: University of Chicago, 1987.
PORTUGAL, D.; ROCHA, R. Como caçar (e ser caçado por) imagens: Entrevista com W.J.T. Mitchell. In: E-Compós. Brasília, v.12, nº1, jan./abr. 2009.
MUANIS, F. Convergências Audiovisuais: linguagens e dispositivos. Curitiba: Appris, 2020.
MUANIS, F. A imagem televisiva: autorreferênciaq, temporalidade, imersão. Curitiba: Appris, 2020.
STIEGLER, B.. The Discrete image. In: DERRIDA, Jacques; STIEGLER, Bernard. Echographies of Television: filmed interviews. Cambridge, UK: Polity Press, 2002. P. 147-163
Filmografia:
Gandhi (1982). Índia, Grã Bretanha, Estados Unidos. Direção e Produção: Richard Attenborough.
Jurassic Park (1993). Estados Unidos. Direção: Steven Spielberg, Produção: Kathleen Kennedy, Gerald R. Molen.
L’homme des têtes (1898). França. Direção e Produção: George Méliès.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Felipe Muanis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.