A esthetic of imperfection

the thought of John Ruskin and the rural architecture in Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672019v27e23

Keywords:

John Ruskin, Architecture, Craftsman, Imperfection

Abstract

This article presents a proposal to perceive the rural architecture built by the immigrant artisans in Santa Catarina, from the aesthetic thinking of John Ruskin. The conceptions that form his thinking are taken in light of the concept of the fantastic paradox, a key of reading quite opportune to highlight and reiterate fundamental characteristics of that architecture, such as: the living presence of human labor, imperfection as constructive virtue and picturesque beauty of the built landscape. From the analysis of an architectural set built in wood, we sought to understand the presence of the builder in both the body of the building sheltered in successive generations, and in the preservation of a know-how of traditional constructive techniques transmitted from father to son.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliane Baader de Lima, Universidade Federal de Santa Catarina / Florianópolis, SC, Brasil

    Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

  • Rodrigo Almeida Bastos, Universidade Federal de Santa Catarina / Florianópolis, SC, Brasil

    Arquiteto urbanista e engenheiro civil. Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e doutor em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (USP), com doutoradosanduíche no Departamento de História da Arte da Universidade Nova de Lisboa e pós-doutorado pela McGill University, Montreal, Canadá. Atualmente é professor do Departamento de Arquitetura e Urbanismo da UFSC.

