Notes on the Transparencies of Film in Theodor Adorno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2019.156815

Keywords:

Art Objetcs, Modernism, Film, Dialectics, Mimesis, Critical Theory

Abstract

The article proposes an overview of the dialectics between the mimetic and the constructive in Theodor Adorno’s Aesthetic Theory. This elaboration will be used to present the article “Transparencies on Film”, in which the author discusses the specificities of this medium and the possibilities of resistance that it presents as a work of art in the Cultural Industry. One of the central aspects in this debate is the claim of immediacy and verisimilitude of the photographic, which, at first, would inhibit the constructive possibilities of the work, a fundamental issue for the conceptual architecture of the Adornian Aesthetic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alessandra Bergamaschi, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Brazil

    Alessandra Bergamaschi é artista visual e pesquisadora ítalobrasileira. É formada em Comunicação pela Universidade de Bolonha e inscrita no programa de Doutorado em História Social da Cultura - linha História da Arte e da Arquitetura na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), com pesquisa sobre as virtualidades introduzidas pelas mediações da imagem técnica na pintura modernista norte-americana. Seus trabalhos já foram expostos em mostras individuais no Centro Cultural Hélio Oiticica (RJ), no Skanes Konstforening (Malmo, Suécia), em mostras coletivas, programas de vídeo e festivais como Doclisboa (Portugal), Festival Internacional de Documentários É tudo verdade (RJ/SP), Semana dos Realizadores, Bienal d’Arts Multimédia Urbains (CICV Belfort, França), Cine Iberê (Fundação Iberê Camargo, Porto Alegre). Em 2015, concebeu, junto a Vanina Saracino, a plataforma OLHO, que conta curadorias de vídeo em Palazzo Grassi (Veneza), Palais de Tokyo (Paris), Cinemateca Brasileira (SP) e Cinemateca do Mam (RJ). Realiza, junto a Sara Manente, o projeto Democratic Forest para a plataforma interdisciplinar de pesquisa a.pass, Bruxelas.

Published

2019-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Bergamaschi, A. (2019). Notes on the Transparencies of Film in Theodor Adorno. ARS, 17(37), 183-196. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2019.156815