Anachronism, schock and vraisemblance

science fiction in the telenovela O tempo não para

Authors

  • Marcel Vieira Barreto Silva Universidade Federal da Paraíba
  • Esmejoano Lincol da Silva de França Federal University of Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.161198

Keywords:

Telenevela, O tempo não para, Science fiction, Contemporary Brazil

Abstract

This article analyzed the presence of narrative and stylistic elements of science fiction in the telenovela O tempo não para, aired by TV Globo between 2018 and 2019. Our goal is to understand how aspects of Brazil’s contemporaneity are presented by utilizing three typical narrative outspreads of science fiction: the anachronistic presence of 19th century characters in 21st century Brazil; the subjective clash of the characters with the “new world”; and the feeling of verisimilitude through the suspension of any dystopic effect in the diegetic universe. For such, we selected the first 15 episodes of this television work, choosing as corpus 4 scenes in which characters “from the past” are questioning the characters “from the future” about the social changes that occurred in the country in over 130 years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcel Vieira Barreto Silva, Universidade Federal da Paraíba
    Professor Adjunto do Deparmento de Comunicação e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal da Paraíba. Mestre e doutor em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense. Autor do livro "Adaptação intercultural: o caso de Shakespeare no cinema brasileiro", vencedor do prêmio Compós de melhor tese em 2012.
  • Esmejoano Lincol da Silva de França, Federal University of Paraíba

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), jornalista e integrante do Grupo de Estudos em Cinema e Audiovisual (Gecine). Na graduação, participou do Projeto PIBIC "Personagem, metalinguagem e elemento cômico em Saneamento básico - O filme, de Jorge Furtado", sob orientação do Prof. Dr. Luiz Antonio Mousinho Magalhães.

References

ANDRADE, R. M. B. O fascínio de Scherazade: os usos sociais da telenovela. São Paulo: Annablume, 2003.

A QUEDA brusca de audiência de O Tempo Não Para. O Planeta TV, São Paulo, 1º out. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2MHHfQC. Acesso em: 18 jan. 2019.

BRENTANO, L. Faturamento de TV por assinatura supera o da TV aberta no Brasil.

G1, São Paulo, 24 jul. 2012, 18:38. Disponível em: https://glo.bo/2Yg2ezo. Acesso em: 24 jan. 2019.

FELTRIN, R. “Os Dez Mandamentos” já venceu Globo em SP e mais 5 capitais.

UOL, São Paulo, 23 set. 2015, 22:48. Disponível em: https://bit.ly/2XIQnLp. Acesso em: 23 jan. 2019.

FELTRIN, R. No Brasil, Netflix fatura R$ 1,4 bi, tem 50 funcionários e nenhum chefe. UOL, São Paulo, 26 dez. 2018, 10:26. Disponível em: https://bit.ly/3dKTlV1. Acesso em: 23 jan. 2019.

FERNANDES, I. Telenovela brasileira: memória. São Paulo: Brasiliense, 1987.

FERREIRA, V. V. O bom lugar, o futuro catastrófico, a ficção científica e algumas distopias brasileiras. 2015. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

HAMBURGER, E. Telenovelas e interpretações do Brasil. Lua Nova, São Paulo, v. 82, p. 61-86, 2011.

MELO, J. M. As telenovelas da Globo: produção e exportação. São Paulo: Summus, 1988.

MELO, J. M. Televisão brasileira: 60 anos de ousadia, astúcia, reinvenção. São Paulo: Intercom, 2010.

MATTOS, Laura. “O Clone” bate recorde em pleno terremoto. Folha de S.Paulo, São Paulo, 26 dez. 2001, 4:23. Disponível em: https://bit.ly/3dKUU5l. Acesso em: 17 jan. 2019.

MIRANDA, A. D. A. “Há algo de mim em você”: personagem e espaço em Blade Runner e Her. 2016. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

O CLONE: a novela brasileira que foi sucesso em todo o mundo. M de Mulher, São Paulo, 8 nov. 2016, 14:28. Disponível em: https://bit.ly/3cQACGB. Acesso em: 17 jan. 2019.

OLIVEIRA, I. S.; JATENE, Í. A. Ficção científica nas telenovelas brasileiras. Zanzalá, Juiz de Fora, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2011.

ORGULHO e paixão. Direção: Alexandre Klemperer, Bia Coelho, Fred Mayrink, Hugo de Sousa e João Paulo Jabur. Rio de Janeiro: TV Globo, 2018. Televisão, VOD, color.

O TEMPO não para. Direção: Adriano Melo, Felipe Louzada, João Bolthauser, Leonardo Nogueira, Marcelo Travesso e Maurício Guimarães. Rio de Janeiro: TV Globo, 2018-2019. Televisão, VOD, color.

PACHECO, P. Com pior ibope da história às 18h, Meu Pedacinho de Chão vira piada.

UOL, São Paulo, 21 jun. 2014, 12:11. Disponível em: https://bit.ly/30mWhUe. Acesso em: 16 jan. 2019.

PAIVA, C. C. Imagens como vetores da atração comunitária. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação, Covilhã, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2002.

RIBEIRO, E. F. A redução da audiência da televisão aberta brasileira. Temática, João Pessoa, v. 12, n. 2, p. 109-122, 2017.

SANTANA, G. Reprises de novelas colocam Record TV na vice-liderança na audiência. Observatório da TV, São Paulo, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2MGIEao. Acesso em: 23 jan. 2019.

SANTOS, R. S. A ficção científica na teledramaturgia: o caso de O Clone. 2005. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

TAVARES, B. O que é ficção científica. São Paulo: Brasiliense, 1986.

WOLTON, D. Elogio do grande público: uma teoria crítica da TV. São Paulo: Ática, 1996.

Published

2020-07-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

Anachronism, schock and vraisemblance: science fiction in the telenovela O tempo não para. RuMoRes, [S. l.], v. 14, n. 27, p. 238–260, 2020. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2020.161198. Disponível em: https://periodicos.usp.br/Rumores/article/view/161198.. Acesso em: 22 jul. 2024.