References

LIVROS, ARTIGOS E TESES

AMARAL Cláudio Silveira; GUERINI FILHO, Régis Alberto. Sérgio Ferro e John Ruskin: crítica
ao processo produtivo da arquitetura. Revista Arquitextos (online), ano 17, março de 2017.
CLARK, Kenneth. The Gothic Revival: an Essay in the History of Taste. London: Constable,
1950.
CLARK, Kenneth. Ruskin Today. Baltimore: Penguin Books, 1967.
D’AGOSTINO, Mário Henrique Simão; PINHEIRO, Maria Lucia Bressan. A noção de pitoresco
no debate cultural das primeiras décadas do século XX no Brasil. Desígnio – Revista de História
da Arquitetura e do Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São
Paulo, São Paulo: Annablume, n.1, março, 2004, p. 119-128.
DALL’ALBA, João Leonir. Imigrantes italianos em Santa Catarina. In: DE BONI, Luis Alberto
(org). A presença italiana no Brasil. Porto Alegre: EST, 1987.
DALL’ALBA, João Leonir. Imigração italiana em Santa Catarina. Caxias do Sul: EDUCS; Porto
Alegre: EST; Florianópolis: Lunardelli, 1983.
FERREIRA, Luís Fernando Vieira. Azambuja e Urussanga. Niterói: Oficinas Gráficas, 1939.
FONTANA, Germano Bez. História de minha vida: memórias, imigração e outros fatos.
Florianópolis: Agnus, 1998.
FRAMPTON, Kenneth. História crítica da arquitetura moderna. Tradução de Jefferson Luiz
Camargo e Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
GAMA, Ruy. História da técnica e da tecnologia. São Paulo: TAQ/ Edusp, 1985.
IPHAN. Roteiros nacionais de imigração Santa Catarina – Dossiê de Tombamento: histórico,
análise e mapeamento das regiões. VIEIRA FILHO, Dalmo; WEISSHEIMER, Regina M. (coords.),
v. I. Florianópolis: 11ª Superintendência Regional IPHAN/Santa Catarina, [s. d.]a.
IPHAN. Roteiros nacionais de imigração Santa Catarina – Dossiê de Tombamento: síntese
tombamentos federais. VIEIRA FILHO, Dalmo; WEISSHEIMER, Regina M. (coords.), v. II.
Florianópolis: 11ª Superintendência Regional IPHAN/Santa Catarina, [s. d.]b.
IPHAN. Mestres artífices Santa Catarina: cadernos de memória. PIMENTA, Margareth de
Castro Afeche (coord.). Brasília: IPHAN, 2012.
KATINSKY, Júlio Roberto. Glossário dos carpinteiros de moinho. In: GAMA, Ruy (org). História
da técnica e da tecnologia. São Paulo: TAQ/Edusp, 1985. p. 216-242.
LANDOW, George. Aesthetic and Critical Theory of John Ruskin. Princeton: Princeton
University Press, 1971.
LIRA, José Tavares Correia. Ruskin e o trabalho da arquitetura. Risco: Revista de Pesquisa em
Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 77-86, 2006.
MARZANO, Luigi. Colonos e missionários italianos na floresta do Brasil. Tradução de João
Leonir Dall’Alba. Florianópolis: UFSC, 1985.
MATTOS, Jacintho Antonio. Colonisação do estado de Santa Catharina: dados históricos e
estatísticos (1640-1916). Florianópolis: O Dia, 1917.
PINHEIRO, Maria Lucia Bressan. John Ruskin e as sete lâmpadas da arquitetura – algumas
repercussões no Brasil. In: RUSKIN, John. A Lâmpada da memória (apresentação). Tradução:
Maria Lucia Bressan Pinheiro. 2ª ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2013. p. 9-48.
POSENATO, Júlio. Arquitetura da imigração italiana no Rio Grande do Sul. Porto Alegre:
EST/EDUCS, 1983. v. 4.
RUSKIN, John. A Lâmpada da memória. Tradução: Maria Lucia Bressan Pinheiro. Cotia: Ateliê
Editorial, 2013.
RUSKIN, John. A economia política da arte. Tradução: Rafael Cardoso. Rio de Janeiro: Record,
2004.
RUSKIN, John. As pedras de Veneza. Tradução: Luís Eduardo de Lima Brandão. São Paulo:
Martins Fontes, 1992.
RUSKIN, John. John Ruskin. Selvatiqueza (excerto de A Natureza do Gótico). Tradução: José
Tavares Correia de Lira. Risco: Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo, Universidade
de São Paulo, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 67-76, 2006.
RUSKIN, John. The Seven Lamps of Architecture. London: Library Edition, works, v. viii, 1903.
Disponível em: <https://bit.ly/2nVdW45>.
RUSKIN, John. The Stones of Venice. London: Library Edition, v. I, works, v. ix, 1903 Disponível
em: <https://bit.ly/2nVdW45>.
RUSKIN, John. The Stones of Venice. London: Library Edition, v. II, works, v. x, 1904 Disponível
em: <https://bit.ly/2nVdW45>.
RUSKIN, John. The Stones of Venice. London: Library Edition, v. III, works, v. xi, 1904
Disponível em: <https://bit.ly/2nVdW45>.
RUSKIN, John. Two Lectures on the Political Economy of Art (1857-1880). In: RUSKIN, John.
A Joy for ever. London: Library Edition, part I, works, v. xvi, 1905, p. 15-174. Disponível em:
<https://bit.ly/2nVdW45>.
RUSKIN, John. Inaugural Address at the Cambridge School of Art (1858). In: RUSKIN, John.
A Joy for ever. London: Library Edition, part II, works, v. xvi, 1905, p. 177-201. Disponível em:
<https://bit.ly/2nVdW45>.
RUSKIN, John. Modern Manufacture and Design (1859). In: RUSKIN, John. The Two Paths.
London: Library Edition, lecture III, works, v. xvi, 1905, p. 319-345. Disponível em: <https://
bit.ly/2nVdW45>.
RUSKIN, John. Influence of Imagination in Architecture (1857). In: RUSKIN, John. The Two
Paths. London: Library Edition, lecture IV, works, v. xvi, 1905, p. 346 -374. Disponível em:
https://bit.ly/2nVdW45>.
RUSKIN, John. Unto this Last (1860). London: Library Edition, part I, works, v. xvii, 1905, p.
5-118. Disponível em: <https://bit.ly/2nVdW45>.
SEYFERTH, Giralda. Imigração e cultura no Brasil. Brasília: UnB, 1990.
TOWNSEND, Francis G. Ruskin and the Landscape Feeling: a critical analysis of his thought
during the crucial years of his life, 1843-56. Urbana: University of Illinois, 1951.
ANNALS OF MUSEU PAULISTA – vol. 27, 2019. 45
WEIMER, Günter. Arquitetura Popular Brasileira. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

Entrevista

FONTANA, Olclésio Bez. Entrevista concedida em sua residência, na cidade de Urussanga, nos
dias 20 fev. 2017 e 18 maio 2017.

Published

2019-11-05

Issue

Section

Material Culture Studies

How to Cite

LIMA, Eliane Baader de; BASTOS, Rodrigo Almeida. A esthetic of imperfection: the thought of John Ruskin and the rural architecture in Santa Catarina. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 27, p. 1–45, 2019. DOI: 10.1590/1982-02672019v27e23. Disponível em: https://periodicos.usp.br/anaismp/article/view/151047.. Acesso em: 16 jun. 2024.